F fsn skrev:
Är det uppvärmd platta på den?

Borde generellt bli kallt när man bygger lite högre med lustiga krymp och kalla bindningar. Funkar kanske till PLA som man bygger lite kallare (runt 40-50 grader kammartemperatur) Men skall man köra PA så antar jag att man måste ha en huv så man kommer upp i kammartemperatur?
Plattan är uppvärmd (y)
Hur det blir i det fall du frågar efter vet jag inte, än. :cool:
 
3h bra precis för denna.
3D-utskriven vit liten hundfigur på trägolv framför fönster och dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar funka som tänkt, dags att leta på nåt "nyttigare" att skriva ut.

<edit>
3D-utskriven vit hundfigur på trägolv med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så där skulle det tydligen vara :oops:
 
FredrikR FredrikR skrev:
3h bra precis för denna.
[bild]

Verkar funka som tänkt, dags att leta på nåt "nyttigare" att skriva ut.

<edit>
[bild]
Så där skulle det tydligen vara :oops:
Den skrev jag också ut som första :cool: dock med dålig kvalité så den blev sådär..
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Den där hunden ser ju ganska bra ut. Vet inte om min skrivare skulle få till det så snyggt.
Skriver bara "nyttoföremål" med vissa undantag. Bla. en skiftnyckel i en enda utskrift.
Finns det nånn utskrivningsbar skiftnyckel som inte är "platt" på undersidan?

Just nu går det sämre än vanligt att skriva ut ABS.

Skriver på maskeringstejp med lite limstift på. Tänkte blanda aceton/abs och använda det som fäst-sörja men acetonen var slut
Har inte testat det men det jag vill skriva ut är stort och platt och vill gärna warpa sej. Har funkat bra med pla-utskrifter men grejjen ska vara i en utsatt miljö och så går det ev. att få till det extra slätt med abs och aceton.

Maskeringstejpen kan ju också släppa så jag har oftast använt flashforge ark att skriva på. Limmar dom på en glasskiva.

Testade att knäcka till en plåt (ugnsplåt). Den är möjligen aningens skev och abs fäster inte alls bra på den. Funderar på en plan blästrad plåt. Kan det funka? Testade att blästra en glasskiva i fjol men den slog sej.

Vilken platta har funkat bäst för er?

Är det nått fel på thingiverse? Tror jag varit medlem där men nu kan jag inte komma in där och inte heller skapa nytt konto.
Finns det nått annat ställe med bra utskrifter att ladda ner?
 
G
Var iväg till Ikea och köpte ett nytt köksbord som jag tänkte ha som bänk till 3d-skrivaren. Får se om jag hinner montera den imorgon medans jag väntar på min roddmaskin som troligen ska dyka upp imorgon.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
G
Min skrivare kom från Tjeckien, men extragrejerna jag beställde samtidigt på 3dcrealityshop.eu kommer från china. Så nu riskerar jag att få en massa j*a tullar å skit.
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
G
Jag funderar på att köpa ett år med sketchup, för jag blir faen inte vän med Solid Edge.
Men 2700kr är ju 2700kr även om jag tar det på företaget.
 
G
G GargamelSE skrev:
Jag funderar på att köpa ett år med sketchup, för jag blir faen inte vän med Solid Edge.
Men 2700kr är ju 2700kr även om jag tar det på företaget.
Skippade sketchup/solid edge.
Köpte Fusion 360 med 40% rabatt, och sitter nu på ett Clarion-hotell och ska försöka k(l)adda lite på min sugrörs-hållar-paket-grej. (Ask att ha 2 metallsugrör i på resande fot, nu när donken har skitsugrör)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
G
G GargamelSE skrev:
Skippade sketchup/solid edge.
Köpte Fusion 360 med 40% rabatt, och sitter nu på ett Clarion-hotell och ska försöka k(l)adda lite på min sugrörs-hållar-paket-grej. (Ask att ha 2 metallsugrör i på resande fot, nu när donken har skitsugrör)
Värst vad jag "spammar".

Men, nu har jag testat fusion 360, och den är bra mycket bättre. Bara på ett par minuter så har jag kommit mycket längre i mitt projekt än vad jag gjorde på flera timmar med SE, två korta youtube videos och jag är halvvägs som jag vill ha det :D
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Värst vad jag "spammar".

Men, nu har jag testat fusion 360, och den är bra mycket bättre. Bara på ett par minuter så har jag kommit mycket längre i mitt projekt än vad jag gjorde på flera timmar med SE, två korta youtube videos och jag är halvvägs som jag vill ha det :D
Jag kör också fusion 360 men just nu på deras gratisversion, vet inte vad som skiljer sig, men tror bara jag kunde köra gratis första året..
Skönt att du kommer framåt med projektet (y)
 
Jag har inte Caddat på dryga 20år så det har hänt en del på de åren.
Jag gick på Fusion360 också efter råd av polare som varit i PLA-träsket några år. Han har 3d printat ett modellflygplan i somras, dock färdig fil att printa ifrån.
Polaren rekommenderade mig guiden nedan:

Han verkar ha en hel del bra och förhållandevis lättförstådda guider. (y)
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G
H Husägaren87 skrev:
Jag kör också fusion 360 men just nu på deras gratisversion, vet inte vad som skiljer sig, men tror bara jag kunde köra gratis första året..
Skönt att du kommer framåt med projektet (y)
Jag valde Fusion360 lite för att det ska(?) finnas cad/cam med i den, så man inte ska(?) behöva köra t.ex. Cura (som kanske ändå är bättre?).
 
Jag kör vanligtvis SketchUp men känner mig sjukt låst där.. har fusion360 också men fattar inte ett skit :crysmile: tycker det är galet svårt..
 
Z zzoink skrev:
Jag kör vanligtvis SketchUp men känner mig sjukt låst där.. har fusion360 också men fattar inte ett skit :crysmile: tycker det är galet svårt..
Kolla på en av våra Youtube länkar, ge det en timme att bara titta igenom, sen startar du samma och kopierar allt som händer på din egen dator, och pausar/spolar tillbaka vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.