217 895 läst · 319 svar
218k läst
319 svar
Nybygge: Trähus i äldre stil med torn, gigantisk källare och 4m högt garage!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 842 inlägg
Riktigt kul att se en uppdatering på detta underbara hus!
Wow. Så jävla coolt projekt.
Hur motiverade dom att det skulle bli ny bygglovsavgift?S skyisthelimit skrev:Tyvärr så behövde ju huset ändra lite utformning vid bakre uteplats/torn och kommunen tillät inte detta inom befintligt bygglov så det blev då att göra en komplett ny ansökan och med det en komplett ny bygglovsavgift (vilken för det här bygget inte är försumbar). Lovet är iaf klart och har gått igenom och det verkar finnas någon möjlighet att få igen en del av avgiften på det "äldre bygglovet".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 719 inlägg
Kul att det ändå går framåt! Jag blir genuint glad av att läsa att det trots allt går att bygga något såhär annorlunda idag.
Helt fantastiskt!
Så roligt att se någon som bygger något med stil istället för de vanliga typhusen, för att inte tala om de "vackra arkitektritade" husen som oftast ser ut som ett amatörbygge i Lego.
Bor själv i en typ standardlåda från sent sjuttiotal med lite twist här och där, men ditt kommande bygge är ju ett drömhus.
Ser fram mot uppdateringar när du kommit igång.
Så roligt att se någon som bygger något med stil istället för de vanliga typhusen, för att inte tala om de "vackra arkitektritade" husen som oftast ser ut som ett amatörbygge i Lego.
Bor själv i en typ standardlåda från sent sjuttiotal med lite twist här och där, men ditt kommande bygge är ju ett drömhus.
Ser fram mot uppdateringar när du kommit igång.
Så läckert hus!
Det är inte alls i min smak men det är extremt genomarbetat och vackert för sin stil. Kul att du/ni engagerar er i att bygga något verkligt unikt istället för ännu en låda. Jag gissar att arkitekten är ganska road av detta projekt.
Lycka till med genomförandet!
Det är inte alls i min smak men det är extremt genomarbetat och vackert för sin stil. Kul att du/ni engagerar er i att bygga något verkligt unikt istället för ännu en låda. Jag gissar att arkitekten är ganska road av detta projekt.
Lycka till med genomförandet!
Jag får börja med att tacka för alla possitiva och glada kommentarer! Det ger både motivation och lite energi, vilket ibland kan behövas! Förhoppningsvis kommer det mer frekventa uppdateringar, men just nu vågar jag inte lova något som inkluderar tid...
Lite oroväckande var väl att de hänvisade till sitt administrativa system när frågan kom upp om hur mycket som skulle återbetalas, dvs. det lät som att det som styrde beloppet var vad deras ekonomisystem tillät snarare än hur mycket extraarbete bygglovet krävde. Men jag hoppas att det skall lösa sig och får väl ta den striden om/när det behövs.
Förhoppningen från min sida var att de kunde ta detta som ändringsanmälan, men kommunen tyckte det var för stor avikelse och de krävde då nytt bygglov. Jag motsatte mig inte detta utan hoppas att det går att lösa med återbetalning av del av avgiften för första bygglovet.Immobil skrev:
Lite oroväckande var väl att de hänvisade till sitt administrativa system när frågan kom upp om hur mycket som skulle återbetalas, dvs. det lät som att det som styrde beloppet var vad deras ekonomisystem tillät snarare än hur mycket extraarbete bygglovet krävde. Men jag hoppas att det skall lösa sig och får väl ta den striden om/när det behövs.
Citerar mig själv.
Staffan
Nu ser fasaden mer livad ut, med den av mig, efterlängtade balkongen på plats, samt finare fönster och krusiduller. Riktigt flott! Att det lilla knubbiga tornet fått stryka på foten, gör faktiskt inte så mycket, för totalintrycket är trots det, ännu bättre. Väldigt fint!Staffan2000 skrev:
Staffan
P petersthlm skrev:Grymt projekt - hatten av.
Denna feedback är säkert för gammal, men iaf:
- om du har tid, ta dig ännu mer TID att gå runt och notera detaljer hos andra hus som har de attribut du söker. Jag tänker speciellt på tornen (se min feedback nedan) men även t ex invändigt så som foder, lister, speglar, fönsternischer mm.
- tornen: Jag upplever dem (båda två) som för "tillplattade" i förhållande till husets storlek och tyngd. Kolla t ex strandvägen i Stockholm eller andra hörnhus med torn i Stockholm för mer inspo.
- garagedörren skulle se bättre ut om den var mer centrerad i förhållande till väggen men detta kanske är omöjligt pga planlösningen?
Feedback är alltid bra och så länge inget är byggt kan man ju ändra, även om jag gärna slipper ett tredje bygglov!
Just detaljer som snickarglädje etc. är bara på skissstadie än så länge så här finns det alla möjligheter att få mer inspiration.
Tycker du tornet blivit bättre nu? Det ska egentligen inte vara någon större skillnad. Dock försvann det ena och just där håller jag med om att det var lite "platt".
Dörren på garaget behöver nog vara där den är, däremot är tanken att den skall få panel i samma stiysom huset och då kan man förhoppningsvis få till en bättre balans.
Gillar verkligen ditt byggem har följt det ett bra tag. Vilket vackert hus!S skyisthelimit skrev:Kontrollplan: 5 sidor
Brandskyddssbeskrivning 27 sidor
K-handlingar: 29 sidor (blir nog lite mer)
V-handlingar 108 sidor (78 sidor rambeskrivning)
E-handlingar: 19 sidor
A-handlingar (exkl. bygglov): 100 sidor (mycket är enskilda sidor för varje rum/sektion).
...samt lite ytterligare handlingar.
Totalt närmare 300 sidor byggdokumentation hittils, inte en enda kubik betong gjuten och ingen spik spikad.
.
Men jag blev lite chockad när jag såg ovan. Behövs det verkligen så mycket?
När jag byggde, och när bror byggde (inom 5-7år) var det inte alls mycket. 1/10 del av din mängd.
27 sidor brandskyddsbeskrivning tex!!??
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Tycker det är en rejäl underdrift att kalla detta för ett ”hus”, det är ju praktiskt tagit ett litet slott Kommer fortsätta följa oavsett om det tar 12, 24 eller 48 månader till innan det är klart!
Nja, först får jag väl medge att även jag blev lite chockad när jag för första gången kollade igenom och skrev samanställningen i inlägget. Men man skall väl ha i åtanke att mycket av denna dokumentation är ganska generell av "copy and paste" typ där det i brandskyddet står nästan en hel A4 om vad som gäller för eldstäder, då jag har EN sådan. Det mesta är generell info om vad som gäller. Annars är 8 sidor ritningar från bygglovet, uppdaterade med brandceller och utrymmningsvägar.Huddingebo skrev:
Sedan är väl ambitionen med dokumentationen att den skall utgöra ett komplett underlag för upphandling av entreprenörer för ett färdigt hus och då blir det ju såklart mycket mer än om man ex. hade gjort det själv och då kan ha en del i huvudet och lösa allteftersom...
Grattis till ett fantastiskt projekt!!
En vänlig rekommendation är att skippa uppdateringshetsen här (som jag av erfarenhet vet infinner sig) och var snäll mot dig själv i den eventuella bristen på uppdateringar, husbygge + jobb för att betala för nämnda husbygge tog bort all energi från mig att hålla forumet up to date i vårat projekt. Särskilt när man recenserar sig själv och känner att uppdateringarna inte blir så intressanta för utomstående!
Oavsett, hatten av för att du vågat följa drömmen!
En vänlig rekommendation är att skippa uppdateringshetsen här (som jag av erfarenhet vet infinner sig) och var snäll mot dig själv i den eventuella bristen på uppdateringar, husbygge + jobb för att betala för nämnda husbygge tog bort all energi från mig att hålla forumet up to date i vårat projekt. Särskilt när man recenserar sig själv och känner att uppdateringarna inte blir så intressanta för utomstående!
Oavsett, hatten av för att du vågat följa drömmen!