Hej!

Vi har märkt att kakelfoget i vårt duschområde har släppt. Bifogar bilder på hur det nu ser ut i duschområdet och normalt sett. Har läst till mig att det är relativt enkelt att fixa det med silikonfog men är osäker på om det är rätt material.

Vad händer om man lägger på silikon på existerande fog utan att ta bort det gamla? Dvs bara täpper de områden där det saknas. Det ser inte så enkelt ut att ta ut resterande fog.

Utgör fogen en estetisk funktion eller skyddar den på nåt sätt? Funderar ifall vi inte skulle ersätta fogen.

Tack!

Slitet kakel i dusch med delvis släppt och missfärgad fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad kakelfog i duschområde med synlig spricka och lossning mellan gråa kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelplattor med släppt fog i duschområde, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp en fogskrapa och ta bort den gamla och fyll i med ny kakelfog! Absolut inte silikon! Fogen är mest för syns skull.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp en fogskrapa och ta bort den gamla och fyll i med ny kakelfog! Absolut inte silikon! Fogen är mest för syns skull.
Tack! Är enkelt att ta bort det med en fogskrapa? Läste att det fanns risk att skada våtrumsmembran.

Har du tips på kakelfog som man ska använda?
 
Skrapa försiktigt bara, 1-2 mm djupt tex. Gäller att hitta en passade färg eller foga om hela golvet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skrapa försiktigt bara, 1-2 mm djupt tex. Gäller att hitta en passade färg eller foga om hela golvet.
Om det bara har en estetisk funktion så kan jag väl bara fylla de tomma områden (utan att skrapa upp existerande fog)? Eller finns det nån nackdel med det förutom färgen.

Jag tror att vit kalkfog kommer passa bra.
 
Det är bra om du får bort lite gammalt så det nya fäster bättre. Plus att om du fogar nytt bara några platser kommer det bli stor nyansskillnad mot gamla.
 
BirgitS
Vit fog kommer fort att se ojämnt grå ut av smuts.

Men när det var så där mycket fog som lossnat skulle ju jag börja undra om det var någon vattenskada som fått plattorna att röra på sig.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är bra om du får bort lite gammalt så det nya fäster bättre. Plus att om du fogar nytt bara några platser kommer det bli stor nyansskillnad mot gamla.
Jag förstår, kör på skrapa upp en del av det gamla. Tack!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vit fog kommer fort att se ojämnt grå ut av smuts.

Men när det var så där mycket fog som lossnat skulle ju jag börja undra om det var någon vattenskada som fått plattorna att röra på sig.
Vi har haft en duschmatta där och inte märkt av det. Hur kan man undersöka ifall det är en vattenskada som ligger bakom?
 
BirgitS
Besiktningsmän brukar använda en fuktmätare.
 
A Albin_H skrev:
Vi har haft en duschmatta där och inte märkt av det. Hur kan man undersöka ifall det är en vattenskada som ligger bakom?
Jag skulle nog vara lugn. Däremot bör du undersöka att du inte har bomljud vilket kan tyda på att plattor börjar släppa. Slå med sidan av handen hårt i mitten på varje platta. Det ska inte "eka". Har du ett område med bomljud i plattor kan det tyda på att de släpper. Vilket kan tyda på antingen dåligt underarbete eller en skada.


BirgitS BirgitS skrev:
Besiktningsmän brukar använda en fuktmätare.
Vilket i princip alltid är värdelöst om du använder badrummet då det tar 48-72 timmar för bara fogen att torka efter man har duschat. Ett kaklat badrum är extremt svårt att kolla fuktskada i då kalket och fogen inte är tätskiktet
 
BirgitS BirgitS skrev:
Besiktningsmän brukar använda en fuktmätare.
Ok, du tror att det kan vara värt att besiktiga badrummet ifall det är en vattenskada som ligger bakom det här?

Hur ordnar man det enklast? Tips på välrenommerade aktörer i Sthlmsområdet?
 
A
Är det eget hus eller lägenhet?
 
Handyman 1 skrev:
Är det eget hus eller lägenhet?
Lägenhet
 
Appendix Appendix skrev:
Jag skulle nog vara lugn. Däremot bör du undersöka att du inte har bomljud vilket kan tyda på att plattor börjar släppa. Slå med sidan av handen hårt i mitten på varje platta. Det ska inte "eka". Har du ett område med bomljud i plattor kan det tyda på att de släpper. Vilket kan tyda på antingen dåligt underarbete eller en skada.



Vilket i princip alltid är värdelöst om du använder badrummet då det tar 48-72 timmar för bara fogen att torka efter man har duschat. Ett kaklat badrum är extremt svårt att kolla fuktskada i då kalket och fogen inte är tätskiktet
Tack för tipset. Testade och allt sitter på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.