Ja
 
Vill du klippa diskret så kan du börja med att använda din Honda-klippare. Den motorn är ju riktigt tyst och välbalanserad speciellt jämfört med en B&S-motor. Med en nyslipad kniv kan du köra på ett lägre varvtal också.
 
Jo den är bra men saknar uppsamlare på Hondan.
 
Ljuddämpare — eller avsaknad av desamma — på åkgräsklippare är ett mycket sorgligt kapitel. Liksom det faktum att avgaserna bara flödar ut ur något gripande höl FRAMFÖR föraren så att denne/a blir förgiftad.

Jag tröttnade på båda aspekterna av min Jonsered och satte ett rör hela vägen bak, med ljuddämpare. Avgaserna blev inte riktigt lika påträngande med ljudet dämpades inte särskilt mycket. Tänkte svetsa ett bättre rörsystem nu under lågsäsongen, så får vi se vad det ger. Men i och med att motorn sitter fritt och öppet med bara en plastkåpa över kommer man inte tillrätta med bullret med mindre än att man bygger in hela motorn, och då får man problem med luftkylningen.

Så istället brukar jag ha mina hörselskydd och passa på att lyssna på något trevligt under tiden. Det visade sig bli den mest effektiva lösningen.
 
Tryckte in ullet i dämparen, gav enbart marginell minskning av ljud..
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ljuddämpare — eller avsaknad av desamma — på åkgräsklippare är ett mycket sorgligt kapitel. Liksom det faktum att avgaserna bara flödar ut ur något gripande höl FRAMFÖR föraren så att denne/a blir förgiftad.

Jag tröttnade på båda aspekterna av min Jonsered och satte ett rör hela vägen bak, med ljuddämpare. Avgaserna blev inte riktigt lika påträngande med ljudet dämpades inte särskilt mycket. Tänkte svetsa ett bättre rörsystem nu under lågsäsongen, så får vi se vad det ger. Men i och med att motorn sitter fritt och öppet med bara en plastkåpa över kommer man inte tillrätta med bullret med mindre än att man bygger in hela motorn, och då får man problem med luftkylningen.

Så istället brukar jag ha mina hörselskydd och passa på att lyssna på något trevligt under tiden. Det visade sig bli den mest effektiva lösningen.
Inte för grannarna.
Alla får naturligtvis klippa sin gräsmatta. Men har man en granne vars hobby är maskiner att köra på och som klipper sin gräsmatta 2-3 ggr i vecka vare sig gräset växer eller inte så blir man rätt trött på det.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jo de är för grannarnas skull jag gör det, inte min
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Inte för grannarna.
Alla får naturligtvis klippa sin gräsmatta. Men har man en granne vars hobby är maskiner att köra på och som klipper sin gräsmatta 2-3 ggr i vecka vare sig gräset växer eller inte så blir man rätt trött på det.
Jag vet. Jag har inga grannar... :)

Nä, men jag vet vad du menar. Och det kan vara rejält frustrerande när man inser att just nu råkar jag ha en stund över för att klippa gräset — men det går inte för det stör för mycket.
 
A
ricebridge ricebridge skrev:
Jag vet. Jag har inga grannar... :)
Lyllos!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Lyllos!
Eller ja. Närmaste är ett par hundra meter bort. På sommaren när det är god ljudböring så visst kan det störa.
 
Gav tyvärr inte mycket, nån db lägre kanske...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.