Hur ska dom olika grannarna kunna veta exakt vilka löv mm som har hamnat på specifik tomt.
Vi får in löv från fyra olika privata tomter, kommunal mark, och från statlig mark.
 
E Edgarsven skrev:
Vi dömde även ut böter för tak som inte var lagade.
Vilka är "vi"? Den lokala milisen som ser till att alla tak är hela och att inget är subjektivt fult hos grannarna?
Lite Trump-varning nu tror jag;)
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det säger sig självt att Robert-san01 har missförstått lite. Ska man gå runt till alla grannar och kräva att de tar hand om löven från just deras träd som blåst in på egna tomten efter en rejäl höststorm? :rofl:
hade gärna gjort det då jag får in massor av löv från grannarna.
 
P Paxman skrev:
Den formuleringen är intressant:



Om man tolkar det jag fetstilat som en egen sats i meningen så säger ju lagen att man inte får ha en överväxt tomt. Dock tror jag inte att lagstiftaren avsåg detta, utan det fetstilade hänger ihop med det följande med olycksfall och olägenheter.
Helt rätt. Det vill mycket till innan detta gäller. Styrks sv länken till boverket ovan:
”Domstolarna har i rättspraxis gett uttryck för en restriktiv tolkning av när betydande olägenhet på grund av störande växtlighet föreligger”
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Vi dömde även ut böter för tak som inte var lagade.
Så det är olagligt att ha tak som är trasigt?
 
L Lowley skrev:
Det är kommunen man ringer till om gammla granar som är som ett trevåningshus lutar o två hus ligger i riskzonen. Det är dom som kommer ut o bedömer. Miljöförvaltningen. OM dom ens kommer
Lowley
Precis. De ska bara komma om det föreligger MYCKET STOR risk.

Det står specifikt i vår kommun att de inte gör något åt växtlighet förutom vid extraordinära fall. Vi har inga sådana här.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, inte speciellt självklart att du försöker få din granne att göra något som du själv inte gör.

Det är rörande att läsa att du är så genomsnäll mot din ena granne och omtänksamt anstränger dig med att bekosta fällning av jättestora trädsamilingar på din tomt nära dennes mark.

Det är å andra sidan direkt osmakligt att se när du plötsligt är värsta egoisten och bara tänker på dig själv och kräver att den andra grannen skall fälla sina fina granar utan någon reell anledning. Dessutom har du mage att själv ha stora träd nära ditt hus som du av någon helt obegriplig anledning tycker är ok att ha kvar. De är inte ett mindre hot bara för att de är dina...dessutom står de närmare huset.

Du låter dina egna träd stå kvar och hota ditt hus, men vill att grannen skall ta bort sina, på hans bekostnad dessutom. Detta pga ett problem som inte finns alternativt är mikroskopiskt och täcks av föräkringen...

Bättre du visar hänsyn till din granne och låter honom ha sin mark ifred. Såga ner dina egna träd först till att börja med...
Mina träd mitt ansvar!
 
Staffans2000
L Lakritsianen skrev:
Mina träd mitt ansvar!
Nja!

Försäkringsbolagens ansvar. DVS Ditt, mitt, hans, hennes, allas ansvar.

Staffan
 
Nissens
L Lakritsianen skrev:
Mina träd mitt ansvar!
Försäkringsbolaget är det väl snarare eftersom det betalar vid en skada.
Och om du bedömer dina träd, så får du låta grannen bedöma sina. Så är allt frid o fröjd. :)
Grannens träd är inte farligare än dina egna.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, kommunen kan inte ställa krav på att ha städat på tomten. Finns det inte lagstöd för det så är det bara att ta det till rätten. Där vinner man över kommunen om de hittat på egna ”lagar”. :)
Jasså?, jag gjorde en snabb sökning på nätet och hittade detta. https://vt.se/5764295
 
mikethebik mikethebik skrev:
Vilka är "vi"? Den lokala milisen som ser till att alla tak är hela och att inget är subjektivt fult hos grannarna?
Lite Trump-varning nu tror jag;)
Det borde du fatta om du tänker lite.
 
Karlia
Där har du exempel på en situation där det är fara för de boendes säkerhet, sprickor i husen. Inte stökigt på tomten.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Det borde du fatta om du tänker lite.
Nej, berätta!
 
Karlia
I ditt exempel #edgarsven är det fråga om hyreshus som är så förfallna att de utgör en fara för allmänheten.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Nej, berätta!
Om du läser vad jag skriver så kan det väl inte vara så svårt? Kommunen dömer ut böter och Vi. Vilka är "kommunen" och hur kommer jag då in i bilden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.