BirgitS
J jani84 skrev:
ok, men varför kräver dom att han ska bygga rampen redan nu när behovet inte finns?
Tror du att rampen hinner bli byggd på tre dagar, det är en rätt vanlig tid innan någon som har brutit benet anses färdigbehandlad på sjukhuset?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Nja. Detta kan man läsa hos boverket:

"
Tillgänglig entré till byggnaden
För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd om det med enkla åtgärder i efterhand på tomten går att ordna ramp till entrén.
"

Vad som är en enkel åtgärd står dock inte.
Med enkel åtgärd menas att man inte behöver riva garage och liknande för att få plats med rampen
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du att rampen hinner bli byggd på tre dagar, det är en rätt vanlig tid innan någon som har brutit benet anses färdigbehandlad på sjukhuset?
nej såklart inte men då är vi där igen, hur kan en kommun kräva att man som husägare ska handikappanpass sitt hus för att det eventuellt kommer att behövas i framtiden?!

jag kan köpa att man behöver redovisa på ritning att det är fullt möjligt att göra i framtiden men att bygga ramper/hissar och dylikt i förebyggande är fortfarande enligt mig helsnurrigt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det framgår väl fortfarande inte i tråden om TS valt ett egenritat ellet standardhus eller om TS anlitat en arkitekt som inte har löst problemet.
 
  • Gilla
knightpete och 1 till
  • Laddar…
För fyra år sedan byggde vi en ny altan till vårt fritidshus, ca 165 cm över mark. Enda entrén till huset då var via altanen. Vi beslöt att först bygga en ramp till altanen och vänta med trappa, enär vi har närstående som rör sig med rullator. Rampen är alltför brant för att vara godkänd ur handikappsynpunkt (ungefär 1:4), men den fungerar ändå bra - så bra att vi inte alls känt behov av någon trappa. På rampen kan man dra barnvagnar, rullatorer och rullstolar, köra skottkärra med sten och dra virke på cykelkärra.

Det jag vill säga är: bygg ingen jättelång, helt handikappad ramp om du inte behöver det, men en ramp kan många gånger vara bra ändå.
 
Redigerat:
L Lärospånet skrev:
Det ska fan till att bygga nytt i Sverige.

[bild]
Bygga nytt går väl an, då kan man ganska enkelt planera in tillgänglighetsanpassade lösningar. Det är värre att bygga om, DÅ blir det krångligt med befintliga badrum som inte håller måtten, dörröppningar (ofta i bärande väggar) som måste breddas, halvplan, etager, trappor och vad som nu råkar finnas i det befintliga huset och som måste åtgärdas.
 
Sen väntar jag bara på lagar som ser till att man måste anpassa sitt hus redan från början utifall att någon elallergiker skulle vilja bo där. Varför just tillgänglighetsanpassning kommit så långt, medan andra grupper i samhället inte fått samma gehör, kan man ju undra över...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jani84 skrev:
nej såklart inte men då är vi där igen, hur kan en kommun kräva att man som husägare ska handikappanpass sitt hus för att det eventuellt kommer att behövas i framtiden?!

jag kan köpa att man behöver redovisa på ritning att det är fullt möjligt att göra i framtiden men att bygga ramper/hissar och dylikt i förebyggande är fortfarande enligt mig helsnurrigt.
Det kan kommunen inte vad gäller småhus om man kan visa att det med enkla medel går att ordna en ramp till entrén (BBR 3:132). Faller de förutsättningarna så får man överväga någon annan teknisk lösning som ska gå att installera utan svårighet, t ex hiss (PBF 3 kap 4 §):

"Om bostaden inte kan nås från marken, ska byggnaden dock vara projekterad och utförd på ett sådant sätt att en hiss eller annan lyftanordning kan installeras utan svårighet. Vid tillämpningen av detta stycke ska med våning jämställas vind där det finns en bostad eller huvuddelen av en bostad."
 
H Hedberge skrev:
Hej! Mitt första inlägg på byggahus.

Jag och min fru har köpt en fastighet med ett befintligt hus som ska rivas i en kommun i närheten av Stockholm och råkat på patrull med bygglovshandläggaren gällande tillgänglighetsanpassning av tomten.

Huset ligger på samma plats som huset som står där idag står vilket är ca 2 höjdmeter över där parkeringen finns anlagd idag.

Vår handläggare hävdar att vi behöver anlägga en ramp mellan vår parkering och entrén till vårt hus en höjdskillnad på ca 2 m. Vilket resulterar i en ramp på ca 24-28 m med lutning 1:12 och vilplan. Vi vill gärna undvika att bygga en ramp då vi i dagsläget ej har behov av det, och rampernas avtryck på tomten kommer nästan bli lika stor som huset.
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.

Reglen som handläggaren hänvisar till är 3:132 i Boverketsbyggregler. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén.
[länk]

När vi kontaktar Boverket så säger dem att det inte är så reglerna ska tolkas och dem rekommenderade att vi skulle JO-anmäla detta.

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning från kommunen och löst frågan på ett bra sätt?
Eller har drivit frågan vidare mot kommunen?

Är det någon som har erfarenhet av vad enkla åtgärder är? Är det en kostnads definition eller vad ska man basera om det är enkelt eller svårt på?

Tacksam för alla tips och råd som kan ges.

Om jag missat någon info så be om den så ska jag försöka förtydliga och förklara bättre.
Många kommuner och ännu fler handläggare har olika uppfattningar om regelverket PBL. Inte ovanligt att dessa uppfattningar saknar stöd i PBL. Stå på er och be er KA om hjälp. / Åke KA, PBL behörighet K
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
P
H Hedberge skrev:
Hej! Mitt första inlägg på byggahus.

Jag och min fru har köpt en fastighet med ett befintligt hus som ska rivas i en kommun i närheten av Stockholm och råkat på patrull med bygglovshandläggaren gällande tillgänglighetsanpassning av tomten.

Huset ligger på samma plats som huset som står där idag står vilket är ca 2 höjdmeter över där parkeringen finns anlagd idag.

Vår handläggare hävdar att vi behöver anlägga en ramp mellan vår parkering och entrén till vårt hus en höjdskillnad på ca 2 m. Vilket resulterar i en ramp på ca 24-28 m med lutning 1:12 och vilplan. Vi vill gärna undvika att bygga en ramp då vi i dagsläget ej har behov av det, och rampernas avtryck på tomten kommer nästan bli lika stor som huset.
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.

Reglen som handläggaren hänvisar till är 3:132 i Boverketsbyggregler. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén.
[länk]

När vi kontaktar Boverket så säger dem att det inte är så reglerna ska tolkas och dem rekommenderade att vi skulle JO-anmäla detta.

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning från kommunen och löst frågan på ett bra sätt?
Eller har drivit frågan vidare mot kommunen?

Är det någon som har erfarenhet av vad enkla åtgärder är? Är det en kostnads definition eller vad ska man basera om det är enkelt eller svårt på?

Tacksam för alla tips och råd som kan ges.

Om jag missat någon info så be om den så ska jag försöka förtydliga och förklara bättre.
H Hedberge skrev:
Hej! Mitt första inlägg på byggahus.

Jag och min fru har köpt en fastighet med ett befintligt hus som ska rivas i en kommun i närheten av Stockholm och råkat på patrull med bygglovshandläggaren gällande tillgänglighetsanpassning av tomten.

Huset ligger på samma plats som huset som står där idag står vilket är ca 2 höjdmeter över där parkeringen finns anlagd idag.

Vår handläggare hävdar att vi behöver anlägga en ramp mellan vår parkering och entrén till vårt hus en höjdskillnad på ca 2 m. Vilket resulterar i en ramp på ca 24-28 m med lutning 1:12 och vilplan. Vi vill gärna undvika att bygga en ramp då vi i dagsläget ej har behov av det, och rampernas avtryck på tomten kommer nästan bli lika stor som huset.
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.

Reglen som handläggaren hänvisar till är 3:132 i Boverketsbyggregler. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén.
[länk]

När vi kontaktar Boverket så säger dem att det inte är så reglerna ska tolkas och dem rekommenderade att vi skulle JO-anmäla detta.

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning från kommunen och löst frågan på ett bra sätt?
Eller har drivit frågan vidare mot kommunen?

Är det någon som har erfarenhet av vad enkla åtgärder är? Är det en kostnads definition eller vad ska man basera om det är enkelt eller svårt på?

Tacksam för alla tips och råd som kan ges.

Om jag missat någon info så be om den så ska jag försöka förtydliga och förklara bättre.
Hej,
Vi råkade ut för exakt samma sak i vår bygglovshandläggning . Vi bygger hus i en kommun öster om Stockholm. Vi har ca nästa 2 meter från parkeringsplatsen upp till entrén och det var många vändor och samtal med kommunen i ärendet där jag helt ställde mig emot ramp. Det slutade med att vi fick bygga en väg upp till huset som markentreprenören hjälpte oss med. På det stora hela blev det ändå bra, vi hade inga träd i farozonen som jag förstår att ni inte vill fälla för detta ändamål. Vi kommer snygga till framför huset så att det inte ser ut som en bilplats. Tillgänglighetskraven kan ställa till det vid nybyggen. Vi har även köket på övervåningen.... :) så krav på pentry på nedre plan men det löste vi bra i tonårsdotterns rum som givetvis tyckte det var toppen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, jag är övertygad om att det beror mycket på den specifika tomtens beskaffenhet och på den enskilda handläggarens egna tolkning.

Tex så tolkade en handläggare mitt kök på ett sätt och en annan på ett annat sätt (till min fördel) så jag bad de att prata med varandra och se om det inte gick att omvärdera. Och då fick jag rätt.

De tomter på norra sidan av min gata är väldigt svåra att bebygga med entre i nivå med parkeringen, och alla får dispens för sina nybyggen!
Är en som ansöker precis nu, så vi får väl se om han också får ok på avsteg.
 
H Hedberge skrev:
Hej! Mitt första inlägg på byggahus.

Jag och min fru har köpt en fastighet med ett befintligt hus som ska rivas i en kommun i närheten av Stockholm och råkat på patrull med bygglovshandläggaren gällande tillgänglighetsanpassning av tomten.

Huset ligger på samma plats som huset som står där idag står vilket är ca 2 höjdmeter över där parkeringen finns anlagd idag.

Vår handläggare hävdar att vi behöver anlägga en ramp mellan vår parkering och entrén till vårt hus en höjdskillnad på ca 2 m. Vilket resulterar i en ramp på ca 24-28 m med lutning 1:12 och vilplan. Vi vill gärna undvika att bygga en ramp då vi i dagsläget ej har behov av det, och rampernas avtryck på tomten kommer nästan bli lika stor som huset.
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.

Reglen som handläggaren hänvisar till är 3:132 i Boverketsbyggregler. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén.
[länk]

När vi kontaktar Boverket så säger dem att det inte är så reglerna ska tolkas och dem rekommenderade att vi skulle JO-anmäla detta.

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning från kommunen och löst frågan på ett bra sätt?
Eller har drivit frågan vidare mot kommunen?

Är det någon som har erfarenhet av vad enkla åtgärder är? Är det en kostnads definition eller vad ska man basera om det är enkelt eller svårt på?

Tacksam för alla tips och råd som kan ges.

Om jag missat någon info så be om den så ska jag försöka förtydliga och förklara bättre.
Hej !
Riv inte utan renovera då behövs inte handikappanpassning
De räcker att du sparar två brädor från de gamla så är de renovering :cool:
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
T teknikoenergi skrev:
Hej !
Riv inte utan renovera då behövs inte handikappanpassning
De räcker att du sparar två brädor från de gamla så är de renovering :cool:
Inte ens det, en vägg eller taket måste finnas kvar när resten av huset är klart, sedan kan du byta ut den.

Två brädor stämmer inte.
 
  • Gilla
teknikoenergi
  • Laddar…
Hej!
I BBR 3.132 Allmänt står...För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén...

Mitt råd är att rita in en ramp på bygglovsritningen, men strecka linjerna och skriv på ritningen "Plats för framtida ramp enligt BBR 3.132"
På så sätt har ni visat att det går att bygga en ramp , men att den inte kommer att ske under byggtiden.
Sväljer inte bygglovshandläggaren detta bör ni tala med hans chef. Om inte denne ändrar beslutet gå vidare till nästa chef etc. Dumdrygheten får aldrig vinna över det sunda förnuftet.
Lyck till-
Anders J
Numera pensionerad kontrollansvarig enligt PBL
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.