• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att staten bör ge ett bidrag till de som bygger nya hus?
Är det inte lite svårt att uppskatta vad merkostnaden blir?
För de flesta verkar det ju inte bli några merkostnader alls men om det är så att de får ett bidrag för att sätta in bredare dörrar så kommer ju de flesta säga att de hade tänkt att sätta in smala dörrar fast de inte alls vill ha smala dörrar.

Nu betalar man väl inte fastighetsavgift för nybyggen under ett antal år så det är ju en form av subventionering.
Är det Cathy Newman?

Istället för att gissa vad jag vill kan du argumentera för dina ståndpunkter. Då blir diskussionen bättre.

Nej, du är ute och cyklar i dina gissningar.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det Cathy Newman?

Istället för att gissa vad jag vill kan du argumentera för dina ståndpunkter. Då blir diskussionen bättre.

Nej, du är ute och cyklar i dina gissningar.
Vet inte ens vem det är.

Jag försöker förstå dina ståndpunkter genom att ställa följdfrågor. Så kan du förklara mer om dina ståndpunkter.
 
Bägge sidor verkar tro att de kommer vinna över de på andra sidan genom sina argument - det kommer aldrig ske eftersom man tycker helt olika.
För egen del tycker jag det kan finnas vissa krav vid nybygge men inte vid renovering av äldre hus. Jag bor själv i ett sådant och har inget som helst problem med att jag inte kan bo kvar här vid en längre period i rullstol tex. Det går inte att ta sig till mitt hus, in i mitt hus eller runt i mitt hus med rullstol eller rullator - det är mitt eget bekymmer. Att släktingar i rullator eller rullstol inte kan hälsa på ser jag inget som helst problem med - jag kan åka till dem istället. Att jag skall bygga om hela mitt hus bara för att vem som helst skall kunna åka hit låter i mina öron helt befängt, mitt hus är primärt till för mig. (Lite samma som den i mitt tycke helt befängda idén "tänk på hur du bygger ditt hus så att dina gäster uppskattar vad de ser när de kommer innanför dörren". Aldrig i livet, mitt hus är till för mig, inte gäster.)
Jag förstår mycket väl att andra kan ha andra åsikter och det får de, det är ju just det - åsikter och det står oss fritt att ha dem. Men ni kommer aldrig lyckas övertyga varandra så det finns ingen anledning till upprörd stämning.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Bägge sidor verkar tro att de kommer vinna över de på andra sidan genom sina argument - det kommer aldrig ske eftersom man tycker helt olika.
För egen del tycker jag det kan finnas vissa krav vid nybygge men inte vid renovering av äldre hus. Jag bor själv i ett sådant och har inget som helst problem med att jag inte kan bo kvar här vid en längre period i rullstol tex. Det går inte att ta sig till mitt hus, in i mitt hus eller runt i mitt hus med rullstol eller rullator - det är mitt eget bekymmer. Att släktingar i rullator eller rullstol inte kan hälsa på ser jag inget som helst problem med - jag kan åka till dem istället. Att jag skall bygga om hela mitt hus bara för att vem som helst skall kunna åka hit låter i mina öron helt befängt, mitt hus är primärt till för mig. (Lite samma som den i mitt tycke helt befängda idén "tänk på hur du bygger ditt hus så att dina gäster uppskattar vad de ser när de kommer innanför dörren". Aldrig i livet, mitt hus är till för mig, inte gäster.)
Jag förstår mycket väl att andra kan ha andra åsikter och det får de, det är ju just det - åsikter och det står oss fritt att ha dem. Men ni kommer aldrig lyckas övertyga varandra så det finns ingen anledning till upprörd stämning.
Det finns inga krav på tillgänglighet vid renovering, bara vid lovpliktiga åtgärder.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Arkitekter bör känna till handikappsanpassningen vid nybygge och ritar därefter. Men TS har besvärligare tomt. Har TS anlitat arkitekt eller ritat själv? Har arkitekten, om han nu finns, inte givit några vettiga förslag?
Min erfarenhet är att husbyggare alldeles för sent i processen ”kommer på” att det finns lagkrav kring tillgänglighet i byggnad, och på fastigheten, som ska uppfyllas. Många hamnar då i en situation, likt TS, där det blir ”tjafs” med kommunen när de får detta påpekat i samband med en lovansökan (detsamma gäller f ö andra krav och bestämmelser kring byggnation).

Min bedömning är att det går att lösa tillgängligheten på ett både praktiskt och estetiskt flertalet av fall, om man tänker kreativt och och ser alternativa lösningar. En ramp är inte enda lösningen.

Sen kan lagstiftningens vara eller inte vara diskuteras i oändlighet, där har vi alla olika åsikter, men för tillfället är det den gällande som vi får rätta oss efter.

Själv ser jag det som en utmaning att inom givna ramar och bestämmelser (tillgänglighet, detaljplan, fastighetens utformning, byggherrens ekonomi mm ) skapa en attraktivt och funktionell byggnad. Utifrån diskussioner i Byggahus forum verkar det däremot som om jag är i minoritet i mitt tänkande. :)

Ovan hjälper dock inte TS fråga framåt. Claes Sörmland sammanfattade tråden och råd TS fått bra i inlägg # 125.

Jag kan tillägga att om TS anser att kommunens bedömning är felaktig och vill överklaga krävs att beslut (avslag) tas i byggnadsnämnden. Utan beslut granskar inte överprövande instanser ett ärende.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dalbotant Dalbotös skrev:
Bägge sidor verkar tro att de kommer vinna över de på andra sidan genom sina argument - det kommer aldrig ske eftersom man tycker helt olika.
Fast syftet med argumenten är inte att komma överens. Det är nog mer åt hållet att belysa olika perspektiv och illustrera vad som gäller, inte gäller och försöka skissa på bakgrunden till att vi har hamnat där vi är idag. Sen finns det naturligtvis en och annan i tråden som har en känslomässig investering i rådande regelverk, t ex att gilla det eller inte gilla vissa delar av det. Men det är sekundärt.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det finns inga krav på tillgänglighet vid renovering, bara vid lovpliktiga åtgärder.
Ja men beroende på hur nära stadskärnan man bor så blir det ju det automatiskt. Säg att du vill renovera ditt kök och då passa på att sätta in en dörr ut till tomten. Vips så åker du på att ansöka om bygglov och då kan du plötsligt riskera att bli tvingad att göra massa annat.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Ja men beroende på hur nära stadskärnan man bor så blir det ju det automatiskt. Säg att du vill renovera ditt kök och då passa på att sätta in en dörr ut till tomten. Vips så åker du på att ansöka om bygglov och då kan du plötsligt riskera att bli tvingad att göra massa annat.
Hur hänger renovering av kök ihop med bygglov för en ny entré?

Gör man en stor ändring är det väl inte fråga om renovering? Då brukar man kalla det om eller tillbyggnad.

Mindre fasadändringar kräver ofta bara bygganmälan och då beaktas inte tillgänglighet.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Vet inte ens vem det är.
Cathy Newman är en stridbar och retorisk kraftfull journalist men som ofta driver sitt narrativ genom att hon lägger ord i munnen på de som hon intervjuar. Hon hittar helt enkelt på vad de hon intervjuar ska tycka. Hon blev världskänd för sin oärliga metod när hon intervjuade akademikern Jordan Petersen 2018. Se det klippet på Youtube, lärorikt!
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Hur hänger renovering av kök ihop med bygglov för en ny entré?

Gör man en stor ändring är det väl inte fråga om renovering? Då brukar man kalla det om eller tillbyggnad.

Mindre fasadändringar kräver ofta bara bygganmälan och då beaktas inte tillgänglighet.
Tomato/ tomato. Kalla det vad du vill, att sätta in en altandörr är inget värlsomstörtande. Fallet jag nämnde råkade en bekant ut för. De bor dumt nog i en stad, ville sätta in en extra dörr för att bättre nyttja altanen. Vips så åkte de på att tillgänglighetsanpassa en massa.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Tomato/ tomato. Kalla det vad du vill, att sätta in en altandörr är inget värlsomstörtande. Fallet jag nämnde råkade en bekant ut för. De bor dumt nog i en stad, ville sätta in en extra dörr för att bättre nyttja altanen. Vips så åkte de på att tillgänglighetsanpassa en massa.
Vad gäller tillgängligheten ska det inte spela någon roll om du bor i stad eller inte. Om det krävs bygglov för fasadändring eller ej kan vara beroende om du bor inom detaljplanelagt område eller inte.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
De kan kräva att tillgänglighetskraven på tomten uppfylls, att det ska ordnas med just ramp kan de inte kräva.
De kan kräva att tillgängligheten KAN lösas, inte ska!
 
Jag har en granne som var tvungen att lösa tillgängligheten. Hans hus står på en bergsluttning närmare 10m över parkeringen. Han fick inte bygglov förrän han satt en ramp längs bergssidan till en väg som passerar där.

I hans fall så misstänker jag att de ville ha infästningar i berget gjorda för att godkänna bygglovet.

Den vägen in i huset går dock i praktiken inte använda för man kan inte stanna en bil där då den är alldeles för brant för att starta ifrån och man kan inte heller parkera där. Men kravet blev uppfyllt...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
De kan kräva att tillgängligheten KAN lösas, inte ska!
Felformulerat av mig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.