Typ Ockelbo bredband Svart röd bandvagn på snötäckt mark med skyltar som liknar grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Haha nej men det är lätt att vara ordentlig när man har grävmaskin. Även om den är jätteliten!
 
  • Gilla
The Doc och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag vill gärna ha en 90 bred spis för då får jag plats med mina köttgrytor. Å en inbyggnadsugn är jag lite skeptisk till då det inte går att fånga upp ångan från den i en köksfläkt om man inte sätter den rakt under hällen. Och då kan man ju lika gärna ha en spis.
Vad jag förstår är det stor skillnad på effektivitet mellan fläktkåpor och inbyggd fläkt i hällen. Inga andra fakta än en seriös ventilationskille som sa detta. Kan tänka mig att det blir mer komplicerad kanaldragning från hällen än från spiskåpan, som torde bli mer "raka rör"...
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag vill gärna ha en 90 bred spis för då får jag plats med mina köttgrytor. Å en inbyggnadsugn är jag lite skeptisk till då det inte går att fånga upp ångan från den i en köksfläkt om man inte sätter den rakt under hällen. Och då kan man ju lika gärna ha en spis.
Jag satte in en 90 cm Smeg i mitt nya kök i vintras när vi gjorde om det. Med två ugnar. En 60 o en 30 typ. Ångrar inte det en sekund! Sittter en 90cm bred Smeg fläkt ovanför hela härligheten oxå. Klart du ska ha en 90 spis. Den extra plattan i mitten är helt underbart att ha.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Oj då, jag vet inte ens hur man gör för att bli av med dem ifall de skulle hitta dit. Fällor känns svårt, luftgevär ännu svårare och med gift så kryper de in i väggarna och dör. Och ligger sedan där och luktar..
Katt! :D
 
  • Haha
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Nej jag har inte använt påse så mycket. Det har varit sådana mängder att jag kört mot Grovisen och tömt den i svartsäckar eftersom.
Kör med påse så slipper du krångla med filter. Jag har tom använt min grovis när jag rensade stengångarna och sög bort all sand/jord och skit i fogarna. Påsen blir full rätt snabbt men går att tömma och återanvända. Filter blåste jag rent efter varje dags jobb typ. Kör Biltemas Grovis med HEPA fiilter som verkar bättre än strumpan du hade :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Fan visste inte att man fick göra sånthär som privatperson :rolleyes:
Varför inte? :)
Det är väll i princip bara Ellagen som reglerar att man inte får pilla med el på fritiden.
VVS, Vent, Snickra och Måla får man göra när man vill ;)
Vad sedan försäkringsbolagen tycker är en annan sak :)
 
  • Haha
muraren2
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vad lyssnar ni helst på för musik när ni snickrar och vad använder ni för musikspelare? Själv har jag en blandat lista på Spotify med allt från Status Quo och Boney M till Metallica och Motörhead!
Har tyvärr ingen spelare så jag kör direkt på telefonen!
Jag jobbar nästan alltid med mina Peltor WS Alert kåpor. Det är iofs jobbets men de är ju alltid med i bilen.
Köpte en Milwaukee byggstereo när jag köpte huset men efter en sur grannes gnäll så blir det sällan den.
Lyssnar lite gammalt Metallica, Mötley Crue osv. Blir rätt mycket Rammstein med, riktigt fett :)
 
  • Gilla
jogidlöf och 2 till
  • Laddar…
Som du ser så sträckläste jag tråden precis.
Snacka om att gå all in. (y)
Du måste ha en mycket förstående familj.
Känns som det är en förhandling varje gång skruvdragaren ska fram ;)
 
  • Gilla
jogidlöf och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Katt! :D
Pälsdjursallergi.. :surprised:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Som du ser så sträckläste jag tråden precis.
Snacka om att gå all in. (y)
Du måste ha en mycket förstående familj.
Känns som det är en förhandling varje gång skruvdragaren ska fram ;)
Jag hoppas verkligen att du har rätt! Men annars hade jag nog varit ensamstående vid det här laget!
...men inte frågan om att det sliter på förhållandet och livet. Är aldrig en ledig helg till att åka å göra nå kul ihop istället. Inte för att det går det heller nu med Covid-19
 
Igår var det ett år sedan köpekontraktet blev signerat och färden mot ett nyrenoverat hus började!
Tiden går verkligen fort när man har roligt! :cool:
 
En väggmonterad elcentral och elmätare med anslutna ledningar, redo att tas ner och ersättas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt mätarskåp monterat på röd husvägg med öppet skåp visande elmätare och elinstallationer, verktyg och material framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demontage av gammal elcentral och klippta kablar vid röd husvägg, redo för ny installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ut med det gamla och in med det nya.. Eller kanske både ut med det gamla och det nya!
Eller det kanske blir fel oavsett vad man säger, hursomhelst så ska elcentralen äntligen ner och mätaren ut! Jag har för ändamålet skaffat mig ett nytt o fint mätarskåp och helt själsvådligt klippt ner elmätaren och istället satt upp den i det nya skåpet utomhus. Byter även servicen samtidigt då jag inte har tid att vänta på att kragtbolagets kvarnsten skall mala färdigt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Elcentral och ett nyinstallerat blått 16A uttag på en röd trävägg, skyddat av jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få byggström medans jag river elcentralen inne och byter huvudledningen till centralen i källaren så sätter jag ett 16A uttag ute på väggen. Naturligtvis skyddat av en jordfelsbrytare! :D
Elektrisk utrustning med jordfelsbrytare installerad på en rödmålad vägg i ett säkerhetsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elcentral med öppna tomma dosor och en ny digital elmätare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar och rör som sticker ut från en öppen vägg där en säkringsdosa har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bye Bye gängsäkringar..
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild] [bild]
Bye Bye gängsäkringar..
Skönt att slippa. (y)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.