C
Alfredo Alfredo skrev:
Ja som sagt om stadgarna bryter mot Bostadsrättslagen är stadgarna ogiltiga till den delen.
Nu blev det lite off-topic, men för att utveckla det lite så är stadgarna bara ett betydelselöst papper med text om det inte vore för att det i lagen finns ett antal specifika hänvisningar till stadgarna. På det sättet är det på detaljnivå tydligt avgränsat vad som (med laga kraft) kan stadgas.

Några hänvisningar till stadgarna när det gäller förverkande finns inte i lagen, och därför är eventuella skrivningar i stadgarna om förverkande verkningslösa.

Det är ett vanligt missförstånd att man i stadgarna kan skriva lite vad som helst och att föreningens medlemmar därmed skulle bli bundna till detta.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är ett vanligt missförstånd att man i stadgarna kan skriva lite vad som helst och att föreningens medlemmar därmed skulle bli bundna till detta.
För att fortsätta aningen OT så menade jag absolut inte så. Det jag försökte belysa var att många som köper en bostadsrätt verkar tro att man köper en lägenhet eller ett "hus", när det man köper egentligen är en andel av, och ett medlemskap i, en förening. En förening med, i varje fall till någon del, ett eget regelverk, som tillsammans med bland annat Bostadsrättslagen medför såväl rättigheter, och som många verkar förbise, skyldigheter. Slut med OT för mig nu. :)
 
  • Gilla
lidholmen och 7 till
  • Laddar…
P Polyester skrev:
Personligen skulle jag vara mer orolig över vad som kan hända om det är problem i framtiden med stopp, översvämningar om det är vatten och framförallt hur, när och vem som behöver tillträde på "min" tomt.

Tycker det är självklart att det ska vara en reduktion på priset.
Kommer att bli problem den dag då kommun gräver upp dessa rör för underhåll. Dessa brunnar och vattenserviser brukar normalt gå i gatan. Just saying
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Någon förening borde väl ej finnas om området är helt nytt och ej utökat. Förening skapas efter det att byggherren gjort sitt. Kommunens anläggning/brunnar får ej finnas på privat mark då de måste ha fullt tillträde vid reparation och underhåll utan medgivande från tomtägare. I detta fall måste de flyttas av kommun.
Föreningen bildas i regel långt innan man påbörjar byggnation. Dock är det i regel så att utvecklaren är en del av styrelsen, men det krävs också oberoende utomstående styrelseledamöter.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
C
F falkn skrev:
det krävs också oberoende utomstående styrelseledamöter.
Behöver de verkligen vara oberoende och utomstående? Fick för mig att interimsstyrelsen i sin helhet brukar bestå av byggarens representanter.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Behöver de verkligen vara oberoende och utomstående? Fick för mig att interimsstyrelsen i sin helhet brukar bestå av byggarens representanter.
Jupp. Kraven på detta har skärpts avsevärt. Jag jobbar själv på ett större fastighetsbolag (på vår entreprenadsida). I mitt nuvarande projekt, där jag är platschef (69 LGH), består styrelsen av två personer från vårt fastighetsbolag samt två utomstående.
 
  • Gilla
lidholmen och 2 till
  • Laddar…
J Jogge7 skrev:
Haha, jag ville ställa en jacuzzi
det går ju att lägga marksten runt brunnarna. Är mest vattenventilerna som är viktiga att komma åt fort om nån ledning går av. Annars kan du säkert bygga trädäck runt med inspektionsluckor när nåt ska kollas/spolas etc.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Jag skulle se det hela som två olika problem, förutsatt att du fortfarande avser att bo där, vilket det låter som:
Pris-sänkningen: Där finns det massor med sätt att beräkna "förlusten". Ni kommer garanterat ha en åsikt och byggherren en annan.Hitta någon medelväg som innebär att du blir nöjd under de år du kommer att bo där.

Brunnarna rent fysiskt:
I och med att du pratar om att ha en jacuzzi där är det viktiga att ta reda på när, om och hur brunnarna behöver vara åtkomliga. Sedan kan man bygga ett trädäck eller annan konstruktion som medger din användning trots brunnarna. Hade ditt önskemål varit gräsmatta eller trädgårdsland hade det varit knepigare.
Mitt förslag är att prata med byggherren om vad du vill ha där, en rimlig medelväg är kanske att de anlägger trädäcket och ett insynsskydd och drar fram el eller liknande? Så att ni bara behöver ställa dit en jacuzzi när ni flyttar in.
Det kanske rent utav går att få en inkoppling till någon av brunnarna för att tömma jacuzzin vid behov?
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
J Jogge7 skrev:
Hej,

Vi har köpt ett gavelradhus nyproduktion. De håller på och bygger det just nu. Det är en bostadsrätt. När vi skrev på så fanns det ritning på radhuset samt Upplåten mark (kvm). Vårt radhus var dyrare jämfört med de andra radhusen som byggs I projektet pga att vi hade större tomt. För några dagar sen var jag och min sambo utanför bygget och då såg vi att de hade 6st stora brunnslock på vår tomt. Det betyder att vi inte kan nyttja tomten så som vi hade tänkt oss. Samt att tomten är inte lika attraktiv. Ingen har informerat oss om detta tidigare. Känns som man har blivit lurad.

Pratade med byggherren och han tyckte att det är tråkigt att det har blivit så. Fick information att 3 av de 6 brunnslocken är kommunens. Han frågade mig vad är det jag vill ha och mitt svar var ”ta bort brunnarna från min tomt”. Enligt han så går det inte.

Har de rätt att göra så?

Mvh
Jogge
Fyll på med jord och så nytt gräs över. Finns inte brunnarna på ritning så existerar de inte.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Z ZTK skrev:
Fyll på med jord och så nytt gräs över. Finns inte brunnarna på ritning så existerar de inte.
Man måste fylla på med ett rätt rejält jordlager över om gräset ska klara sig över sommaren.
Och det blir ju inte direkt mindre åverkan på tomten när (inte om) de ska komma åt brunnarna...
 
Z ZTK skrev:
Fyll på med jord och så nytt gräs över. Finns inte brunnarna på ritning så existerar de inte.
Förmodligen finns ju brunnarna på ritning, men bara inte på det bofaktablad TS har fått.
 
Skumpe
J Jogge7 skrev:
Nu är det inga stora tomter i projektet. Vår tomt är bland de största på 100kvm. Några andra radhus har 40kvm tomt.

För mig är det helt ologiskt att föreningen/byggherren kan göra så utan att informera köparen.

Om man köpte ett radhus på ritning och man hade 40kvm tomt, sen visar det sig att man kan nyttja bara 30kvm. Det är ju helt ologiskt.

Som jag skrev tidigare har juristen informerat att de inte får göra så. Det står ingenstans i dokumenten att jag skulle ha brunnar på tomten. Frågan är om man orkar ta det vidare. Just nu känns det som att jag måste göra det för att jag känner mig lurad. Inte lätt med 2 små barn....man får kämpa
Jag förstår inte andra i tråden som inte ser ditt problem. För mig är det helt uppenbart att det är en stor besvikelse att någon sätter sex brunnar på min 100kvm tomt. Det är klart att det påverkar värdet och det borde vara självklart att du får kompensation.
 
  • Gilla
JockeHX och 8 till
  • Laddar…
Det jag funderar på är om detta (bortsett från 5an som ser knepig ut) verkligen kommer ställa till så mycket bekymmer och störa nämnvärt när tomten är färdiganlagd.

Som det är nu så är det klart att det sticker ut rejält, och det är en del brunnar. Samtidigt är de i ett kluster i en del av tomten, vilket i sig är tacksamt.

Huruvida det påverkar värdet låter jag vara osagt, men att ett par brunnar skulle dra ner marknadsvärdet avsevärt har jag otroligt svårt att se.

Att de inte framgår på din planritning är inget konstigt, det är mycket som inte framgår på den ritningen. För att få reda på sådant måste man gräva sig ner i de mer grundläggande ritningarna.
Sen funderar jag över om fastighetsägaren/föreningen har någon egentlig skyldighet att informera om sådana här saker som hör till drift/skötsel av bostadshuset att göra? Hade det handlat om ett friköpt radhus, ja då är det din tomtmark och då anser jag att man kunnat säga ifrån... men i och med att det rör sig om en bostadsrätt och de facto att du inte äger någonting mer än rätten att bo i radhuset så vettekatten om du kommer någonvart med alltsammans :oops:

Jag hade nog ändå snackat med byggaren. Att de kommer flytta brunnarna är nog rätt så uteslutet, att du kommer få ett markant prisavdrag finner jag också osannolikt. Att de däremot eventuellt kan göra något litet extra för er som plåster på såret är nog vägen att gå, om någon sorts kompensation är aktuell.

Annars är det nog bara att göra det bästa av saken. Smacka upp en liten öppen pergola, grusa med någon cm ovanför brunnslocken så det inte syns och ha en liten myshörna?
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 2 till
  • Laddar…
Kan man verkligen täcka över locken? Är det inte risk att nån vill öppna dem rätt vad det är? Även om det är lätt att ta bort lite grus eller jord blir ju den plätten förstörd. Och har man till och med byggt ett trädäck med jacuzzi över blir det ju jättejobbigt!
 
  • Gilla
lidholmen och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Det jag funderar på är om detta (bortsett från 5an som ser knepig ut) verkligen kommer ställa till så mycket bekymmer och störa nämnvärt när tomten är färdiganlagd.

Som det är nu så är det klart att det sticker ut rejält, och det är en del brunnar. Samtidigt är de i ett kluster i en del av tomten, vilket i sig är tacksamt.

Huruvida det påverkar värdet låter jag vara osagt, men att ett par brunnar skulle dra ner marknadsvärdet avsevärt har jag otroligt svårt att se.

Att de inte framgår på din planritning är inget konstigt, det är mycket som inte framgår på den ritningen. För att få reda på sådant måste man gräva sig ner i de mer grundläggande ritningarna.
Sen funderar jag över om fastighetsägaren/föreningen har någon egentlig skyldighet att informera om sådana här saker som hör till drift/skötsel av bostadshuset att göra? Hade det handlat om ett friköpt radhus, ja då är det din tomtmark och då anser jag att man kunnat säga ifrån... men i och med att det rör sig om en bostadsrätt och de facto att du inte äger någonting mer än rätten att bo i radhuset så vettekatten om du kommer någonvart med alltsammans :oops:

Jag hade nog ändå snackat med byggaren. Att de kommer flytta brunnarna är nog rätt så uteslutet, att du kommer få ett markant prisavdrag finner jag också osannolikt. Att de däremot eventuellt kan göra något litet extra för er som plåster på såret är nog vägen att gå, om någon sorts kompensation är aktuell.

Annars är det nog bara att göra det bästa av saken. Smacka upp en liten öppen pergola, grusa med någon cm ovanför brunnslocken så det inte syns och ha en liten myshörna?
Hej,

Enligt juristen så får de inte göra så.

Om du köper en tomt på 40kvm och sen visar det sig att du kan bara nyttja 20kvm pga brunnslock. Helt ologiskt. De har gjort fel.Denna information borde man har fått innan man skriver på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.