banjoragge banjoragge skrev:
En kompis jobbade som skadereglerare för småhus på ett försäkringsbolag. Han sa att "trähus söder om Dalälven och krypgrunder skulle förbjudas" Krypgrunden håller jag med om, Skulle aldrig byggt det och sedan satt ett fint hus ovanpå. Byggde källare (suterräng ) i Leca på ett trähus och det funkade klockrent. Hade vedspis i källaren så den blev lite värmemagasin också;)[bild]
Kul kille som verkar veta vad han pratar om..., "trähus söder om Dalälven". Dvs en majoritet av alla hus som byggs då?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
G guggen skrev:
Kul kille som verkar veta vad han pratar om..., "trähus söder om Dalälven". Dvs en majoritet av alla hus som byggs då?
Var nog lite tillspetsat efter alla mögelhus han besiktigat, men det beror säkert inte på att det var trähus, mera att de var dåligt byggda eller placerade på svåra ställen.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Var nog lite tillspetsat efter alla mögelhus han besiktigat, men det beror säkert inte på att det var trähus, mera att de var dåligt byggda eller placerade på svåra ställen.
Eller att de hade gammal krypgrund och inte eldades i dagligen längre :)
 
@ banjoragge Krypgrunder är en riskonstruktion. Men väl luftad o med genomtänkt fukthantering funkar det ändå, tex fuktspärr på mark o diffusionsöppen konstruktion inåt.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Ett problem i dag är att alla ska bygga på blöt åkermark. Förr i tiden byggde man huset högre upp på stenigare mark som inte gick att odla på.
 
  • Gilla
Norrtull och 7 till
  • Laddar…
Danielhallgren Danielhallgren skrev:
Vi fick väggelement och takbalkar, kapat och uppmärkta. Otroligt lätt och smidigt att bygga med.
Med "väggelement", menar du väggreglar? Eller var det större moduler?

Hur breda var reglarna?

Om ni har byggt 40 m² så är det gissningsvis 5x8 m. Det borde ge 26 m vägg, nånstans 45 reglar. Och takbjälkarna (det var alltså pulpettak?) borde vara 14 till antalet. Stämmer detta någorlunda?

Jag var intresserad av att bygga med Masonitebeams en gång i tiden. Jag var i kontakt med dem och skulle få en offert, men den kom aldrig. Jag misstänkte då att de tyckte att det var ett för litet projekt. Men ert projekt är trots alt mindre.
 
B Beckborg skrev:
@ banjoragge Krypgrunder är en riskonstruktion. Men väl luftad o med genomtänkt fukthantering funkar det ändå, tex fuktspärr på mark o diffusionsöppen konstruktion inåt.
Jomenvisst! Men jag har besiktigat krypgrunder med ångspärrar men ändå med mögelpåväxt i bjälklagen, De som har en avfuktare, slösar ju en massa energi som inte används inne i huset. Förvisso kan man värmeväxla från förångaren i kylaggregatet och få in det i huset, men jag har inte sett sådan lösning i verkligheten.
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
@banjoragge, Hur skulle du gjort om var tvungen att bygga en krypgrund? ( jag tror på en lufttät undersida o diff. öppen inåt !?. )
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
@banjoragge, Hur skulle du gjort om var tvungen att bygga en krypgrund? ( jag tror på en lufttät undersida o diff. öppen inåt !?. )
Jag skulle ha lagt 20cm frigolit på plasten, lite armeringsmattor och fyllt upp med betong. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
banjoragge och 3 till
  • Laddar…
Vad kostar en betongplatta då 100kvm

Och vad kostar krypgrund bjälklag isolering
+ Alla arbetstimmar...

Jag tror man "tjänar" in det..+ större risk att man får
Härlig golvvärme:)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Vad kostar en betongplatta då 100kvm

Och vad kostar krypgrund bjälklag isolering
+ Alla arbetstimmar...

Jag tror man "tjänar" in det..+ större risk att man får
Härlig golvvärme:)
Ca 150’ med slang. Krypgrund förmodligen knappt hälften beroende på markförhållanden. Dvs en spottstyver i skillnad på ett nybygge varför jag inte kan förstå att någon bygger krypgrund idag.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Plintgrund kontra krypgrund då?
 
H hapazard skrev:
Plintgrund kontra krypgrund då?
Jag tror inte det är någon större skillnad generellt. Det beror ju på lite hur man definierar plintar. Ska man bära en villa med plintar är det rätt stora grejer som förmodligen behöver komma ner en bra bit och platsgjutas. Kan mycket väl bli dyrare än både krypgrund med kontinuerlig yttermur och platta på mark.
 
Men om man ska bygga superbilligt så är det bara det billigaste som gäller.
Och mycket eget arbete. Som man inte räknar in.

//AA
 
  • Gilla
Leif-Harald och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Jag tror inte det är någon större skillnad generellt. Det beror ju på lite hur man definierar plintar. Ska man bära en villa med plintar är det rätt stora grejer som förmodligen behöver komma ner en bra bit och platsgjutas. Kan mycket väl bli dyrare än både krypgrund med kontinuerlig yttermur och platta på mark.
Jodå, stor skillnad mellan plintgrund och gjuten platta. Vårt hus, ca 150 BYA kostade 50 tkr för plintgrund inkl markarbete och en hel del eget jobb. Hela bjälklaget är inspekterbart underifrån i vårt fall vilket är skönt om man vill hålla extra koll på skicket och dra ev nya vvs eller el-ledningar vilket är mycket svårt eller omöjligt med en gjuten platta. Priset på 1500kr/m2 gjuten platta är nog långt under marknadspris om du frågar mig.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.