C
A anis16 skrev:
Problemet är tvärtom: klarar elnätet en solig sommardag?
Visst, det du beskriver är ett av problemen med storskalig mikroproduktion. Väl medveten om att detta är visionen så är det väldigt långt ifrån en realitet i nuläget, så det är knappast detta som är orsaken till de kapacitetsproblem som artikeln/tråden handlar om.
 
A anis16 skrev:
Problemet är tvärtom: klarar elnätet en solig sommardag?
Molnet är bara en tillfällig dipp men måste regleras ut. Ju mindre trög generering (roterande generatorer) ju sårbarare blir elnätet. Om nu alla bygger solceller på taken utan någon som helst tanke på hur och när effekt ska regleras i lågspänningsnätet så kommer vi inte kunna transportera effekt i stamnätet då det är fullt upp med att stabilisera upp eländet.
Nån som vet mer detaljer får gärna rätta mig men jag har för mig att det är i Tyskland så måste man installerar batteripack i hemmen om man ska ha solceller. Dessa är för att stabilisera och inte för förbrukning/ ö-drift.
Stämmer inte.
Vid solförmörkelsen mars 2015 var man rädd i Tyskland att bortfallet av väldigt mycket solström samtidigt skulle få elnätet att bli instabilt men nget hände. Och då har Tyskland betydligt mer solström per capita än Sverige.
 
R roli skrev:
Är ju perfekt att de stänger när elbehovet är som störst. Hade det inte varit bättre att stänga sent på våren eller tidig sommar när behovet är litet???
Spelar väl ingen roll eftersom man stänger för evigt?
 
halper halper skrev:
man stänger för evigt
Typiskt. Tänk vad glad miljöministern skulle vara om hon fick stänga ett kärnkraftverk i mars varje år.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Typiskt. Tänk vad glad miljöministern skulle vara om hon fick stänga ett kärnkraftverk i mars varje år.
Ja, säkert. Vet inte mycket om bakgrunden till beslutet att stänga kärnkraften. Ryckt ur sitt sammanhang låter det vansinnigt, men fanns det inte en analys som sa att det helt enkelt inte var lönsamt att driva dem? Hade väl inget med miljö att göra.
 
Ja, det fanns en analys att det var olönsamt. Detta pga. en särskild straffskatt på kärnkraftsel som fanns när analysen gjordes och en allmän oro för osäkra produktionsförhållanden och en negativ politisk opinion mot kärnkraften. Analysen är alltså inte politisk i sig, men utföll negativt för kärnkraften beroende på politiska parametrar.

Sen kan man förstås ifrågasätta Vattenfalls analysförmåga. Nuon-affären gick ju också sådär...
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns flera delar som ledde till beslutet, dels det som Nötegårdsgubben skrev samt att R1 och R2 verkligen är gamla reaktorer, som redan med rejäl råge passerat den planerade livslängden vid bygget. Livet har för dom har förlängts genom olika renoveringar och uppgraderingar.

Men nu kom nya säkerhetskrav som skulle innebära att R1 och R2 skulle vara tvungna att byggas om för massor av pengar ifall de skulle köras efter årsskiftet, så allt detta tillsammans har gjort att Vattenfall kunde ta detta beslut på affärsmässiga grunder.

Visst finns det politiska beslut där bakom de affärsmässiga.
 
Det är klart det är politiskt. Hade man velat bygga ny kärnkraft så hade man gjort det. I brist på andra alternativ så kan man bara skjuta till pengar för att vi ska fortsatt vara ett i-land även en kall decemberdag.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nu kom nya säkerhetskrav som skulle innebära att R1 och R2 skulle vara tvungna att byggas om för massor av pengar ifall de skulle köras efter årsskiftet, så allt detta tillsammans har gjort att Vattenfall kunde ta detta beslut på affärsmässiga grunder.
Men iofs, var inte Vattenfall så jäkla duktiga på att slarva bort sina pengar så skulle de haft råd att modernisera sina reaktorer och öka säkerheten, istället.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kolkraften-kostar-sverige-miljarder-1

Och till detta kan man ju sen lägga till kolgruvor och Nuon-affären osv.
 
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men iofs, var inte Vattenfall så jäkla duktiga på att slarva bort sina pengar så skulle de haft råd att modernisera sina reaktorer och öka säkerheten, istället.
Klart man inte bränt mer pengar än nödvändigt på underhåll och modernisering när det funnits ett politiskt beslut om nedläggning senast 2010.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
hsd
Och det blir värre, norrländska elen kommer att förbrukas i norr då flera energiintensiva industrier konverteras eldrift i en snar framtid
Samt mera elbilar som belastar elnätet vilket sker idag
Dessutom nekar kommuner och regioner vindkraftutbyggnad
Följderna kommer många villaägare att få på elräkningarna
 
När jag läser den här tråden blir jag ännu mer övertygad än jag tidigare varit, att jag gjorde rätt som inte lyssnade på "experterna" när jag skaffade bergvärme 2013.
Förslaget från vissa var att kasta ut min vedpanna och acctank vid installation av bergvärmepumpen, men nu sitter den bara dockad till vedpanna och acctank med automatstopp om jag eldar, vilket jag gör ibland på vintern.
Efter att läst den här tråden kanske jag måste göra det av tvång istället för lust.
Huset är alltid varmt och gott, vedspis finns för matlagning, kallkällare under förstukvisten för matförvaring (och en och annan pilsner får plats där också)
Om situation skulle uppstå där ett längre strömavbrott gör att många får problem med kalla hus så får jag väl bjuda in alla att värma sig, men kanske bara de som kan bevisa att de inte röstat på miljöpartiet...:rofl:
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
När jag läser den här tråden blir jag ännu mer övertygad än jag tidigare varit, att jag gjorde rätt som inte lyssnade på "experterna" när jag skaffade bergvärme 2013.
Förslaget från vissa var att kasta ut min vedpanna och acctank vid installation av bergvärmepumpen, men nu sitter den bara dockad till vedpanna och acctank med automatstopp om jag eldar, vilket jag gör ibland på vintern.
Efter att läst den här tråden kanske jag måste göra det av tvång istället för lust.
Huset är alltid varmt och gott, vedspis finns för matlagning, kallkällare under förstukvisten för matförvaring (och en och annan pilsner får plats där också)
Om situation skulle uppstå där ett längre strömavbrott gör att många får problem med kalla hus så får jag väl bjuda in alla att värma sig, men kanske bara de som kan bevisa att de inte röstat på miljöpartiet...:rofl:
Behöver man inte el till cirkulationspumpen? Annars låter det som en trevlig lösning. Jag vill också ha en vattenmantlad kökspanna för mys + redundans, men man kanske får ha nån batteribackup till cirkulationen?
 
hsd
Det beror på, finns system med självcirkulation
 
Klaugust Klaugust skrev:
Behöver man inte el till cirkulationspumpen? Annars låter det som en trevlig lösning. Jag vill också ha en vattenmantlad kökspanna för mys + redundans, men man kanske får ha nån batteribackup till cirkulationen?
För mig funkar det hjälpligt utan cirkpump, 2-rörs-system och att pannan och all teknik för övrigt sitter i källaren, allt ovanför pannan får då ett visst mått av självcirkulation, inte lika effektivt som med pump men funkar.

Källarvåningen är sämre men den blir ändå inte utkyld, där har jag en täljstenskamin som räcker för att värma hela det utrymmet om det behövs, golvvärme i garaget går med kulvert och pump, men det systemet har jag separerat med växlare och frostskyddat med glykol så det klarar sig.

Har också ett uterum med golvvärme, men samma teknik som garaget, inga problem där heller.
Jag har också inverter för 12 till 230 volt som kan användas för att driva cirkpumpar då dessa går på egen säkring i pannrummet, så redundans finns, inte i evighet men för att klara en längre tid.

Jag har aldrig behövt använda invertern ännu, längre strömavbrott har förekommit där matlagning skett på vedspisen och värmen funkat som vanligt med vedpannan och självcirkulation.
Vi får väl se om det behövs igen...
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.