Jag brukar skära en dumlekola i tre delar och använda som bete. Den funkar gång efter gång och luktar tydligen oemotståndligt. Har haft ihjäl sju möss på en vecka här redan, dom är som sagt tidiga i år. Det sjuka är att vi har en räv som verkar ha fattat att mössen söker sig inåt samhället för hen har börjat cruisa runt i trädgårdarna här. Idag hade jag en färsk fin hög spillning mitt på stenläggningen på framsidan av kåken..
 
Funkar det inte med vanlig ost brukar jag agna med Guldnougat, najas fast med tunn tråd.
 
Jag har kört med Japp eller Marsh förut, men det blir kladdigt om det blir fuktigt i förrådet, så i år har jag provat med russin och det fungerar fint i olika typer av fällor.
 
Farsgubben har fö kört med havregryn i åtminståne 30 år.
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Hatar möss i huset. Köpte 1 kg Rat & Mouse Killer på ebay då det inte säljs i Sverige.
Lade två gobitar på kallvinden. Håvade in 6 kroppar dagen efter. En kur till sedan dess tomt.
Dör på direkten och på platsen där det lades ut.
 
K KalleHarEttHus skrev:
Min gamla fälla fungerar enlig samma princip som den från Jula. Den ser inte exakt likadan ut, men den har också en tramp-platta. Det som har hänt där är att musen ibland inte varit ordentligt inne med huvudet, eller för långt in, så att det inte träffar över nacken som det ska.

Att musen måste sticka in nosen är ju själva finessen med Mjölner, för då ska det aldrig gå fel. Men dom verkar ju inte vilja göra det. Dessutom, när en mus väl fastnade så vet jag inte vad som hände riktigt. Du kan ju se min bild. Helkonstigt.
Kan det tänkas att mössen är intelligentare än vi tror? Råttor är riktigt klipska - varför skulle mössen vara dumma och gå på allt vi hittar på? En fälla där musen slickat i sig godiset utan att bli fast, är ingen ovanlig syn. Antingen har vissa möss utvecklat en teknik för att ta betet och komma undan innan fällan slår igen, eller också är de så försiktiga i rörelserna att fällan inte slår igen ens när slickar i sig alltihop. Vem vet. Kanske hade musen i din Mjölner-fälla tänkt sig något sådant, men den hann inte undan.
 
C Cider skrev:
Kan det tänkas att mössen är intelligentare än vi tror? Råttor är riktigt klipska - varför skulle mössen vara dumma och gå på allt vi hittar på? En fälla där musen slickat i sig godiset utan att bli fast, är ingen ovanlig syn. Antingen har vissa möss utvecklat en teknik för att ta betet och komma undan innan fällan slår igen, eller också är de så försiktiga i rörelserna att fällan inte slår igen ens när slickar i sig alltihop. Vem vet. Kanske hade musen i din Mjölner-fälla tänkt sig något sådant, men den hann inte undan.
Den kommer inte ens åt betet från sidan. Men den kanske lyckades lyfta lite på locket från sidan, det kan förklara att den sitter så.
 
H håbbe1961 skrev:
Hatar möss i huset. Köpte 1 kg Rat & Mouse Killer på ebay då det inte säljs i Sverige.
Lade två gobitar på kallvinden. Håvade in 6 kroppar dagen efter. En kur till sedan dess tomt.
Dör på direkten och på platsen där det lades ut.
Innehåller nog Brodifacoum som har en särskilt lång halveringstid och har en av de högsta riskerna för sekundär förgiftning för både däggdjur och fåglar så hoppas du slängt liken där inga andra djur kommer åt dem.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Bästa fällan enligt mig är supercat följt av julas i plast med metallbygel. De fällor jag fått från Nomor är lika julas. Agnar med russin, funkar både ute och inne (jordnötssmör, japp etc rinner iväg om det står i regn). Har fällor som haft samma russin i 2 år och fortfarande fångar möss.
 
johnjensen johnjensen skrev:
Innehåller nog Brodifacoum som har en särskilt lång halveringstid och har en av de högsta riskerna för sekundär förgiftning för både däggdjur och fåglar så hoppas du slängt liken där inga andra djur kommer åt dem.
Stämmer men ett ansvarsfullt omhändertagande av kropparna och användning inomhus i sluta utrymmen så har jag inga skuldkänslor. Har man nån mus ok med fälla men inte en hel släkt i huset
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Jag använder mig av dessa musfällor av märket supercat tror dom är från granngården. Jag tejpar fast betet alternativt smetar på längre in på mekanismen så det blir svårare att äta rent utan att fällan slår igen. Använde sirap sist Närbild av en svart Supercat musfälla med ett lockbetesspår och fasttejpat, sirapsinsmort bete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
C Cider skrev:
Jag har flera Mjölner-fällor, men kommer inte att köpa fler.
Ibland fungerar de ändå, med något starkt luktande bete. Musen måste sticka nosen under locket för att komma åt godiset och dödas. Det verkar vara för svårt för en del möss. Jag har sett spår av smutsiga tassar på plattan, då musen varit där och letat men inte hittat något ätbart, och gått därifrån.
Jag tycker mycket bättre om slagfällan av Jula-modell. Där har jag inte någon gång hittat en mus som inte var riktigt död. Mitt råd är att ha lite olika slags fällor (även Mjölner) samtidigt. Låt musen få välja.
[länk]
Jag har mjölner och julafällor och julafällorna tar absolut flest möss. Fördelen med den stroa tryckplattan är att jag tillochmed fångat möss utan beten. Jag lägger fällan där de brukar springa och den klipper dem över bakkroppen. Då den slår så hårt (akta fingrarna) dödar den dem omgående. Mjölner måste de lyfta på locket och ibland kommer de små mössen åt betet ändå...
 
Har nybyggt hus och upptäckte spår av möss på vinden i somras. De måste varit där under vintern. Byggt massa roliga gångar i sprutisoleringen.

Idag var det dags att lägga upp fällor, inom 2timmar var båda fällorna upptagna av två söta skogsmöss.

Fick 10st slagfällor och massa doftbeten gratis av Anticimex via hemförsäkringen. Det fina med doftbetena är att de går att återanvända så länge doften är kvar och de lossnar inte när fällan slår ihop.
 
  • Mus fast i slagfälla på trägolv med sprutisolering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S stiga_villa skrev:
Jag använder mig av dessa musfällor av märket supercat tror dom är från granngården. Jag tejpar fast betet alternativt smetar på längre in på mekanismen så det blir svårare att äta rent utan att fällan slår igen. Använde sirap sist[bild]
Supercat är effektiva, men nackdelen är att de har så diskret färg så man lätt glömmer var man satt dom. Inte kul hitta fällan med innehåll långt, långt senare...
De giljotinliknande fällorna har jag också haft, men lyckas aldrig klura ut hur man laddar.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Supercat är effektiva, men nackdelen är att de har så diskret färg så man lätt glömmer var man satt dom. Inte kul hitta fällan med innehåll långt, långt senare...
De giljotinliknande fällorna har jag också haft, men lyckas aldrig klura ut hur man laddar.
Måla dom röda eller nåt med sprayfärg :cool:
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.