Magnus E K
Min Panasonic går som bäst när det är +20 ute.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Ja då är den avstängd så då går den som billigast :cool:
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
A
Och tyst som tusan:)
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
A
Jag tänker att placeringen av pumpen är bland det viktigaste,så långt som möjligt från sovrum och andra rum man vistas i mycket,min pump är också specad till 18 db som tystast men kör oftast läge 3-4 av 5,man kan absolut bli trött på ljudet ibland,det är väl nackdelen med llvp enligt mig:thinking: besparingen mot elradiatorer är dock värt det;) halverade min förbrukning.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
A
en bra placering kompenserar inte en dålig pump
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Jag kör Daikin sedan 6 år helt utan problem. De stora fabrikaten verkade väldigt jämna. Valde på att det var en lokal leverantör som både sålde pumpen och installerade, ingen risk för tjafs med dålig installation eller dålig pump om det hade blivit problem. Möjligen hade jag idag valt en pump med lägre lägsta effekt, när det är runt nollstrecket så behöver huset inte den värme pumpen producerar på lägsta effekt, så det blir lite för många stopp och start.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
Jag kör Daikin sedan 6 år helt utan problem. De stora fabrikaten verkade väldigt jämna. Valde på att det var en lokal leverantör som både sålde pumpen och installerade, ingen risk för tjafs med dålig installation eller dålig pump om det hade blivit problem. Möjligen hade jag idag valt en pump med lägre lägsta effekt, när det är runt nollstrecket så behöver huset inte den värme pumpen producerar på lägsta effekt, så det blir lite för många stopp och start.
Min lokala leverantör har denna annons idag. Känner någon till den pumpen?
Annonserad luftvärmepump Electrolux i ett vardagsrum, prisinformation och fördelar såsom smartphonestyrt och miljövänligt, i svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Verkar vara lite dålig effekt och scop på den:thinking:
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Hitachi? Vad blir det med installation? Slutar det på 14-15 kkr skulle jag ta en Mitsubishi vilket man får installerad för det priset.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Hitachi? Vad blir det med installation? Slutar det på 14-15 kkr skulle jag ta en Mitsubishi vilket man får installerad för det priset.
Det står Electrolux på den. Jag är iofs inte så förtjust i deras prylar. Annonsen är Elektro Pärs som är lite återförsäljare för E-lux. Kanske kan ta hem andra märken också.
 
Inte skulle jag ta in Electrolux i sortimentet om man säger så :cool:

LUDDET , du behöver inte göra en tumme upp på varenda inlägg.
Dom flesta gör nog bara en tumme upp om det verkligen är något dom gillar i inlägget , bara ett litet tips i all välmening
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Det står IVT på skalet på några Mitsubishi Electric också, Och Nibe på några andra från Mitsu Heavy....
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
IVT har väl aldrig haft någon Mitsubishi Electric under skalet ??
Sharp är det väl som gömde sig tidigare under skalet och eventuellt Aermec om jag inte minns fel.
Om IVT tillverkar själva nu eller om det är något annat under skalet har jag ingen koll på.

Nibe köpte upp italienska Technibel eller hur det nu stavas så rimligt att tro är att det är ”deras” modeller bakom Nibe klistermärket på luftvärmepumparna men det är en liten gissning .
På luft/vatten så var det Mitsubishi Heavy enligt inlägg på forum
 
  • Gilla
LUDDET och 1 till
  • Laddar…
Det var bara ett exempel på att allt inte är vad det ser ut som. Nibes 2040 serie är Mitsubishi Heavy maskiner. Deras gamla AMS Split likaså. IVT hade Mitsubishi Electric utdelar i alla sina första luftvatten maskiner, när Bosch tog över gissar jag att de utvecklat egna. Med högst tveksamt resultat visade det sig (hela Optima serien var ju en katastrof).


Om någon inte tror detta så är ni välkomna till mitt garage, där står en IVT brandad lvp som är märkt Made in Japan och ÄR en Mitsubishi E RP71a , jag bjuder på kaffet, ni får ta med bullar =)
 
Redigerat:
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Måste ha varit på stenåldern som IVT hade Mitsubishi Electric utedelar !!!
Vilken modell skulle det vara på luftvärmepumparna ?

Förut var det Sharp under skalet på utedelarna på IVT , Bosch och även Electrolux om jag minns rätt.
Hetgas i tråget var det som man såg visuellt att IVT hade, +10 knappen låg dold men kunde tas fram på motsvarande modell från Bosch.

Att det kan vara allt möjligt under skalen är jag helt ense om.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.