F
C crazytok skrev:
Vet vi var i landet detta hus skall byggas?
Hoppas att TS vet...

• Haha
  • Gilla
Maden och 6 till
  • Laddar…
Martin_B
F fsn skrev:
Hoppas att TS vet...
Det är inte bestämt än. Bygglovet är dock klart.

• Haha
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
Hur kan bygglovet vara klart, om man inte vet var det ska byggas? :thinking:

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Martin_B
Immobil Immobil skrev:
Hur kan bygglovet vara klart, om man inte vet var det ska byggas? :thinking:
Kanske skulle lagt till ett: :crysmile: ...så kanske budskapet hade nått fram :D

• Gilla
andthe
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Kanske skulle lagt till ett: :crysmile: ...så kanske budskapet hade nått fram :D
Varför svarar du på TS vägnar? :thinking:

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Ramnemark Ramnemark skrev:
Varför svarar du på TS vägnar? :thinking:
Suck.... ja, ibland går inte hissen ända upp :D

Och nej, jag svarar inte å TS vägnar.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag förstår att du vill ha kvar det runda gavelfönstret. Mitt förslag är därför att testa med att sänka takfoten för tornet (så att det börjar ungefär i samma höjd som taket till vänster, ev. något högre), och sen öka första delen av tornets brutna tak till samma takvinkel som sadeltaken (för det ser inte snyggt ut i bilden nerifrån marken, för flackt), och sedan ett brantare parti (som nu, eller ännu brantare).
Jag förstår vad du menar, jag får se om jag kan få till det i sketchup och se hur det ser ut. Egentligen är väl inte det runda gavelfönstret kritiskt ur en funktionell synpunkt (just nu är det en oinredd vind som jag inte ser så stor potential i), men kanske behövs det rent estetiskt.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vad sägs om att dölja ett flackt tak med ett räcke så att det ser ut som en utkiksbalkong ungefär som på det här huset?
[bild] [bild]
Får medge att jag har hoppats/väntat på ett svar från dig också! ;) Är fortfarande oändligt tacksam för din hjälp "grundlayouten" på huset.
Dock får jag väl säga att jag inte är helsåld på "balkongiden" dels utseendemässigt och dels då det inte finns något vettigt vis att nå den. Rummet "under" används och har inte utrymme för trappa och via vinden blir det lång väg att gå och isf behöver man ju ta upp en dörr vilket kommer att se lite udda ut?
Kanske man helt skall skippe ett tornutseende och göra en "gavel"? Nä, jag är osäker på detta.

F fsn skrev:
Man tippar på närmaste plats där det är gratis. Berg betalar man naturligtvis inte deponi för då det är förstklassigt material. Inte får man heller betalt för det i Göteborg, inte som privatist iallafall. Mögmassor betalar man dyrt (helt sjukt dyrt) för att bli av med här och man kör dom långt med.
Jovisst och eftersom en projekttråd faktiskt skall handla om vad man gör så får jag väl rapportera att idag körde jag bort 100ton sten, dock inte sprängsten utan utgrävd sten. Helt riktigt kostade det inget att bli av med, tidigare fick jag tom lite betalt, men inte nu, det finns väl överskott på sten helt enkelt.
Större sten som inte går ner i krossen får man betala något för, men inga stora summor (som ex. när man kör bort jordmassor som du nämner).

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
S skyisthelimit skrev:
Jovisst och eftersom en projekttråd faktiskt skall handla om vad man gör så får jag väl rapportera att idag körde jag bort 100ton sten, dock inte sprängsten utan utgrävd sten. Helt riktigt kostade det inget att bli av med, tidigare fick jag tom lite betalt, men inte nu, det finns väl överskott på sten helt enkelt.
Större sten som inte går ner i krossen får man betala något för, men inga stora summor (som ex. när man kör bort jordmassor som du nämner).
Hur mycket är det som skall bort totalt då, jag gissade ju på strax under 1000 kubik men det kanske finns naturlig utfyllnad på tomten?

Tycker du lyckats mycket bra med allt, ser fantastiskt ut.
Jag skulle flytta direkt:)

Martin_B
S skyisthelimit skrev:
Kanske man helt skall skippe ett tornutseende och göra en "gavel"? Nä, jag är osäker på detta.

Jag vet inte om jag har missat något men var inte bygglov klart och hade vunnit laga kraft? (som enl. inlägg #95?)

Eller gör man lite som man behagar i vissa kommuner och söker bygglov för en byggnad, sen ändrar man lite som man tycker? Där jag bor hade man fått göra en ändring i bygglovet, vilket i sin tur kan resultera i att man får ett nej och får köra enl. de ursprungliga ritningarna. För om man gör en ändring och det berör vissa grannar osv. så måste ju dem höras i sin tur/ge sitt godkännande osv. Och sådant kan ta ordentligt med tid och ändå resultera i ett nej.

• Gilla
  • Wow
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ritning av en tvåvånings trävilla med torn, snickarglädje och ett burspråk, samt planlösning av bottenvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen kanske är att inte försöka efterlikna det höga tornet på framsidan och mer tänka på det som ett burspråk? Löfvenskiold föreslår ett ganska flackt tak. ;)

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Hej,

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild]
Lösningen kanske är att inte försöka efterlikna det höga tornet på framsidan och mer tänka på det som ett burspråk? Löfvenskiold föreslår ett ganska flackt tak. ;)
Tack, jo det kanske kan fungera! Jag skall se om jag kan få fram detta och något tidigare förslag i sketchup för att få en 3d vy. Har lite svårt att få tiden att räcka till just nu då jag försöker bli klar med grävarbeten och annat...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.