Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Varenda gång jag kikar in är det nya bubblor. Tapetserades färdigt i helgen..... har fixat små bubblor upp till och de kan jag förstå då tapeten gärna rullar sig mer åt liksom.
Förlimmat väggarna massor! Lät det torka och sedan tapetserat med rikligt med lim..... trodde vi.............
 
  • Bubblor synliga på nyligen tapetserad vägg i tomt rum med oslipat gipsunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få ett bra resultat på gamla tapeter så är det spärrmålning med lösningsmedelsbaserad färg som gäller.
 
M MagHam skrev:
För att få ett bra resultat på gamla tapeter så är det spärrmålning med lösningsmedelsbaserad färg som gäller.
Om du svarar på mitt inlägg så var väggen bar bakom. I princip all tapet borta. Mest gamla spackelrester
 
hsd
När jag tapetserar blandar jag tapetklister själv, använder aldrig det färdiga tapetlimmet
Har tretex på en del väggar och det har inte varit några problem
 
S Stefan1972 skrev:
Vad de olika skivorna använder för bindemedel har inte ens jag grottat nå mycket i men det ska poängteras att fiberskivor tydligen är väldigt vanligt neröver europa. Finns många tillv i Polen tex och nån av dem hänvisade till svenska Bonnet när jag sökte. www.bonnet.se Går ju att lyssna med dom vad de har eventuellt. Har ju dock svårt att se att det skulle medföra nå problem med moderna dylika då de ändå används flitigt utomlands.
Det verkar som att ett av våra större byggvaruhus saluför skivor med endast lignin så det verkar inte så svårt att få tag på som jag först trodde.
 
Pletstop el oljefärg sen är saken biff
 
S Stefan1972 skrev:
Kommer sätta tretex igen i mitt hus från 1900. Har aldrig noterat att det skulle lukta nå speciellt och hela mitt hus är i trä så jag tror inte det gör nån större skillnad rent brandmässigt.
Har panelväggar överallt och det är krokigt och vint så det passar liksom in bäst. Gips blir bara fel men det är ju min åsikt det. Jag gillar ju det gamla stuket. Andra tycker säkerligen tvärtom och de får gärna gipsa.
Tänkte sen "tapetsera" med papp och då slipper man ju även hela spacklingsbiten. Då kan man tapetsera eller måla eller vad som sen.
Hej!
Har läst denna underbara tråd om tretex och behöver råd. Har tretex på ytterväggarna I mitt hus från 1945 med tapet ovanpå. Den är spacklad ovanpå det innersta "fast sittande" lager av tapet. Är lite svampigt. Med vad kan det va spacklat och med vad spacklar jag hål och ojämnheter? Träspackel?
Hade tänk måla med någon grund sen. Och därefter renoveringstapet och så vanlig tapet.
Är jag rätt ute? Vill gärna behålla huset vint å fint men gärna göra rätt.
Vänligen
Anna-Sara
 
Spackla med vanligt spackel, limma tapeten med rikligt klister, inga problem.
 
Ok, tack! Visst var det du som fyllt hål efter el-fräsning med nå grejs... Kommer inte ihåg vad det var. Har det fungerat? Vi har nått fräsningshål och hål från tidigare i väggen.
 
Det stämmer, fogskum var en spontan lösning som funkar bra för djupare skador, som där vi gjorde elkanaler.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.