Ja, man är allt lite nyfiken även om det bara grävs eller gjuts än.
 
Jag är med nyfiken (y)
 
Det har varit dåligt med uppdateringar och det beror väl både på tidsbrist samt att jag inte tyckt att det funnits så mycket att uppdatera med ännu. På den "administrativa sidan" har jag jobbat på med att hitta entreprenörer som skulle kunna hjälpa till med detta bygga och där diskuterar jag fortfarande vidare.
Annars har jag jobbat på med att gräva ut för källare/sprängning och totalat har jag skickat bort ca 750ton material och mer skall bort innan det är dags att ge sig på berget. Så min gissning nu är att det blir fokus på entreprenörer och konstruktion under hösten/vintern och förhoppningsvis full fart i "gropen" till tidiga våren.

Så här ser det iaf ut ovanifrån när jag tar en bildfrån ett av de få kvarvarande träden (som nu också ska bort).

Översiktsbild av en grävplats för grunden till ett byggprojekt med grävmaskiner och utspritt grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 14 till
  • Laddar…
Martin_B
S skyisthelimit skrev:
Det har varit dåligt med uppdateringar och det beror väl både på tidsbrist samt att jag inte tyckt att det funnits så mycket att uppdatera med ännu. På den "administrativa sidan" har jag jobbat på med att hitta entreprenörer som skulle kunna hjälpa till med detta bygga och där diskuterar jag fortfarande vidare.
Annars har jag jobbat på med att gräva ut för källare/sprängning och totalat har jag skickat bort ca 750ton material och mer skall bort innan det är dags att ge sig på berget. Så min gissning nu är att det blir fokus på entreprenörer och konstruktion under hösten/vintern och förhoppningsvis full fart i "gropen" till tidiga våren.

Så här ser det iaf ut ovanifrån när jag tar en bildfrån ett av de få kvarvarande träden (som nu också ska bort).

[bild]
Kul att det går framåt! Har det stått någon konstruktion på marken tidigare? Ser ut att vara ett par gjutna plintar och någon sorts timmerkonstruktion till vänster.

Hur ser tidsplanen ut för hela projektet? När beräknas det vara klart?
 
Något nytt? :D
 
Martin_B
L Låset skrev:
Något nytt? :D
För 5 månader sedan skrev TS "det blir fokus på entreprenörer och konstruktion under hösten/vintern och förhoppningsvis full fart i "gropen" till tidiga våren." och nu är det vår, så jag antar att det är full fart på bygget nu?

Med tanke på den senaste bilden på berg som börjar bli frilagt, så borde där stå en källargrund nu, möjligen t.o.m stora delar av stommen uppe? Dvs. om han gör allt själv för egen hand och helhjärtat kan hålla på med det.

Om arbetet är bortlejt med många arbetare så bör definitivt huset stå med panel och fönster osv. i väntan på att målas, underlagspapp på taket osv.

Skall bli kul med nästa uppdatering från TS. :)
 
  • Gilla
Granen_ och 1 till
  • Laddar…
Hej. Har ni kommit igång med grunden? :cool:
 
Hur går det här då?
Jag vill inte vänta med en käftsmällsfantastiskt färdigbyggt hus, jag vill ha uppdateringar på det fina bygget.

/W
 
  • Gilla
torparavgrund och 6 till
  • Laddar…
Grymt projekt - hatten av.

Denna feedback är säkert för gammal, men iaf:

- om du har tid, ta dig ännu mer TID att gå runt och notera detaljer hos andra hus som har de attribut du söker. Jag tänker speciellt på tornen (se min feedback nedan) men även t ex invändigt så som foder, lister, speglar, fönsternischer mm.
- tornen: Jag upplever dem (båda två) som för "tillplattade" i förhållande till husets storlek och tyngd. Kolla t ex strandvägen i Stockholm eller andra hörnhus med torn i Stockholm för mer inspo.
- garagedörren skulle se bättre ut om den var mer centrerad i förhållande till väggen men detta kanske är omöjligt pga planlösningen?
 
En liten uppdatering från en nyfiken :)

Jag var där häromdagen, det var nu en ännu större grop, mycket blottlagt berg samt ca 1500 ton bortkört material!

Sprängning är väl det som står på schemat härnäst!
 
Gammelnörden
P petersthlm skrev:
Grymt projekt - hatten av.

Denna feedback är säkert för gammal, men iaf:

- om du har tid, ta dig ännu mer TID att gå runt och notera detaljer hos andra hus som har de attribut du söker. Jag tänker speciellt på tornen (se min feedback nedan) men även t ex invändigt så som foder, lister, speglar, fönsternischer mm.
- tornen: Jag upplever dem (båda två) som för "tillplattade" i förhållande till husets storlek och tyngd. Kolla t ex strandvägen i Stockholm eller andra hörnhus med torn i Stockholm för mer inspo.
- garagedörren skulle se bättre ut om den var mer centrerad i förhållande till väggen men detta kanske är omöjligt pga planlösningen?
Se inlägg # 24 för underlag till bygglovsritningar. Tornet har fått mer höjd och du kan se planlösningen...
 
Jag lever, bygget är inte dött, men det har gått lååångsamt och det har varit både lite problem och framgångar.
Tyvärr har väl det bidragit till att jag inte uppdaterat tråden då det väl känts lite trist att inte ha så mycket att berätta...

Vad är då status nu.
Praktiskt på plats har det inte hänt jättemycket, som erikjakan skrev tidigare så har jag kört bort över 1500ton sten och jord hittils och förberett lite VA/rör etc. som inte påverkas av kommande sprängning.

Tyvärr så behövde ju huset ändra lite utformning vid bakre uteplats/torn och kommunen tillät inte detta inom befintligt bygglov så det blev då att göra en komplett ny ansökan och med det en komplett ny bygglovsavgift (vilken för det här bygget inte är försumbar). Lovet är iaf klart och har gått igenom och det verkar finnas någon möjlighet att få igen en del av avgiften på det "äldre bygglovet".
Alla ritningar gjordes om i samband med nya bygglovet och jag skall se om jag kan uppdatera nedan med lite nya bilder.


Annars är det väl mest på projekteringssidan (och efterföljande upphandlingar) som det har gått trögt men där jag äntligen har börjat bli klar med det mesta av projekteringen och börjat kunna gå vidare med upphandlingar av entreprenörer.
Kontrollplan: 5 sidor
Brandskyddssbeskrivning 27 sidor
K-handlingar: 29 sidor (blir nog lite mer)
V-handlingar 108 sidor (78 sidor rambeskrivning)
E-handlingar: 19 sidor
A-handlingar (exkl. bygglov): 100 sidor (mycket är enskilda sidor för varje rum/sektion).
...samt lite ytterligare handlingar.

Totalt närmare 300 sidor byggdokumentation hittils, inte en enda kubik betong gjuten och ingen spik spikad.:surprised:

Jag tänker väl inte skriva mer eller fokusera på de problem/fördröjningar som har varit utan försöker fokusera framåt, även om jag nog inser att det inte kommer att gå med raketfart från imorgon heller direkt, det finns en del som behöver göras/lösas innan jag kan skriva kontrakt och börja med nästa moment som är sprängning.
I bästa fall kan det bli under hösten, men jag vill egentligen inte säga så mycket alls nu då det hittils alltid har varit "inom några månader" ...

Finns det någon här som vill ta del av underlag och ev. komma med feedback så är det bara välkommet. Hör a dig isf.
Jag har haft lite stöd i min genomgång, men jag tror det fortfarande finns fel att hitta och förbättringar att göra.
Det gäller allt från konstruktion, el (mängder med uttag, lampor, brandlarm, etc.) och V (FTX ventillation modell större, bergvärme (2hål), golvvärme, "vanligt VA").

Likaså tar jag gärna emot tipps på duktiga entreprenörer inom Bygg+Betong,VVS,VA,El, då jag hoppas kunna vidare med kontrakt snart.
 
  • Gilla
  • Älska
Jorn och 22 till
  • Laddar…
Lite uppdaterade bilder från senaste bygglov:

Ritning av sekelskifteshus med rektangulär glasveranda och nya balkonger, detaljerad sekelskiftesarkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilderna nedan så ser man det "nya" utsticket som istället för att ha (del)formen av 8 kantigt torn nu mera blir en "klassisk rektangulär" glasveranda i sekelskiftesstil blir lite "platt" på ritningen, men jag tror det blir bra baserat på inspirationsbilder från liknande byggnader.
Jag tror även balkongerna är "nya" om jag minns rätt från föregående bygglov.


Ritning av sekelskifteshus med rektangulär glasveranda och balkonger i sekelskiftesstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en klassisk sekelskiftesvilla med rektangulär glasveranda och spetsigt torn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



All feedback mottas som sagt tacksamt. Det finns ju mängder med planer och sektioner såklart för den som är intresserad.
 
  • Ritning av hus med sekelskiftesstil som visar ett rektangulärt glasutstick och nya balkonger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Samoset och 93 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.