T tanaris skrev:
Mitt är under ombyggnad, jag har samma rack som TS men är inte nöjd med det så det kommer bli ett väggmonterat istället. De billiga IKEA-speglarna ska bytas mot något som inte ser ut att vara från lustiga huset, och belysningen behöver förbättras. Zwift-skärmen ska flyttas dit cykeln står och eventuellt gör jag något åt högtalarkablarna också :)

[bild]
Vilket rack är det ni har (och även andra), har själv gått och tittat på XT10 från Master Fitness så är nyfiken på vad det är som är dåligt då jag misstänker det är en annan model från samma tillverkare.
https://www.fitnessbolaget.com/half-rack/967-master-half-rack-xt10-7330101226911.html

Har inga bilder på det egna gymet att dela med mig av just nu, men består av eleikobänk + skivstångsställning + stång och vikter, concept2 roddmaskin, 3x2m lyftplatform från nordic figther samt pusselgolv 40mm för stående fighting med kasst också från NF. Allting huserat tillfälligt inne i huset i vad som egentligen ska vara bibliotek :)

Ska bila ur och sänka golvet i ett gammalt stall/garage/förråd på 6.5x6m invändigt där tanken är att få plats med två skivstångsplatser (6x2 m) sen blir resten pusselmatta med lite olika typer av säckar för att köra slag och sparkar, sen lite blandat annan utrustning beroende på vad som känns roligt, funderar på battle ropes, lite boxar att hoppa upp på, pull-ups bar (om jag inte bara nöjer mig med den i half-racket). Men ändå försöka behålla tillräcklig golvyta för att kunna köra lite lättare sparring om någon polare kommer på besök, så försöka hålla 4x4m öppet i alla fall.
 
Arnmark Arnmark skrev:
Vart hittar du billiga häststalls mattor? Har sökt men det enda jag hittar är mattor som kostar som gymmattor.
Kolla lite tidigare i tråden så har jag länkat dit jag köpte. Jag köpte för 5 år sedan och vill minnas att frakten har billig från den återförsäljaren.
 
A ajn82 skrev:
Men ändå försöka behålla tillräcklig golvyta för att kunna köra lite lättare sparring om någon polare kommer på besök, så försöka hålla 4x4m öppet i alla fall.
Hehe. Kommer att tänka på filmen Step Brothers och repliken "Do you wanna go do karate in the garage"
 
A ajn82 skrev:
Vilket rack är det ni har (och även andra), har själv gått och tittat på XT10 från Master Fitness så är nyfiken på vad det är som är dåligt då jag misstänker det är en annan model från samma tillverkare.
[länk]

Har inga bilder på det egna gymet att dela med mig av just nu, men består av eleikobänk + skivstångsställning + stång och vikter, concept2 roddmaskin, 3x2m lyftplatform från nordic figther samt pusselgolv 40mm för stående fighting med kasst också från NF. Allting huserat tillfälligt inne i huset i vad som egentligen ska vara bibliotek :)

Ska bila ur och sänka golvet i ett gammalt stall/garage/förråd på 6.5x6m invändigt där tanken är att få plats med två skivstångsplatser (6x2 m) sen blir resten pusselmatta med lite olika typer av säckar för att köra slag och sparkar, sen lite blandat annan utrustning beroende på vad som känns roligt, funderar på battle ropes, lite boxar att hoppa upp på, pull-ups bar (om jag inte bara nöjer mig med den i half-racket). Men ändå försöka behålla tillräcklig golvyta för att kunna köra lite lättare sparring om någon polare kommer på besök, så försöka hålla 4x4m öppet i alla fall.
Jag har denna:
https://gymkompaniet.se/half-rack-basic-xt6-master
Jag är väldigt nöjd med den, men man märker att det är lite klenare gods i stommen än i rack man ser på gym.
 
Hade som mål att gymmet inte skulle kosta mer än ett årskort på gymmet i stan inkl ytskiktsrenovering .
Sagt och gjort, målade golvet med epoxi från biltema och spraymålade väggarna.
Lite limträpelare och begagnade vikter. Ärvde ett dåligt rappligt hemmagym som jag sålde och köpte en sandsäck istället.
Köpte en ny 20kg stång vilket nog var det dyraste inköpet, ca 1300 kr.
Gjöt vikter för 50 mm stång, totalt ca 180 kg så det räcker ett tag till. Funkar förvånansvärt bra i kombination med gummimattor.
Har sedan bilderna togs kompletterat med en hemmabyggd cablecross/rodd i form av några block från biltema som tar 750 kg st, vajrar på lpm från K-rauta och hemmagjorda handtag av stålrör och ett trasigt spännband.
Lite gamla järnrör som inte syns på bilderna möjliggör dips, chins och pullups.
Har även gjort ett gängat hål under mina kettlebells för M12 bult så jag kan hänga på några 25 mm viktskivor och därmed få löpande från 8 till 25 kg och även kunna köra med dubbla kettlebells med samma vikt. (t.ex. 12+4 kg och 16 kg).

Jag har hittills efter snart ett år inte hittat någon övning än som jag inte kan köra. Möjligtvis crossfitinspirerat skivstångskastande men jag tror golvet spricker före viktskivorna.
 
  • Renoverat rum med vita väggar och nymålat epoxigolv, tom yta med en hink på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat källargym med målat epoxigolv och spraymålade vita väggar, tomma ytor och sladdar längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagym med epoximålat golv, spraymålade väggar, vikter, en 20kg stång och en sandsäck.
  • Ett hemmagym med målade golvet, utrustning för styrketräning som hantlar, sandsäck och skivstång, samt cykel på väggen.
  • Hemmagym med målat golv, styrkelyftstång, vikter och träpelare, vitmålade väggar och träningsplan på tavlan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagym med svart sandsäck, hantlar på hylla, gröna kettlebells och viktplatta på golv med epoxi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemgjuten viktskiva för styrketräning med stöd av träklossar under torkningsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagym med självgjutna viktskivor på träställ och 20 kg stång vid limträpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjutna viktskivor under tillverkning vid sidan av träningsutrustning och gummimattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
halj och 23 till
  • Laddar…
T
A ajn82 skrev:
Vilket rack är det ni har (och även andra), har själv gått och tittat på XT10 från Master Fitness så är nyfiken på vad det är som är dåligt då jag misstänker det är en annan model från samma tillverkare.
XT4. Det går inte att sätta säkerhetsarmarna tillräckligt högt (för mig) för squats.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Någon som har ett bra förslag på lite billig och smidig hantering av denna röra..?

Oordnade hantlar och viktplattor utspridda på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När man har låg takhöjd så får man kompromissa lite.
Lösningen på hantelkaos heter PowerBlock i mitt fall.
Hemmagym i lågt takutrymme med träningsbänk, PowerBlock hantlar och oordnad kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagym med PowerBlock hantlar, skivstångsställning och oordnad kabeldragning i ett rum med låg takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träningsstation under lågt tak med oordnad kabeldragning och outkopplade PEX-slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, jag ska snygga till kabeldragningen.
Ja, jag ska snygga till PEX-slangarna, dom är inte inkopplade än.
 
  • Gilla
  • Haha
Hjortmark och 3 till
  • Laddar…
Haggärde Haggärde skrev:
Hade som mål att gymmet inte skulle kosta mer än ett årskort på gymmet i stan inkl ytskiktsrenovering .
Sagt och gjort, målade golvet med epoxi från biltema och spraymålade väggarna.
Lite limträpelare och begagnade vikter. Ärvde ett dåligt rappligt hemmagym som jag sålde och köpte en sandsäck istället.
Köpte en ny 20kg stång vilket nog var det dyraste inköpet, ca 1300 kr.
Gjöt vikter för 50 mm stång, totalt ca 180 kg så det räcker ett tag till. Funkar förvånansvärt bra i kombination med gummimattor.
Har sedan bilderna togs kompletterat med en hemmabyggd cablecross/rodd i form av några block från biltema som tar 750 kg st, vajrar på lpm från K-rauta och hemmagjorda handtag av stålrör och ett trasigt spännband.
Lite gamla järnrör som inte syns på bilderna möjliggör dips, chins och pullups.
Har även gjort ett gängat hål under mina kettlebells för M12 bult så jag kan hänga på några 25 mm viktskivor och därmed få löpande från 8 till 25 kg och även kunna köra med dubbla kettlebells med samma vikt. (t.ex. 12+4 kg och 16 kg).

Jag har hittills efter snart ett år inte hittat någon övning än som jag inte kan köra. Möjligtvis crossfitinspirerat skivstångskastande men jag tror golvet spricker före viktskivorna.
På den tredje bilden ser det nästan ut som att du har en reception i hemmagymmet :surprised:
 
  • Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
På den tredje bilden ser det nästan ut som att du har en reception i hemmagymmet :surprised:
Det hade varit snyggt ☺️ Men det är nog att halva väggen är murad med leca och att det sitter speglar över den som förvillar.
 
Hemmagym med träningsbänk, hantlar och motionscykel i motljus och lite oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger upp en bild i lite lätt motljus... Det var ett tag sedan det var städat där inne tyvärr :/
 
  • Gilla
Hjortmark och 6 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Någon som har ett bra förslag på lite billig och smidig hantering av denna röra..?

[bild]
Någon form av lagerhylla kanske? Men det är ju så beroende av utrymme. Vi ska ta bort två garderober för att kunna skapa lite mer plats vid roddmaskinen.

Ytterligare en fördel med hemmagym är när kompisar också har det. Turas om att hitta på pass hos varandra är riktigt kul.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Någon som har ett bra förslag på lite billig och smidig hantering av denna röra..?

[bild]
Inte så snyggt kanske, men billigt..
 
  • Hemmagjorda hantlar av svartmålade järnrör och vikter monterade på träplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Har en crosstrainer och situpsbänk med.

Men jag är aldrig där. Jag springer utomhus istället. Köpte löpbandet för att springa inne på vintern då jag är livrädd för halka.
Men sen hittade jag skitbra dubb till skorna så det har ändå blivit ute =)
Dock ska jag försöka få till något i rummet så man kan köra kroppsvikt.

Kommer komplettera med en spinningcykel nästa år. Vill göra en klassiker när de väl får arrangera igen.
 
  • Löpband i ett enkelt hemmagym med vita kaklade golv och träklädd tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martinradbo och 2 till
  • Laddar…
Jag beställde mina prylar från Tyskland hos www.simpleproducts.de. Det var vid tillfället billigare än alla svenska firmor jag hittade och levererades snabbt med billig frakt ända in i garaget.
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.