Appendix Appendix skrev:
Stresspåslaget nummer ett i bekantskapskretsen är att huspriserna skenar just nu.
Hade du en budget för ett halvår sen för ett område så räcker den inte nu.

Det kan vi ju själva se i den ökända tråden:
[länk]

Eller vad säger du @AndersMalmgren Vi vet vad Victor stressar över. Vad har du sett? :D
haha, ja förfan, sälja innan köp och om man ska hitta ett kap. Kan förstå stressen :p
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha, ja förfan, sälja innan köp och om man ska hitta ett kap. Kan förstå stressen :p
Mina kollegor när jag berättar om mina kap: :surprised:
Mina kollegor när jag berättar om att det handlat om ÅR på visningar för att hitta kapen: :cry::cry::cry::cry:

Som en känd författare en gång sa: There aint no such thing as a free lunch;.Jag har inte betalat med pengar, men med tid.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha, ja förfan, sälja innan köp och om man ska hitta ett kap. Kan förstå stressen :p
Humle och dumle är inne gottar sig i andras ångest, dessutom med felaktiga påståenden som lätt hade kunnat undvikas med lite läsförståelse eller välvilja. Smakfullt....
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Humle och dumle är inne gottar sig i andras ångest, dessutom med felaktiga påståenden som lätt hade kunnat undvikas med lite läsförståelse eller välvilja. Smakfullt....
Vi hade en massa tips och goda råd. Du tog det som gottande och blev kränkt.
Alla råd jag läste här hjälpte mig i bostadsletandet. Både de jag gillade och de jag inte ville höra.

Att blunda för verkligheten hade inte gett mig ett bättre bostadsköp. Inte heller att bli arg på de som skrev det som var sant men inte var roligt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Vi hade en massa tips och goda råd. Du tog det som gottande och blev kränkt.
Alla råd jag läste här hjälpte mig i bostadsletandet. Både de jag gillade och de jag inte ville höra.

Att blunda för verkligheten hade inte gett mig ett bättre bostadsköp. Inte heller att bli arg på de som skrev det som var sant men inte var roligt.
Jag fick massa goda råd, dock inte av er. Du får tro vad du vill om mig, men att jag blir kränkt av att en nobody på ett forum förvirrar och drar felaktiga slutsatser är minst sagt en stark överdrift. Att era inlägg blev flyttade får väl ses som en indikation på att fler än jag tycker att ert bidrag var minst sagt lågt. När jag sedan ser att ni härjar runt i andra trådar och felaktigt beskriver mig och mina problem så blir jag trött. Gå vidare med ert liv så lovar jag att göra detsamma.
 
När jag letade hus skulle jag nog säga att följande oroade mig mest:

Okända fel som ingick i min undersökningsplikt och som kanske inte upptäcks vid besiktning
Grannarna....
Vad jag skulle få för lägenheten (Trots att jag visste att den var en av de finaste i området. jag riskade ju ändå lite genom att sälja först)

Budgivningen var jag faktiskt inte alls stressad över. Det är väldigt viktigt att man försöker vara påläst och angriper husköpet lite med förnuft (checklistor och anteckningar) istället för att drabbas av panik "måste ha hus".
Problemet är väl dock att så fort det är budgivning så har ju i princip chansen att göra en bra affär försvunnit. Jag har varit med om kanske 50 budgivningar genom åren. Men alla tre köp har skett utan budgivning.
 
Det enda stressmomentet för våran del var att hitta ett hus vi ville ha och som var rätt prisklass för oss. Det tog några år men förra våren dök det upp.

Inga "konkurrenter" på visningen, ingen budgivning så huset blev billigare än tänkt. Inga problem med banken, huset var bra och säljarna var trevliga.

Det blev visserligen lite stressigt vid flytten då vi tömde och städade en trerumslägenhet samt städade ur huset innan vi flyttade in. Allt på en helg.
Men det var ju positiv stress och kanske inte ska räknas med i "stress vid bostadsköp" som verkar vara negativt enligt artikeln.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det enda stressmomentet för våran del var att hitta ett hus vi ville ha och som var rätt prisklass för oss. Det tog några år men förra våren dök det upp.

Inga "konkurrenter" på visningen, ingen budgivning så huset blev billigare än tänkt. Inga problem med banken, huset var bra och säljarna var trevliga.

Det blev visserligen lite stressigt vid flytten då vi tömde och städade en trerumslägenhet samt städade ur huset innan vi flyttade in. Allt på en helg.
Men det var ju positiv stress och kanske inte ska räknas med i "stress vid bostadsköp" som verkar vara negativt enligt artikeln.
Grattis, härligt ! Min erfarenhet från de bostäder vi köpt är lite dubbel. Om det är dåligt med folk på visningen och det är svag budgivning så tänker man "va fan har vi missat, varför vill ingen annan ha det?". Men är det massa folk och stark budgivning så tänker man "fan nu får vi betala överpris, inte kul" :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Grattis, härligt ! Min erfarenhet från de bostäder vi köpt är lite dubbel. Om det är dåligt med folk på visningen och det är svag budgivning så tänker man "va fan har vi missat, varför vill ingen annan ha det?". Men är det massa folk och stark budgivning så tänker man "fan nu får vi betala överpris, inte kul" :)
I Stockholmsområdet är det ju överpriser på allt, oavsett om det är en eller trettioåtta personer på en visning och oavsett om det är ett renoveringsobjekt eller nybyggt.

Dessutom stressar ju Stockholmarna mest hela tiden, även när de bara ska köpa mjölk så jag förstår om de är uppe i varv ordentligt när det ska köpas hus :D
 
Tittar just nu på hus i Uppsalatrakten och två faktorer ger stress: litet utbud och stigande priser.

Vi började titta 2018 och då var det 5 familjer på visningen och huset såldes för 0-5% över utgångspriset. Nu två år senare är det 25 familjer på visningen och slutpriset blir 10-20% över utgångspriset.

Läste någonstans att villapriserna steg 10% på årsbasis i Uppsala just nu. Med det lilla utbudet som finns lär letandet ta ett tag och det man får för sin bugdet minskar i rask takt.
 
Keiller Keiller skrev:
Det enda stressmomentet för våran del var att hitta ett hus vi ville ha och som var rätt prisklass för oss. Det tog några år men förra våren dök det upp.

Inga "konkurrenter" på visningen, ingen budgivning så huset blev billigare än tänkt. Inga problem med banken, huset var bra och säljarna var trevliga.

Det blev visserligen lite stressigt vid flytten då vi tömde och städade en trerumslägenhet samt städade ur huset innan vi flyttade in. Allt på en helg.
Men det var ju positiv stress och kanske inte ska räknas med i "stress vid bostadsköp" som verkar vara negativt enligt artikeln.
bra tips till Vickan. Leta några år, dvs ha inte stress. Komma på ett objekt med just få mintressenter.

DET är så man får en bra deal :D

Stressen vid flytt ska man inte glömma. Jag hade tillträde 9:00 en fredag.
8:00 kom flyttgubbarna till lägenheten.
Jag körde genom Sthlm i rusningstrafik.
11:00 stod jag i huset och började gå igenom saker. 12:00 kom flyttgubbarna :D
14:30 var allt inburet.

19:00 somnade jag :D

Följt av en kolsvart december. Alfrida som gav 73 timmar strömavbrott. Snöfall på 4 dm i februari. Det var några gånger man tänkte "vad fan har man gjort som köpt hus".
Men sen kom våren och sommaren. Renoveringarna och att börja sätta sin egen prägel.

Men flytt. Är... Aldrig... kul.


För övrigt. Blå Expressen. Helt underbar flyttfirma. Superservice, bra pris, extremt trevlig personal. Både bärgossarna och ägaren.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
I
Dessutom stressar ju Stockholmarna mest hela tiden, även när de bara ska köpa mjölk så jag förstår om de är uppe i varv ordentligt när det ska köpas hus :D
Vet du hur långt en Stockholmare måste gå om mjölken skulle vara slut?!?! Säkert 100 meter till nästa affär! :D
Förstår du itne hur stressade de blir då!! :D

Skämt åsido ser man ju nu en stor flyttvåg från innanför tullarna ut i villor när folk ändrar bostadsmönster i samband med Covid. något man ser i hela världen. Man vill ha den där tomten. Det där extra rummet. Även Stockholmarna börjar värdera yta och lugn.
 
Z ZipLock skrev:
Tittar just nu på hus i Uppsalatrakten och två faktorer ger stress: litet utbud och stigande priser.

Vi började titta 2018 och då var det 5 familjer på visningen och huset såldes för 0-5% över utgångspriset. Nu två år senare är det 25 familjer på visningen och slutpriset blir 10-20% över utgångspriset.

Läste någonstans att villapriserna steg 10% på årsbasis i Uppsala just nu. Med det lilla utbudet som finns lär letandet ta ett tag och det man får för sin bugdet minskar i rask takt.
Samtidigt sparar ni väl löpande med? Och är ni inne i bostadssvängen så äkar ert boende i pris med?

Uppsala har ju en husmarknad som gått från prisvärd (jämfört med Strhlm om man inte ville bo supercentralt i Uppsala) till rätt högt värderad. Men. Har ni tittat i de byarna som är närmast stan? Tycker att det inte alls ökat lika mycket där.
Har kollega som "drömt" om lite gårdsaktigt så har kollat rätt mycket i Uppland :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.