Vi har kört filterbollar och är väl nöjda, har ju inte testat nåt annat. Men backspolar även det ibland. Vi har mycket järn i vattnet och ska bli spännande nu i höst när vi ska öppna filtret och titta hur det ser ut.
kör även klorfritt, ett märke SWA som pool och fritid har. Verkar funka fint, har fått chocka vattnet en gång vid uppstart och en gång emellan då det blev mjölkigt.
Luktfritt, men man har ju egentligen inte en aning om vad det innehåller. Kanske riktigt dåligt om 20 år?
 
Hur gör ni med dränering när ni byter vatten?

Är det något mer från huset än elkablar som behöver dras till poolen/tekniklådan?
 
Jag tänkte tömma min med en dränkbar pump. Men var gör man lämpligast av vattnet? Tål gräsmattan kemikalierna? Får man hälla det i en dagvattenbrunn?
 
Fulkemisten
Jag drog fram avlopp. Lika bra. Lyxigt att kunna tömma genom att vrida på en ventil i teknikutrymmet istället för att slabba med slangar och sladdar.
 
  • Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Hur gör ni med dränering när ni byter vatten?

Är det något mer från huset än elkablar som behöver dras till poolen/tekniklådan?
Jag tömmer ut på gräsmattan, särskilt där stenkistan är nergrävd blir det en torr fläck varje sommar.
Då vi har morän i marken så märks inte 2000 liter vatten på ett ställe, mer än att daggmaskarna flyr upp på ytan.
Jag använder den vanliga cirkulationspumpen och den sista dm vatten tar jag med en 3/4” hävertslang då jag har nivåskillnad på tomten.
Annars köp en dränkbar pump för 199kr på Jula eller Biltema.

Då jag har fjärrvärme fyller jag med 40˚ varmvatten direkt, det tar 1 timma för 2 kubikmeter varmvatten med 20mm ledning.
Kostnaden är c:a 50-65 kWh för uppvärmningen c:a 13kr på sommaren Maj-Aug, och 50kr på vintern För 2000 liter varmvatten, + c:a 60kr för kallvattnet i vår kommun. Alla priser inkl moms.
 
  • Gilla
MartinMoza och 1 till
  • Laddar…
S stewed skrev:
Jag tänkte tömma min med en dränkbar pump. Men var gör man lämpligast av vattnet? Tål gräsmattan kemikalierna? Får man hälla det i en dagvattenbrunn?
När jag haft ovanmarkpool körde jag med klor och då skulle man vänta 3-4 dagar (om jag minns rätt) efter sista kloreringen innan man kunde tömma i gräsmattan. Gjorde så under flera år och gräsmattan är fortfarande grön och fin :D
Antar att något liknande gäller för kem till terrasspool
 
Är uppvärmning via bergvärme och värmeväxlare ett alternativ? Har inte sett någon diskussion om det alternativet.
 
  • Gilla
MartinMoza
  • Laddar…
Funderar på balboa lampan jag köpte. Har ju fått två lampor.
Bild på en lampa med en traditionell glödlampa och en hoprullad vit sladd med en elektrisk kontakt och ett blått lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två olika lampor med LED, sladdar och ett blått lock, ej ihopkopplade, på reflekterande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är den första lampan till? Och den andra, hur kopplar man in den? Skulle det ha följt med någon trafo?
Och det här blåa locket, vad är det till?
Blått cirkelformat lock på vit arbetsyta, reflektioner och smuts syns på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S stewed skrev:
Dom har lagt upp en detaljerad instruktion till Balboa-belysningen: [länk] balboa.pdf
Tack! Har missat den helt. De där verktygen undrar jag om jag verkligen har fått med :thinking: Får dubbelkolla imorgon
 
Nybyggt trädäck runt ett spabad med stängt lock, utebelysning i bakgrunden och en färgglad matta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fortsätter att kidnappa tråden utan problem, elektrikern kopplade in allting förra veckan och passande nog kunde vi ta ett premiärbad på min födelsedag. Helgen har ägnats åt att bygga tekniklåda och trädäck.

Nybyggt trädäck med ett integrerat badtunna och pågående byggnadsarbete i en trädgård vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tricket är att zooma när man tar bilder! Haha.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
D Dallastower skrev:
Hmm, jag försöker förstå hur det ser ut. Har du någon bild så man kan se hur locket ligger emot kanten?
Sent svar men lägger upp en bild på locket. Du såg säkert på andras bilder tidigare men lägger upp en ändå.

En överraskning är de hundratals tusenfotingar som boat mellan poolkanten och isoleringen. När jag skakar på poolkanten ramlar de ut i högar. Oklart vad de gör där...

Edit: bildens syfte är att visa hur locket ligger ovanpå poolkanten och att materialet som går förbi kanten vill ha lite spel nedåt, det vill säga helst inte läggas ut åt sidorna (vilket blir fallet om man bygger kant i samma höjd som poolkanten).

Bilden visar inte tusenfotingarna som jag rensade bort innan jag tog bilden. Däremot är alla svarta pluppar på bilden deras avföring. Oklart vad de käkar. Det kanske är gott med cellplast?
 
  • Poollock som ligger ovanpå kanten med synliga svarta pluppar av tusenfotingars avföring på vit cellplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har idag kopplat på allting i filterlådan. Fanns inte plats att dra elen i efterhand. Tog bilder och dokumenterade allt i varje värmare. Elektrikern får kontrollera och göra om vid behov. Lådan fungerade bra till syftet. Fanns några cm åt varje håll att svänga runt med det som behövde kopplas in. Men att hantera elkopplingar/teknik i efterhand är bara att glömma. Då måste slangarna demonteras, eller anslutningarna skruvas av. Fick i övrigt över 1,5 meter slang. Var orolig att den skulle vara snålt tilltagen i leveransen.

Det som är kvar för elektriker är att dosa av inkommande och koppla ihop tåtarna från värmarna (och kolla igenom övrigt jag ställt till med)

En fråga:

När elen är funktionell och allt kan sättas igång, vilka steg skall jag jobba efter?

1. Fylla på med vatten
2. Öppna upp de två ventilerna via skjutreglagen
3. Antar att filtret skall stå i driftläge. Står i vinterläge nu
4. Sen?

Tacksam för tips. Har inga bubblor eller belysning i poolen. Allt jag har att hantera är: kontrollpanel, filter, öppna/stänga-reglagen och panel.

Har kopplat på wifistyrningen och hoppas få en del inställningsmöjligheter där, samt via kontrollpanelen, men panelen är inte monterad/fäst, bara kopplad via kabel till en låda på utsidan som agerar skydd tills den har något att skruvas i.

Hade för övrigt halvfullt med vatten i poolen för att få den att forma sig ok. Var tvungen att tappa ur när jag anslöt slangarna. Jag har inget avlopp. Tömde därför ut med Biltemas minsta 12-voltspump kopplad till trädgårdsslang och ett 12-voltsbatteri. Gissar på att det skulle ta 2,5 h att tömma poolen när den är full.

I övrigt är jag nyfiken på hur elen dragits hos övriga. Det är rätt stort hål in i plastchassit på varje värmare. Gäller att elektriker böjer ner kabeln så att ev. vatten inte rinner längs kablaget och rakt in på kretskortet. Oklart varför värmarens chassi är konstruerad på det där sättet

/Henke
 
  • Filterlåda för pool med kopplad pump, sladdar och slangar, färdig för elektrikeratt granska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
I övrigt är jag nyfiken på hur elen dragits hos övriga. Det är rätt stort hål in i plastchassit på varje värmare. Gäller att elektriker böjer ner kabeln så att ev. vatten inte rinner längs kablaget och rakt in på kretskortet. Oklart varför värmarens chassi är konstruerad på det där sättet
Nu är jag inte hemma och kan kolla men är rätt säker på att det där fyrkantiga hålet där kabeln ska in passar mot en sån där tätningsbussning som finns i t ex koppligsdosor. Eller?
 
Okej, nej då har vi olika värmare. De hål jag har är runda och 3-4 cm i diam. Finns ingen ip-klassning på den här. (Balboa).

Samma sak för tillväggsvärmaren (jag har totalt 2 st 3 kw varav den ena är huvudvärmare och den andra är slav-värmare)

Inte helt svårt att räkna ut vad som händer om (när) kondensdroppar börjar härja längs elkablaget.

/Henke
 
  • Internt av en Balboa-värmare BP601NJ utan IP-klassning, visar kretskort och elkablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.