Frustrator Frustrator skrev:
Det här är en överhandsfräs.
[bild]
Är det en sån du har köpt?
Och det är detta jag ska fräsa eller göra spår på. Djupet skulle vara lite längre än jag nämnt men ja, du förstår
 
  • Träbit med uppritade märken för fräsning, täckt av tumstock som mäter djupet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband hålls mot träbit för att mäta djupet av ett fräst spår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt, ta bilder på frässtålet samt fräsen med stålet monterat på det sätt du tycker ger för lite fräsdjup så kanske vi kan komma med tips.
 
  • Gilla
Chic0
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nope, jag tycker det ser ut som en handöverfräs.

Jag har nog aldrig sett en överhandsfräs, dvs en som man fräser över händerna med.
Men Bilteman där är en överfräs, som man kör för hand = handöverfräs. Sen finns det ju bordsöverfräsar etc.
Under vilket epitet faller denna?:)
En hand som använder en Bosch överhandsfräs för att forma trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isbjörn?
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Under vilket epitet faller denna?:)
[bild]
Polar, husvagnsloggan? :thinking:;)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Mikael_L
Chic0 Chic0 skrev:
Sam sagt tidigare ny till detta. Jo jag skrev fel och är precis det du påstår.
Nej, du skrev ju rätt:
Chic0 Chic0 skrev:
Tjena. Ny till att använda handöverfräs.
(y)
Det felskrivna kom senare, men då rätt namn fanns i första posten, så fick jag plötsligt en impuls att vara lite dryg, jag brukar avhålla mig, men nu klarade jag tydligen inte av att stoppa. :oops:



ceson ceson skrev:
Under vilket epitet faller denna?:)
Överfräs skulle jag kalla det, kanske hembyggd överfräs. Men fräsen förs ju inte för hand, så därför faller det ordet bort i maskinnamnet.
Jämför handborrmaskin och bänkborrmaskin.


Överfräs
extrabilder2300697_large.jpg


Underfräs:
product-689~c505dd.jpg



Handunderfräs har jag inte sett, tvivlar typ på att det finns, verkar opraktiskt och farligt.



edit:
Nu ska jag sluta dryga mig, ... åtminstone i den här tråden ... nästan säkert , i alla fall ... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
När jag använde min handöverfräs för att runda av undersidan på en nockbalk över huvudhöjd underifrån blev den då en överhandöverfräs eller en handunderfräs?
 
T toolman77 skrev:
När jag använde min handöverfräs för att runda av undersidan på en nockbalk över huvudhöjd underifrån blev den då en överhandöverfräs eller en handunderfräs?
En överhuvudfräs?
 
En handöverhuvudunderfräs.
 
Frustrator Frustrator skrev:
En överhuvudfräs?
Kändes mer som en "jag borde inte fräst överhuvudtaget", det var i alla fall ett av de grisigaste jobben jag gjort. Rundning med radie 25mm på båda sidor av 13meter nockbalk på vinden.
 
Energin att driva med folk som försöker lära sig är enorm ser ser jag

Har ni några bra tips på jiggar. Något enkelt som gör raka spår. Som ni ser på bilderna så är det inget stort och det är en 45x45 regel, det vill säga ingen stor yta att ställa fräsen på. Tack
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Ett bra tillfälle att skaffa ett fräsbord. (y)
Men om det inte är några stora mängder som ska fräsas så räcker det kanske att skruva fast regeln på en rak bräda eller två?
 
Chic0 Chic0 skrev:
Energin att driva med folk som försöker lära sig är enorm ser ser jag

Har ni några bra tips på jiggar. Något enkelt som gör raka spår. Som ni ser på bilderna så är det inget stort och det är en 45x45 regel, det vill säga ingen stor yta att ställa fräsen på. Tack
Vi hjälper dig mer än gärna, och nej vi är inte alltid seriösa, diskussionerna blir så torra då.

Innan vi kan tipsa om jigg så behöver vi veta om du har tillgång till för sågar.
Har du postat någon bild på frässtålet du har?
 
Du monterar fräser och fräser 5mm, sen fräser du ytterligare 5mm efter det..
 
Om du inte redan förstått det så går fräsens bas alltså att höja och sänka för att på så vis låta olika mycket av frässtålet sticka ut under den. På så vis kan du alltså fräsa så mycket som går med stålet (eller så mycket som är lämpligt vilket är svårt att säga här, men 5mm låter lagom) och sedan göra samma fräsning igen men denna gången med basen sänkt 5mm så att frässtålet sticker ut ytterligare 5mm nedanför fräsens bottenplatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.