connywesth connywesth skrev:
Hantverkarna behöver ha bra bilar då det i stor utsträckning är deras arbetsplats och det finns lagar som ska garantera en god arbetsmiljö.
Arbetsplatsen för de flesta andra ställen täcks väl in av timdebitering och materialpåslag. Så kan ju vara rimligt även här. Eftersom bilen behöver bytas vart tredje år oavsett om den körs 2 gånger om dagen 2km eller 50mil så...
 
D Danne213 skrev:
En Ram idag är inte mycket dyrare än en ny skåp/pickis. Bra märkesförsäkring (billig), bra andrahandsvärde samt låg skatt gör den attraktiv att äga trots det höga inköpspriset

Bytte själv för någon månad sen. Ville ha en transporter kombi, men cirka 20k i skatt samt försäkringen fick mig på andra tankar. Har redan haft en malus bil nu i 24 mån. Kan man hellre tanka för pengarna och åka "Miljöbil"
Nja. Runt 200k för en Caddy och mellan 600-900 för en Ram. Inte helt lika va?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nja. Runt 200k för en Caddy och mellan 600-900 för en Ram. Inte helt lika va?
Du läste inte hela stycket va..?

”En Ram idag är inte mycket dyrare än en ny skåp/pickis. Bra märkesförsäkring (billig), bra andrahandsvärde samt låg skatt gör den attraktiv att äga trots det höga inköpspriset
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man behöver kanske inte köpa en fabriksny bil vart tredje år? :thinking:
Det undrar jag med. Det är mycket mer ekonomiskt att köpa en gammal kombi för 30 papp och byta mot liknande efter ett år om så behövs. Jag vill som kund inte betala för en hantverkare som lyxar till med en ny bil var tredje år.
 
H Holmspel skrev:
Du läste inte hela stycket va..?

”En Ram idag är inte mycket dyrare än en ny skåp/pickis. Bra märkesförsäkring (billig), bra andrahandsvärde samt låg skatt gör den attraktiv att äga trots det höga inköpspriset
Det som gör bilen attraktiv att äga är bilen i sig. Jag hade gärna kört en Ram alla dagar i veckan. Däremot kör företaget Caddys på löpande band.
Ska du ha det som en hantverksbil så vet jag inte om andrahansvärdet är så högt som man kan tro. Det sliter otroligt på bilar att kasta in och ut verktyg ett par gånger om dagen.

En sådan bil unnar man sig mer än vad man behöver.....

Sökte på min jobb-bil och visst är 4660kr mycket i skatt men det lär en Ram med ligga på. En ny Caddy kostar 6000kr
 
Redigerat:
Fairlane
H Holmspel skrev:
Du läste inte hela stycket va..?

”En Ram idag är inte mycket dyrare än en ny skåp/pickis. Bra märkesförsäkring (billig), bra andrahandsvärde samt låg skatt gör den attraktiv att äga trots det höga inköpspriset
Nåja, även om försökringen och skatten var gratis så skulle det inte påverka ekonomin så mycket. En Caddy kostar 6000 kr i skatt per år, en ram knappt 3000 kr/år (miljöbil :rolleyes:)
Säg att försäkringen är 10,000 kr billigare på år (vilket jag inte tror den är) så rör det sig om hela 13.000 kr / år.
Det kan omöjligt göra att bilen som kostar 500' per i inköp kan vara ekonomiskt ens i samma härad när man räknar in räntekostnader, bränslekostnader (som lär vara klart högre på RAM) och värdeminskning. Även om värdeminskningen är lägre procentuellt så lär den vara högre i kronor och ören.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nåja, även om försökringen och skatten var gratis så skulle det inte påverka ekonomin så mycket. En Caddy kostar 6000 kr i skatt per år, en ram knappt 3000 kr/år (miljöbil :rolleyes:)
Säg att försäkringen är 10,000 kr billigare på år (vilket jag inte tror den är) så rör det sig om hela 13.000 kr / år.
Det kan omöjligt göra att bilen som kostar 500' per i inköp kan vara ekonomiskt ens i samma härad när man räknar in räntekostnader, bränslekostnader (som lär vara klart högre på RAM) och värdeminskning. Även om värdeminskningen är lägre procentuellt så lär den vara högre i kronor och ören.
Det var så jag tänkte.
Kollar man på blocket så kostar dessutom en Ram runt 700 och uppåt så den är x3 dyrare :oops:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nåja man får jämföra någorlunda samma fordonstyp. En transporter kombi är inte direkt gratis heller. Hade en amarok -19 innan.

Att dra in en snik caddy i jämförelse haltar lite. Man ska också komma ihåg att all moms är avdragsgill på pickisar. Därför är det just ex. Moms priset som är intressant.

Man får bara lyfta halva momsen på övriga bilar.
 
D Danne213 skrev:
Nåja man får jämföra någorlunda samma fordonstyp. En transporter kombi är inte direkt gratis heller. Hade en amarok -19 innan.

Att dra in en snik caddy i jämförelse haltar lite. Man ska också komma ihåg att all moms är avdragsgill på pickisar. Därför är det just ex. Moms priset som är intressant.

Man får bara lyfta halva momsen på övriga bilar.
Nja, det kanske beror på vilken typ av hantverkare man är, annars är det ju hela poängen. Kunden vill inte betala för en Hemi V8. För de flesta räcker en Caddy, snickare kan behöva köra skivor och ha lite större.

Sen kan man tycka att det är sinnessjukt att en V8 på 2 ton och 401hk har billigare skatt än en 75hk Caddy, men det är politiskt så det kan vi låta bli......

Det är få hantverkare som ”behöver” en pickis.
Det är desto fler som vill ha en pickis.

Villhöver heter det väll nu för tiden....
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nåja, även om försökringen och skatten var gratis så skulle det inte påverka ekonomin så mycket. En Caddy kostar 6000 kr i skatt per år, en ram knappt 3000 kr/år (miljöbil :rolleyes:)
Säg att försäkringen är 10,000 kr billigare på år (vilket jag inte tror den är) så rör det sig om hela 13.000 kr / år.
Det kan omöjligt göra att bilen som kostar 500' per i inköp kan vara ekonomiskt ens i samma härad när man räknar in räntekostnader, bränslekostnader (som lär vara klart högre på RAM) och värdeminskning. Även om värdeminskningen är lägre procentuellt så lär den vara högre i kronor och ören.
11616:- i skatt/år på senaste Caddy 2.0TDI Automat.
 
Dags att stoppa i en 6,7L i Caddyn så skatten går ner ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Principerna för fordonsskatten har kört i diket...
 
  • Gilla
Xaktly och 2 till
  • Laddar…
A
Elbilsköpare gillar nog läget bättre:thinking:
 
Fairlane
H Holmspel skrev:
11616:- i skatt/år på senaste Caddy 2.0TDI Automat.
Då kan du ta den med en bensinare om du vill få ner skatten, men även om du tar den med dieseln med en skatt på 11616 kr/år mot RAMens 2439 kr/år så kan du nog räkna med att bara den högre bränslekostnaden för RAMen kommer äta upp den skillnaden utan problem.

Om vi är snälla mot RAM och säger att de endast tappar 40% på 30 år i värdeminskning så motsvarar det lågt räknat 240' kronor eller 80' per år.
Om vi är elaka mot Caddyn och säger att den tappar hela sitt värde på 3 år så blir det cirka 200', eller cirka 13000 mindre per år än RAMen...
Som synes är fordonsskatten en fis i rymden i sammanhanget. Välj gärna vilken bil ni vill, men det blir löjligt att påstå att prisskillnaden inte blir så stor när bilen kostar 3 gånger mer.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Det är helt normalt för hantverkare att köpa ny bil vart tredje år, bilarna slits ganska hårt när de används av hantverkare.
Det låter som att hantverkarna borde lära sig att vara lite försiktigare med grejerna helt enkelt.

Det får mig helt osökt att tänka på åkaren jag pratade med för några år sedan. Han anställer numera bara kvinnor, eftersom de är mycket försiktigare med bilarna. True story. ;)
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.