Vi fimpade vårt element i badrummet när vi la golvvärme. Men blir det verkligen ett så stort projekt att dra om just den delen av stammen? Antigen i vinden ovanför eller att du flyttar in rören i väggen, helst då utan skarvar.

Ett alternativ (oklart om det är okej) är att fälla in plywood mellan dina reglar i väggen. På så sätt bygger din vägg inte mer än 13mm som är gipset.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Ja dessa lösningar är tilltalande. Men billigt är det inte! 20 kvm skulle i mitt fall gå på ca 8500,- för en av de enklare mönstren och då tillkommer skruv, fogmassa och en hel del annat. Tror inte 10' stoppar och då har jag ändå golvet kvar. Hade det kostat hälften hade jag definitivt tittat närmare på det.

Efter att ha kollat lite mer så hittade jag detta:

Så kallade våtrumspaneler är skivor som kombinerar skiva, tätskikt och ytskikt. I grunden handlar det om paneler av högtryckslaminat på en fukttålig plywoodskiva med ett slags ”klicksystem”, som påminner om dem som finns på vanliga laminat golv. Skillnaden är att väggskivorna förseglas med våtrumssilikon eller lim så att fogarna blir täta. Varumärken på den svenska marknaden är bland annat Fibo-Trespo och Alloc. Det verkar finnas en del missförstånd bland både försäkringsbolag och privatpersoner om att bransch-organisationerna skulle ha godkänt badrumspanelerna. Det har varken Byggkeramikrådet eller GVK gjort.
Så här säger Boverket:
Godkänd för våtrum
Fibo är godkänt enligt Boverkets byggstandard för alla zoner i våtrum samt av samtliga stora svenska försäkringsbolag. Fibo har dessutom 15 års garanti.
Man behöver inga andra skivor bakom dem och de håller att montera exempelvis väggskåp direkt på. OBS! Jag jobbar inte och har aldrig jobbat på företag som tillverkar något av de fabrikat som finns.
 
nizzehult
Källa på det? Och då menar jag inte den text om "godkännande" som tillverkaren själva anger på sin hemsida. Där hittar jag en massa utländska godkännanden men inget från Sverige.

För det betyder ju att Boverket och dom olika branschorganisationerna - som ju är normsättare för t ex försäkringsbolagen - inte är överens.
Den text som jag citerat är alltså hämtat direkt från GVK:
https://www.gvk.se/branschregler/fr...ar-skiva-tatskikt-och-ytskikt-ar-de-godkanda/
Jag skulle nog gå på GVK's linje här. Har pratat med branschfolk och dom säger samma sak. Försök själv att få en BBV-certifierad våtrumsbyggare att sätta upp dessa skivor och skriva på kvalitetsintyget under sitt eget ansvar...
 
Jag ersatte element med vattenburen handdukstork.
 
nizzehult
Jag kan leva med synliga rör till värmen, känns inte som jag vill lägga massa tusenlappar bara för att dom ska dras om på ett mera diskret sätt, gränsen går vid att göra ett litet schakt. Sätter funktion före det estetiska. Det finns också en fördel att ha dem i dagen om dom skulle börja läcka. Eftersom rören ändå måste passera badrummet (är sovrum på båda sidor och hall framför) så ser jag ingen stor issue med att låda radiatorn vara kvar. Visst skulle golvvärmen - eller rent av en handdukstork - kunna stå för komforten men på nåt vis litar jag mer på en radiator och tycker också att det ger luft som inte är så torr. Tror heller inte att vattenburna handdukstorkar har termostater, eller har dom det? Framöver kommer jag nog också att byta ut alla termostater på radiatorerna mot mera intelligenta versioner. I det lilla badrummet - som kommer att tas när detta är klart - finns ingen radiator öht så där känns det mer frestande med att låta golvvärmen utgöra värmekälla. Det badrummet ligger mitt i huset och saknar fönster så det är nog en av orsakerna till att man lämnat det så.

As we speak så har jag fått svar från Fermacell där jag hade lite funderingar. Dom säger att man helst inte ska använda spackel, bara lim i badrum och man limmar alltså kant mot kant. Vid sågning så ska man använda sänksåg med dammsugare och låg hastighet på klingan som ska ha få tänder, ca 14 st. I mitt fall handlar det om ca 15 skivor som ska upp. Samtliga i samma längd och de flesta i full bredd och med få hål så jag ser inte varken kapningen eller uppsättningen som någon stor sak. Även när man använder plyfa så blir det en massa kapande (och skräp!) och även till gipset - men det kan man nog ofta göra på plats.
 
nizzehult
Det kan vara så att flera är intresserade av att veta hur jag tänker och beslutar så jag har lite uppdateringar i ämnet. Rent allmänt kan man dock säga att ju fler man pratar med desto mera förvirrad blir man...

Jag börjar med golvet. Allt fler säger att det är helt OK att använda gamla golvet (22mm spångolvskiva, cc600) bara jag använder armering och minst 15mm flytspackel på detta (tidigare uppgift var 12mm) och det är också detta som står i BBV 15:1 så då kör jag på det. Det jag måste göra är byta brunn och få bort uppstickande vattenrör från golvet och är spånskivegolvet annars intakt så får det ligga kvar när jag rivit bort plastmattan.

Jag har läst på om Fermacell och blir mer och mer tilltalad av detta. Visst, kapningen är inte så kul och limningen blir lite pillig men jag har stort garage och gård med gott om plats och kapningen i sig är inte så komplicerad då takhöjden är oförändrad och det går att applicera de flesta skivorna utan längsgående kapning. Man kan dessutom såga flera skivor samtidigt. Det finns också två bredder; 600 och 900 så jag räknar ut vad som blir optimalt när jag rivit bort befintliga väggskivor och kan se hur reglingen ser ut.
Tidigare sneglade jag på LIP-tätskikt men jag kom i helgen i kontakt med en trevlig säljare på K-Rauta som rekommenderade Kiilto och efter att ha läst deras materiel så tycker jag dom verkar helt OK och en klar fördel är att dom lagerför hela deras sortiment. En övertygande faktor var också en hårdtest som Länsförsäkringar nyligen gjort där man testat 19 olika system som samtliga var godkända av BKR men det vara bara 6 st som verkligen var täta. Kiilto var en av dem.
https://www.lansforsakringar.se/vas...kador/vattenskador/tatskikt/test-av-tatskikt/
Rent kostnadsmässigt tror jag faktiskt sen inte det spelar någon större roll vilket system man väljer, det kan diffa på nån tusenlapp eller två - inte mer.

Sen får man tänka på hur utsatt för direkt väta detta badrum i praktiken verkligen kommer att vara. Vi är två pers i medelåldern och kommer mest att nyttja badkaret i detta rum (duschar i andra badrummet/toan). Det enda jag är lite orolig för där är fodret i MDF runt fönstret för dit kan det i teorin komma lite stänk om man är oförsiktig. En annan fundering är detta med lågvoltsgolvvärme som har den uppenbara fördelen att man får lägga den själv, det är bara när styrboxen ska strömsättas som behörighet krävs. Däremot står det inget om den kräver jord.

Sneglar också på en krysslaser.
Gällande rören till radiatorn så är jag nog just nu inne på att låta dessa vara as-is. Koppar är snyggt. :cool:
 
Redigerat:
BirgitS
nizzehult nizzehult skrev:
Det enda jag är lite orolig för där är fodret i MDF runt fönstret för dit kan det i teorin komma lite stänk om man är oförsiktig.
Ett duschdraperi som är tillklippt och upphängt som en vanlig gardin kan man dra för när man duschar.
 
nizzehult
Visst skulle man kunna ha ett draperi på nåt sätt men särskilt snyggt blir det inte. Fast det kommer nog primärt aldrig att duschas där inne.

Äsch, åkte ut till K-rauta på lunchen för att få klämma och känna på Fermacell-skivan men dom hade inga inne. Får åka till annat ställe senare i veckan.
Men lite hann vi med: en summering av vad Kiilto-tätskiktet skulle gå på sammanlagt för golv och väggar och det landar på runt 6' sammanlagt som jag trodde (fast blir man medlem hos dem så får man 20% rabatt på första köpet...).

En fundering dök upp som ingen kunde svara på: hur gör jag med radiatorrören som kommer ur väggen på ca 220-230cm höjd? Jag kan ju inte sära dem för att få dit en manschett och att bara använda tätningsguck och klippa hål i folien så man kan trä in den från sidan på det viset känns inte som en sanktionerad metod om man följer normerna? Men dom sitter ju ändå så högt uppe att dom i praktiken aldrig utsätts för vatten så det kanske inte är nåt problem? "Hör med ditt försäkringsbolag" tyckte han. Visst, men dom pekar ju bara på BKR och BBV så det ger knappast nåt.
 
Gör en inklädnad och dra tätskiktet runt.
 
nizzehult
F falkn skrev:
Gör en inklädnad och dra tätskiktet runt.
Det skulle funka men innebär massa merjobb speciellt vid kaklingen då det måste byggas ett längsgående schakt efter två hela väggar. Ja även när man sätter upp skivor och tätskikt blir det extra jobb.
På BKR sa man så här: om du anser att området inte ligger inom ett riskområde för vattenläckage så är det fullt möjligt att göra en enklare tätning men då måste detta också dokumenteras som en avvikelse om huset säljs.
 
Förstår inte varför du inte skrotar rören i badrummet. Du ska ju ändå riva väggarna. Det är ju inget jättejobb.
 
nizzehult
Vad menar du med skrotar? Tar bort dem helt? Det är ju en väsentlig del av husets hela uppvärmningssystem som bara råkar passerar badrummet så det går inte att fimpa dem helt. Däremot skulle jag säkert kunna dra om dem så dom löper i väggen men det blir ändå rätt kostsamt då jag måste leja bort hela jobbet och köpa nya rör och jag måste ändå dra fram rör till radiatorn.
 
Ja precis, varför ha kvar dem innanför badrummets väggar? De är ju endast i vägen och kommer se helt malplacerade ut i ett nygjort badrum. Du kan ju dra dem i väggen eller kanske gå upp med dem på vind?
Är du hyggligt händig är det inget du behöver leja bort heller. Och speciellt dyrt behöver det inte bli heller.

Och borde inte radiatorn bli överflödig när du ska köra golvvärme?
 
nizzehult
Tja, 22m kopparrör kostar väl en dryg hundring per meter (1500,-) och sen ska det göras böjningar och avtappningar på olika sätt som då sen (helst) ska lödas och det är inget jag ger mig på själv. Att man sen måste tappa ur systemet om detta ska göras gör det ännu mera komplicerat.
Vattenrör får förresten inte skarvas i vägg, borde då inte samma sak gälla den här typen av rör? På vinden har jag 50 cm lösull.

Golvvärmen kommer knappast att användas frekvent utan det blir radiatorer som förblir husets uppvärmningssystem och termostaterna till dessa kommer också att uppgraderas till smartare dito.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Tja, 22m kopparrör kostar väl en dryg hundring per meter (1500,-) och sen ska det göras böjningar och avtappningar på olika sätt som då sen (helst) ska lödas och det är inget jag ger mig på själv. Att man sen måste tappa ur systemet om detta ska göras gör det ännu mera komplicerat.
Vattenrör får förresten inte skarvas i vägg, borde då inte samma sak gälla den här typen av rör? På vinden har jag 50 cm lösull.

Golvvärmen kommer knappast att användas frekvent utan det blir radiatorer som förblir husets uppvärmningssystem och termostaterna till dessa kommer också att uppgraderas till smartare dito.
Eller så kör du med pex och utan dolda skarvar... Billigare och enkelt att förlägga och koppla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.