B Bjober skrev:
Jag frågade på elgiganten om spisen låter något.
-Nej knappast.
Så det finns ingen fläkt som går?
-Jo det finns det.
Hur länge går den?
-Så länge du använder spisen.
Så den går inte långt efter att man stängt av den?
-Nej inte länge.
Men den går efter att jag stängt av den?
- Bara så länge spisen är varm.
.
Jag kan hålla med om att man borde kräva att brusnivåer av kylfläktar anges på ett standardiserat sätt så att man som köpare inte ska behöva råka ut för tråkiga överraskningar.

Kan ändå säga att en säljare som har erfarenhet av tex vår Siemens-ugn beskriven tidigare i tråden troligen skulle ha gett liknande svar på de frågor som ställdes, och helt sanningsenligt. Det är verkligen *noll* problem med det svaga fläktljud som hörs under drift och vid avsvalningsperioden vilket normalt handlar om kanske 5-10 minuter.

Att begära att alla fläktar skulle stängas av omedelbart när ugnen stängs av är orimligt på flera sätt. Tex måste ugnen se till att inte restvärmen gör att luckglaset blir så varmt att det kan orsaka brännskador på folk, och den måste se till att inte höljets temperatur blir så hög att det kan antända material i inbyggnadsskåpet under drift och efter avstängning.
 
Magnus E K
Så om det blir strömavbrott precis när maten är klar, ska man då stämma elbolaget om någon bränner sig?
 
C
Naturligtvis måste spistillverkaren förhindra det med batteri. :)
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ibland är ”old school” ganska bra. Har en sån här på landet. Fungerar perfekt, ljudlös
[bild]
D Dr Jumping Jack skrev:
Ibland är ”old school” ganska bra. Har en sån här på landet. Fungerar perfekt, ljudlös
[bild]

Vi har en liknande som förra ägaren satte in. Perfekt bortsett från rengöring av plattorna. Hoppas de finns liknande kvar i utbudet den dag vi tvingas byta ut den. Trött på att (tvingas) modernisera pga endast modernt utbud
 
:thinking::):):)
H Harald Blåtumme skrev:
Att begära att alla fläktar skulle stängas av omedelbart när ugnen stängs av är orimligt på flera sätt. Tex måste ugnen se till att inte restvärmen gör att luckglaset blir så varmt att det kan orsaka brännskador på folk, och den måste se till att inte höljets temperatur blir så hög att det kan antända material i inbyggnadsskåpet under drift och efter avstängning.
Det kan behövas en fläkt av någon anledning. Men det behöver inte innebära ett oljud tänker jag.

Det där argumentet om värmen på luckan som framförs ibland har jag svårt att köpa av olika anledningar. För mig låter det som en dåligt konstruerad lucka.

- Temperaturen bakom luckan och på glaset bör väl vara densamma oavsett om det finns en fläkt som blåser ut varmluft i området framför luckan eller inte. Ställer jag termostaten på 200 grader så blir det 200 grader bakom luckan oavsett om spisen har en avkylningsfläkt eller inte tänker jag. Eller missar jag något här?

Att avkylningsfläkten från spisen blåser ut varmluft framför spisen i höjd med ugnsluckans överkant gör att det blir betydligt varmare (inte svalare) på utsidan av spisen och i området på och runt luckans utsida. Framför min spis skulle det vara svalare om inte varmluft strömmade ut från ugnen just i anslutning till luckan.

- Det finns moderna ugnar som går på gasol eller gas och som helt saknar fläkt överhuvudtaget. Dessa har luckor som är svala, utan avkylning.

- Äldre moderna elspisar är tysta utan att luckan medför risk för brännskador.

Jag misstänker att det är andra orsaker till att bullrande kylfläktar blivit standard än dagens elektronik eller ugnsluckor. Kanske har man gjort avkall på annat i konstruktionen och löst det med en fläkt istället. Men vad vet jag. :) Eller så har det kanske att göra med den där pyrolysfunktionen. Min spis saknade dock sådan funktion.
 
Man vänjer sig kanske, men på landet där vår spis finns, är boytan mindre så man sitter ganska nära när man äter (2 m). Så då är det irriterande med detta fläktljud.
Om man har matplatsen i ett annat rum eller så kanske det spelar mindre roll...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det är verkligen *noll* problem med det svaga fläktljud som hörs under drift och vid avsvalningsperioden vilket normalt handlar om kanske 5-10 minuter.
Det är verkligen inte ett "svagt" ljud i vår spis. Den kör ungefär som en lövblås i en halvtimme känns det som...
 
BirgitS
M maka76 skrev:
- Temperaturen bakom luckan och på glaset bör väl vara densamma oavsett om det finns en fläkt som blåser ut varmluft i området framför luckan eller inte. Ställer jag termostaten på 200 grader så blir det 200 grader bakom luckan oavsett om spisen har en avkylningsfläkt eller inte tänker jag. Eller missar jag något här?
Jag har förstått det som att fläkten tar in rumstempererad luft, blåser den mellan luckans glas och släpper sen ut luften.

M maka76 skrev:
- Äldre moderna elspisar är tysta utan att luckan medför risk för brännskador.
Vet ju inte riktigt vad du menar med äldre moderna, men fortfarande med spisar inköpta kring 1990 fick man ju hela tiden passa så att småbarn inte tog på ugnsluckan när ugnen var igång. Man kunde köpa särskilda skydd som man satte utanpå ugnsluckan för att förhindra att barn kunde komma åt luckan.
 
M maka76 skrev:
:thinking::):):)

Det kan behövas en fläkt av någon anledning. Men det behöver inte innebära ett oljud tänker jag.

Det där argumentet om värmen på luckan som framförs ibland har jag svårt att köpa av olika anledningar. För mig låter det som en dåligt konstruerad lucka.

- Temperaturen bakom luckan och på glaset bör väl vara densamma oavsett om det finns en fläkt som blåser ut varmluft i området framför luckan eller inte. Ställer jag termostaten på 200 grader så blir det 200 grader bakom luckan oavsett om spisen har en avkylningsfläkt eller inte tänker jag. Eller missar jag något här?

Att avkylningsfläkten från spisen blåser ut varmluft framför spisen i höjd med ugnsluckans överkant gör att det blir betydligt varmare (inte svalare) på utsidan av spisen och i området på och runt luckans utsida. Framför min spis skulle det vara svalare om inte varmluft strömmade ut från ugnen just i anslutning till luckan.

- Det finns moderna ugnar som går på gasol eller gas och som helt saknar fläkt överhuvudtaget. Dessa har luckor som är svala, utan avkylning.

- Äldre moderna elspisar är tysta utan att luckan medför risk för brännskador.

Jag misstänker att det är andra orsaker till att bullrande kylfläktar blivit standard än dagens elektronik eller ugnsluckor. Kanske har man gjort avkall på annat i konstruktionen och löst det med en fläkt istället. Men vad vet jag. :) Eller så har det kanske att göra med den där pyrolysfunktionen. Min spis saknade dock sådan funktion.
Jag håller med.
Jag tror inte alla begripit att det är skillnad på ljud och ljud. Våran diskmaskin låter på vissa program ungeffär som kylskåpet. Spisen väsnas betydligt mer. Så ska det inte behöva vara.
 
Tystnad är en bristvara. Kanske beroende på att vi är så få som verkligen uppskattar det och framför våra önskemål.
Var på en elkedja för några år sen och kollade på diskmaskiner när en försäljare dök upp. När jag deklarerade att dB talet var intressant var det på gränsen att han hånade mig. I varje fall betraktade han mig som om jag ställde önskemål på något helt irrelevant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rosen19
  • Laddar…
En gång i tiden (70-talet) så hade man en öppen luftspalt mellan en löstagbar glaslucka och rutan i luckan. Detta gjorde att den löstagbara glasskivan inte blev särskilt varm, men detta försvann av designskäl. Det var dock väldigt praktiskt då det var lätt att hålla rent.
 
  • Gilla
maka76
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En gång i tiden (70-talet) så hade man en öppen luftspalt mellan en löstagbar glaslucka och rutan i luckan. Detta gjorde att den löstagbara glasskivan inte blev särskilt varm, men detta försvann av designskäl. Det var dock väldigt praktiskt då det var lätt att hålla rent.
Det är ungefär så det funkar även på inbyggnadsugnar typ Siemens IQ700-serie etc. Skillnaden är att man har en tjock inre glaskassett med två glas, plus en yttre glasfront framför. Intaget av rumstempererad kylluft cirkulerar kring ugnens isolerade ugnsutrymme och sprutas ut framför ugnen via ett utblås ovanför luckans överkant. En del av detta luftflöde avleds via slitsar i luckans överkant och passerar mellan luckans ytterglas och det mellersta glaset, blåses ut i nederkant av luckan.

Visst blir det en del varmluft som sprutas ut framåt (särskilt om man kör 300 grader eller pyrolysläge) men det är vad som krävs för att det inte inredningen runt ugnen ska fatta eld eller att luckans ytterglas ska bli så varmt att man riskerar att bränna sig. Det är möjligt att mer påkostade ugnar har ett tjockare lager isolering runt ugnsutrymmet för att minska förlusterna/spillvärmen, kanske också att de har mer effektiva och tysta fläktar.

Kylfläktar i inbyggnadsugnar är nog ofrånkomliga givet hur de just byggs in i inredningen, till detta kommer ju en cirkulationsfläkt i de flesta fall för varmluftsfunktionen.

Helt klart borde ugnar bullerdeklareras precis som blivit vanligt med diskmaskiner, detta för att underlätta för konsumenten att välja en produkt som ger önskad pris/prestanda.
 
Redigerat:
  • Gilla
maka76
  • Laddar…
Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
En gång i tiden (70-talet) så hade man en öppen luftspalt mellan en löstagbar glaslucka och rutan i luckan. Detta gjorde att den löstagbara glasskivan inte blev särskilt varm, men detta försvann av designskäl. Det var dock väldigt praktiskt då det var lätt att hålla rent.
Så är det på min hällspis som så vitt jag vet (följde med huset) är från andra halvan av 00-talet. Dubbla glas (varav det inre löstagbart) med flera cm luft i mellan. Den har en fläkt men inte som blåser framåt och låter inte speciellt mycket och inte efter att man stängt av. (Electrolux QSG7110W)
 
pacman42 pacman42 skrev:
En gång i tiden (70-talet) så hade man en öppen luftspalt mellan en löstagbar glaslucka och rutan i luckan. Detta gjorde att den löstagbara glasskivan inte blev särskilt varm, men detta försvann av designskäl. Det var dock väldigt praktiskt då det var lätt att hålla rent.
Så ser min 10 år gamla Electrolux varmluftsugn ut. 3 glas varav 2 går att ta bort med ett enkelt handgrepp.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så ser min 10 år gamla Electrolux varmluftsugn ut. 3 glas varav 2 går att ta bort med ett enkelt handgrepp.
Samma här, fast en HQ.
Modellen säljs än idag ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.