F Fireball skrev:
Hej!
I BBR 3.132 Allmänt står...För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén...

Mitt råd är att rita in en ramp på bygglovsritningen, men strecka linjerna och skriv på ritningen "Plats för framtida ramp enligt BBR 3.132"
På så sätt har ni visat att det går att bygga en ramp , men att den inte kommer att ske under byggtiden.
Sväljer inte bygglovshandläggaren detta bör ni tala med hans chef. Om inte denne ändrar beslutet gå vidare till nästa chef etc. Dumdrygheten får aldrig vinna över det sunda förnuftet.
Lyck till-
Anders J
Numera pensionerad kontrollansvarig enligt PBL
Jag tror byggkontoret i det här ärendet inte ser det som en ”enkel åtgärd” att i efterhand ordna, därav diskussionen kring rampen.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tror byggkontoret i det här ärendet inte ser det som en ”enkel åtgärd” att i efterhand ordna, därav diskussionen kring rampen.

Precis, vi är flera som skrivit det tidigare men jag tror inte det kommit fram. Jag tolkar från Boverkets tolkning av PBL att Boverket anser att högre än1 meter inte är enkelt.

Sen går det få undantag om det inte går att lösa. Ofta går det att placera huset annorlunda eller dra väg fram men den som bygger kanske vill ha ett speciellt läge. En bra arkitekt kan lösa bra lösningar. Om man anser att det är fel beslut kan man begära att få negativt besked på bygglovet och överklaga.

Alla ni andra som påpekar att man ska stå på sig har ni några överklaganden att hänvisa till att ni har rätt? Kan vara bra för TS att kunna referera till dessa överklaganden och resultat till sin handläggare. Att säga att en pensionerad ka skrivit på ett forum hjälper nog inte. Boverket gjorde om många regeltolkningar 2015 i PBL och många kommuner har kvar gamla bedömningar och har bedömt på eget sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter_Henry och 1 till
  • Laddar…
På boverkets hemsida står bland annat:

En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas så att personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga kan använda den. Men det gäller inte om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt är orimligt.

En tomt är ett område som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader. Tomten omfattar också marken som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål. Ytterligare ett kriterium för att ett område ska vara en tomt är att det inte är en allmän plats enligt detaljplan.

Plan- och bygglag (2010:900) 1 kap 4 §
I PBL ställs krav på en tomt som bebyggs, bland annat att den ska kunna användas av personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Man ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten. Men det gäller inte tomter där det är orimligt med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt.

Plan- och bygglag (2010:900) 8 kap 9 §
I BBR finns tillämpningsföreskrifter till tillgänglighetskraven för tomter. I avsnittet anges vilka krav som ställs för att man ska kunna ta sig fram på tomten och för att kunna använda tomten. Men kraven gäller alltså inte där det är orimligt med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt.

Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter
 
K KjellT skrev:
När vi byggde hus så diskuterade vi detta med komunen. Alla tillgänglighetsanpassningar innomhus är tvingande vilket ledde till att vi byggde en liten uthyrningsdel på bottenvåningen som uppfyllde alla kraven, vi har ett sutteränghus. Utomhus räckte det med att vi kunde visa på situationsritningen att det gick att bygga en ramp utan att terraforma tomten. Mitt råd är att be om ett beslut som ni kan överklaga till högre instans. Det finns många historier om fullständigt korkade beslut som rättats till av länsstyrelsen.
Kan du ge exempel på något rättsfall som rör tillgänglighetsanpassning där Länsstyrelsen (Lst) rättat till ”fullständigt korkade beslut” tagna av kommunen? Det skulle vara intressant att läsa hur Lst resonerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
H Hedberge skrev:
Hej! Mitt första inlägg på byggahus.

Jag och min fru har köpt en fastighet med ett befintligt hus som ska rivas i en kommun i närheten av Stockholm och råkat på patrull med bygglovshandläggaren gällande tillgänglighetsanpassning av tomten.

Huset ligger på samma plats som huset som står där idag står vilket är ca 2 höjdmeter över där parkeringen finns anlagd idag.

Vår handläggare hävdar att vi behöver anlägga en ramp mellan vår parkering och entrén till vårt hus en höjdskillnad på ca 2 m. Vilket resulterar i en ramp på ca 24-28 m med lutning 1:12 och vilplan. Vi vill gärna undvika att bygga en ramp då vi i dagsläget ej har behov av det, och rampernas avtryck på tomten kommer nästan bli lika stor som huset.
Om vi måste anlägga uppfarten hela vägen fram till entrén finns risk att vi måste ta ner någon eller några av dem stora ekar som idag finns på tomten som är väldigt fina och ca 20 m höga, detta vill vi undvika också.

Reglen som handläggaren hänvisar till är 3:132 i Boverketsbyggregler. För småhus är tillgängligheten till byggnaden tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att på tomten ordna en ramp till entrén.
[länk]

När vi kontaktar Boverket så säger dem att det inte är så reglerna ska tolkas och dem rekommenderade att vi skulle JO-anmäla detta.

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning från kommunen och löst frågan på ett bra sätt?
Eller har drivit frågan vidare mot kommunen?

Är det någon som har erfarenhet av vad enkla åtgärder är? Är det en kostnads definition eller vad ska man basera om det är enkelt eller svårt på?

Tacksam för alla tips och råd som kan ges.

Om jag missat någon info så be om den så ska jag försöka förtydliga och förklara bättre.
Hur är det, dina Ekar, får de avverkas eller är dom skyddade?
 
Såvitt jag vet omfattas inte ekar av biotop skydd och staten äger inte längre alla ekar. Dock så är aller biotopskyddade om vissa villkor uppfylls. Dispens söks från länsstyrelsen gällande det.

Ekarna kan vara skyddade i detaljplan. Vad det innebär är att marklov ska sökas och det gör du om du söker bygglov och markerar att träden ska fällas för väg.

"Generellt är inte ek fridlyst även om vissa enstaka större träd är skyddade av lag som naturminnen. Om trädet är skyddat som naturminne så ska det finnas markerat i anslutning till trädet men du kan alltid kontakta länsstyrelsens naturvårdsenhet om du är osäker. En del ekar är skyddade genom att de står i ett naturreservat, en allé, omfattas av planbestämmelser eller omfattas av kulturminneslagen samt strandskydd.

Om du mot all förmodan skulle fälla ekar på egen tomt som skulle visa sig vara skyddade kan du bli bötfälld. Du kan exempelvis ha behövt ansöka om marklov för att fälla ekar på egen tomt vilket borde finnas detaljerat i detaljplanen, om en sådan finns. Det kan exempelvis stå definierat att det behövs marklov för trädfällning. Marklov ansöks om hos kommunen som väger allmänna intressen mot enskilda. Kom ihåg att marklov kan kosta för att täcka handläggningen och andra administrativa uppgifter."
 
Tänkte mest för om de var skyddade att det kunde motverka kravet på ramp
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en medellivslängd på drygt 80 år och i den åldern är det en stor andel som börjar få problem av en eller annan sort (rörelseproblem, hjärt- eller lungsjukdom) som gör att de kan få det svårt med t.ex. trappor. Det är alltså en mycket stor andel hus som behöver vara anpassade för att folk ska kunna åldras i dem.

När väl olyckan är framme är det ju väldigt smidigt att direkt kunna flytta hem i stället för att bo någon annanstans (var?) i några månader innan huset har blivit anpassat eller man har läkt så mycket att man inte längre behöver en rullstol. När man är sjuk så längtar man väldigt mycket över att få komma hem till familjen och komma in i vardagen igen och då tvingas bo själv i några månader är verkligen mycket tråkigt och ledsamt.
Absolut, men varför inte göra det till en frivillig lösning då? Så får man ju stå sitt kast ifall man blir sjuk någon dag.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Samma sak borde gälla skatten? Har jag frivilligt valt att inte betala skatt så är jag hänvisad till privat undervisning och vård, får bara köra på avgiftsbelagda privata vägar, etc...
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Så får man ju stå sitt kast ifall man blir sjuk någon dag.
Detta låter enkelt men samhället garanterar genom lag och skatter att vi alla skall få adekvat vård den dag vi behöver detta. Det gäller inte bara för dem som har råd att "stå sitt kast". Kommunens kostnader för tillgänglighetsanpassning i befintligt hus är mycket höga. Ett hus står förhoppningsvis längre än en generation och hinner säljas flera gånger till de som är villiga att "stå sitt kast". I slutändan kommer ett antal småhus bara kunna säljas till den som framöver har råd betala sin egen sjuk-/ålderdom. Det är få lagar jag personligen tycker är så rimliga och vettiga som just denna vid nybygge.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Kommunens kostnader för tillgänglighetsanpassning i befintligt hus är mycket höga.
Hur stor är kostnaden? Vad är "mycket höga" för siffra per år i kommunsektorn?
 
BirgitS
M Maledictus skrev:
Absolut, men varför inte göra det till en frivillig lösning då? Så får man ju stå sitt kast ifall man blir sjuk någon dag.
Okej, så du tycker det är rimligt att folk bryter benet och efter tre dagar på sjukhus ställs på gatan utanför med kryckor och "nu får du klara dig själv"?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Detta låter enkelt men samhället garanterar genom lag och skatter att vi alla skall få adekvat vård den dag vi behöver detta. Det gäller inte bara för dem som har råd att "stå sitt kast". Kommunens kostnader för tillgänglighetsanpassning i befintligt hus är mycket höga. Ett hus står förhoppningsvis längre än en generation och hinner säljas flera gånger till de som är villiga att "stå sitt kast". I slutändan kommer ett antal småhus bara kunna säljas till den som framöver har råd betala sin egen sjuk-/ålderdom. Det är få lagar jag personligen tycker är så rimliga och vettiga som just denna vid nybygge.
Vård ja. Jag tycker att det är helt rimligt att man själv för betala för att anpassa sitt eget hus, det bör inte ligga på kommunen.

Jag förstår inte kopplingen mellan sjukvård och handikappanpassning av en privatbostad. Antingen bör man bekosta det själv eller flytta. Hur gör man med gamla lägenhetshus utan hisschakt?
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, så du tycker det är rimligt att folk bryter benet och efter tre dagar på sjukhus ställs på gatan utanför med kryckor och "nu får du klara dig själv"?
Ja? Om jag är "färdigvårdad" på sjukhuset och skrivs ut så tycker jag att det bör vara fallet. Om jag sedan behöver en ramp till mitt hus så bör jag bekosta den själv.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Så på tredje dagen efter ditt dubbelsidiga benbrott finns en ramp eller hiss installerad och klar i ditt hus?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.