anders07 anders07 skrev:
Går det att ändra hur långt över begränsningskabeln klipparen går?
Min Sileno+ 1600 är nu ca. 4 år gammal verkar ha blivit snålare på hur långt över begränsningskabeln den går eftersom den nu lämnar en remsa på ca. 5 cm nu... :(
Ja, man kunde ju ha öppnat manualen kanske... Finns en inställning för hur långt över begränsningskabeln nosen ska gå. Grundinställningen är 32 cm och nu drog jag upp den till 40 cm och då klipper den överallt igen!
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, man kunde ju ha öppnat manualen kanske... Finns en inställning för hur långt över begränsningskabeln nosen ska gå. Grundinställningen är 32 cm och nu drog jag upp den till 40 cm och då klipper den överallt igen!
Ja visst är den bra den där lilla boken! :)
 
Hände något skumt med min Smart Sileno Life här i veckan. Började med att den verkade ha laddat ur batteriet helt i måndags så den startade inte på morgonen. Såg dock inget konstigt ut i appen.

När jag startade upp klipparen så fick jag börja om med att ställa in kvm, pin-kod osv.

Nu verkar den ha tappat schemaminnet så den kör inte efter det schemat som är inställt i appen. I appen har jag inställt på mån-fre men den kör ändå på helgen. När jag kollar i klipparen så kan jag ju inte ändra schemat eftersom den är kopplad med telefonen.

Tips på vad jag kan göra? Testat att starta om klipparen. Kanske ska bryta parkopplingen och koppla om med telefonen?
 
Finns det några terrängkit till Gardena Sileno 750? Eller passar något av Husqvarna-kitten?
 
Spår i gräsmatta där begränsningskabel för robotgräsklippare ska läggas ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med synliga spår av begränsningskabel för robotgräsklippare nära laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.Vad tycker ni,vilken är det bästa placering av begänsningskabel vid laddstationen?Vit,röd eller gul dragning?Den gula linjen ovanför laddstationen ska inte vara överskryken,felritat av mig.Plattorna är 350x350mm.På översta bilden syns begränsningskabel gå ut till ett träd och tillbaka,en ö alltså.Kablarna ska inte korsa varandra där om jag förståd det rätt.De ligger i var sitt spår ca 15mm mellan.Är det ok eller not ok?
Mvh
Trädgård med gräsmatta där vit, röd och gul begränsningskabel dragits runt en robotgräsklippares laddstation, numrerade för jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Z zombi skrev:
På översta bilden syns begränsningskabel gå ut till ett träd och tillbaka,en ö alltså.Kablarna ska inte korsa varandra där om jag förståd det rätt.De ligger i var sitt spår ca 15mm mellan.Är det ok eller not ok?
Då har du missförstått hur man ska göra. Kabel till och från en ö lägger du ihop, utan avstånd till varandra. Jag tror inte 15 mm spelar någon roll, så jag skulle inte göra om det, men de ska alltså ligga så tätt som möjligt.

Det de inte ska korsa är med andra kablar (främst guidekabeln), men även där kan man ifrågasätta om det spelar någon roll eller om det bara är en potentiell risk.

Jag skulle för övrigt lägga kabeln enligt gul modell.
 
Z zombi skrev:
[bild] [bild] Hej.Vad tycker ni,vilken är det bästa placering av begänsningskabel vid laddstationen?Vit,röd eller gul dragning?Den gula linjen ovanför laddstationen ska inte vara överskryken,felritat av mig.Plattorna är 350x350mm.På översta bilden syns begränsningskabel gå ut till ett träd och tillbaka,en ö alltså.Kablarna ska inte korsa varandra där om jag förståd det rätt.De ligger i var sitt spår ca 15mm mellan.Är det ok eller not ok?
Mvh
[bild]

När det gäller kabeldragning ut till en ö, så lägg kabeln under samma märla eller i samma spår. Det som är viktigt och som kan ge märkliga fenomen är om kabeldragningen runt en ö byter "riktning", alltså om du kommer med kabeln från vänster och går ut till ön så skall kabeln dragas medurs runt ön. Det framgår i manualen.
 
Jahopp, dax att dra ned på klippningen från 3 till två gånger i veckan känns det som.
Växer en del fortfarande men mindre!
Riktigt nöjd efter första säsongen med robotklippare! (Gardena Sileno Smart 1600+)
Har skaffat en till liten life 500 osmart som skall få ta hand om min biyta nästa år.
När tar ni in era maskiner? När gräset helt har slutat växa & det är -graden eller tidigare?

/ Berra
 
(råkade visst posta i fel tråd först...)

Hur gör ni med laddstationen under vintern. Plockar ni in den eller låter ni den få vara ute? Jag tänker mest på er som har den skyddad, under altan eller liknande.
Robotgräsklippare dockad i laddstation under träaltan omgiven av gräs med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har min i ett eget litet robothus, men jag tar in laddstationen till (varm) garaget.
 
M
Då har jag tvättat av min Gardena och plockat in laddare mm. inför vintern.
Första säsongen med robotklippare för mig, behöver man göra något mera med den? Finns det risk att fukt kommit in någonstans som man behöver öppna för att torka ut? Ska man ta ut batteriet kanske? Eller ska jag klä på honom "kläderna" igen och bara låta honom gå i ide i varmförrådet?
Rengjord Gardena robotgräsklippare placerad inomhus efter första användningssäsongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Markarbetaren skrev:
Då har jag tvättat av min Gardena och plockat in laddare mm. inför vintern.
Första säsongen med robotklippare för mig, behöver man göra något mera med den? Finns det risk att fukt kommit in någonstans som man behöver öppna för att torka ut? Ska man ta ut batteriet kanske? Eller ska jag klä på honom "kläderna" igen och bara låta honom gå i ide i varmförrådet?
[bild]

Klä på och låt den stå i förrådet.
Ladda fullt och stäng av maskinen
Har du inte använt högtrycksspruta för rengöring så är det inga problem med vatteninträngning i maskinen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Robotgräsklippare på gräsmatta och i laddstation reflekterande användning över sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för denna sommaren.
Antal klippta timmar: ca 650
Antal klippta igelkottar: 0
Antal rymningar: 0
 
W whatever skrev:
[bild]
Tack för denna sommaren.
Antal klippta timmar: ca 650
Antal klippta igelkottar: 0
Antal rymningar: 0
Faktiskt rätt snyggt med helsvart!
 
  • Gilla
whatever
  • Laddar…
W whatever skrev:
[bild]
Tack för denna sommaren.
Antal klippta timmar: ca 650
Antal klippta igelkottar: 0
Antal rymningar: 0
W whatever skrev:
[bild]

Tack för denna sommaren.
Antal klippta timmar: ca 650
Antal klippta igelkottar: 0
Antal rymningar: 0
Har du tillverkat ett fäste för att hänga roboten på väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.