Hej och välkommen till vår renoveringstråd.

Mitt namn är Emelie, min sambo Jonathan och jag köpte ett radhus som vi tillträdde i somras. Tanken från början var att renovera en stor del av huset men som vanligt blir renoveringen större och större och nu har vi rivit ut större delen av huset invändigt.

Kort om huset.
Huset är ett radhus på två våningar och inredd vind med en totalyta på ca: 135 kvm. Tomten är på 186 kvm med bra solläge. Vår tanke planlösningsmässigt är följande:

Bottenvåning
Vardagsrum
Kök
Större badrummet

Övervåningen
Två sovrum
Walk in closet
Toalett
Tvättstuga på övervåningen

Vinden
Ett stort sovrum

Eftersom våra nära och kära inte riktigt kan besöka huset och se renoveringen p.g.a. Covid har vi gjort en liten vlogg där man kan följa renoveringen, vi försöker att göra ett avsnitt i veckan men ibland är det svårt att hinna. På länken nedan kan ni se en liten house tour för att få en uppfattning om hur huset såg ut vid tillträdet.


I dagsläget är vi klara med rivningen till 85% och vi har kommit en god väg i planeringen. Här kommer lite bilder på hur huset såg ut vid tillträdet i mitten av juli i år :)


Träaltan med utemöbler framför ett tvåvånings radhus, omgivet av grönska med höstfärgade träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök i radhus före renovering med träskåp, vita vitvaror och blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köket i ett radhus före renovering med träskåp, kakel, inbyggd spis och en blomma på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre badrum med beige kakel, duschhörna bakom ett grått duschdraperi, vita sanitetsprodukter och träinredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum i radhus före renovering med rosa blommig tapet, spegelgarderob och synlig säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredd vind i radhuset före renovering med säng, filmplanscher, skrivbord och gamingstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer att inom kort att skriva mer och berätta om våra planer och tankar, välkommen att följa vår renovering!
 
Redigerat:
  • Gilla
ch0klad och 8 till
  • Laddar…
Idag har vi kommit en liten bit på vägen med renoveringen och vi har redan laddat upp ett gäng filmer på Youtube men jag tänker att ni få följa med från början, jag kommer därför att skriva ett inlägg varje dag med tillhörande film tills dess att vi har kommit ikapp till där vi är idag.

För er som inte orkar vänta och vill se alla filmer går det att klicka på E:et uppe till höger i filmen ovan och då kommer ni till alla avsnitt direkt.

Om det är något ni undrar eller vill att vi ska filma är det bara att säga till.

Givetvis uppskattas även alla tips och råd :)

Ha det bra så länge!
 
  • Gilla
Moisam
  • Laddar…
Efter att vi fått tillträde började vi direkt att riva. Vinden bestod av ett litet vardagsrum, två mindre rum/sovutrymmen. Väggarna hade olika färger och det var klinker på golvet.

Från början var tanken att bara lägga en heltäckningsmatta direkt på kaklet men sedan ändrade vi oss och tänkte då flyta ett tunt lager flytspackel direkt på kaklet men efter att en vän berättade att det fanns risk för att det skulle bli bom och att flytspacklet skulle släppa från kaklet beslutade vi oss för att bila bort allt kakel och sedan flyta ett ordentligt lager på golvet.

Hela vinden har en golvyta på ungefär 25 kvm och ett fönster på gaveln. Tanken är att vinden kommer att bli vårat master bedroom. Längre fram kommer ett avsnitt om hur vi har tänkt oss vinden i detalj.

Nedan får ni se hur det gick när vi rev den första dagen :)

 
Redigerat:
  • Gilla
ch0klad och 3 till
  • Laddar…
Här kommer en kort film på vårt badrum på övervåningen. Som ni ser finns det en mängd problem med bland annat mögel och trasig våtrumstapet. Förhoppningsvis har vi ett nytt badrum i början av nästa år om allt går som planerat.

Nu när vi planerar det nya badrummet slås vi av hur dyrt det är att bygga badrum och hur svårt det är med alla val. Hur ska man lyckas välja allt?


 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Ny dag och nytt inlägg :)

Då va det äntligen dags att riva bottenvåningen. Det som vid tillträdet var en gillestuga med utgång till terrassen, tre sovrum och ett badrum ska nu bli ett kök med en öppen planlösning mot vardagsrummet och ett större badrum.

Vi började med att riva väggarna för att sedan fortsätta med golvet. När vi väl började riva golvet märkte vi att det fanns en massa sand under isoleringen, det var inte något som vi hade räknat med och något som var mycket jobbigare att ta bort än vad man kan tro. När vi väl började ta upp sanden märkte vi att sanden var lite fuktig på sina ställen vilket inte är bra och nu kikar vi på om vi måste installera någon form av ventilerat golv vilket vi inte har med i budgeten :(

Men vi får återkomma i frågan om hur vi kommer att göra med golvet på bottenvåningen.

 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Varför tar ni inte ett rum i taget? Inte så kul att hamna i Arga Snickaren...
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
T
Hej, Roligt läsa om ert bygge! För att kunna svara på rubriken om ni tagit er vatten över huvudet behövs lite mer information om byggnaden och er erfarenhet. Har ni nån kunskap sedan tidigare? Med tanke på att du skriver att sanden är fuktig är jag intresserad av att veta vad det är för grund. Sen hade jag personligen inte blåst hela huset på en gång utan delat upp det i sektioner och vad som är mest akut. Av egen erfarenhet vet jag att de renoveringar man gör först gärna görs om efter ett antal år då man klurat ut bättre lösningar.
 
  • Gilla
Paja79
  • Laddar…
G GurraGrus skrev:
Varför tar ni inte ett rum i taget? Inte så kul att hamna i Arga Snickaren...
Vi tänkte först ta ett rum i taget men eftersom att vi ska dra om all el och lägga golvvärme kom vi fram till att det blir bäst att ta allt samtidig, men jag förstår din tanke och det kanske visar sig att du får rätt ;)
 
T test1 skrev:
Hej, Roligt läsa om ert bygge! För att kunna svara på rubriken om ni tagit er vatten över huvudet behövs lite mer information om byggnaden och er erfarenhet. Har ni nån kunskap sedan tidigare? Med tanke på att du skriver att sanden är fuktig är jag intresserad av att veta vad det är för grund. Sen hade jag personligen inte blåst hela huset på en gång utan delat upp det i sektioner och vad som är mest akut. Av egen erfarenhet vet jag att de renoveringar man gör först gärna görs om efter ett antal år då man klurat ut bättre lösningar.
Jag har inte renoverat något större men Jonathan har lite mera erfarenhet (med betoning på lite). Vi får råd och tips från vänner och familjen, vi har även läst en massa trådar här på forumet för att få tips och råd.

Det är flera som skriver att vi borde delat upp huset i delar men vi chansa på att riva av plåstret och köra allt direkt. Jag tror att du har en poäng med att det vore bra att bo i huset några år för att klura ut de bästa lösningarna men vi är lite otåliga :)
 
Det går ju alltid att _förbereda_ för framtida renoveringar genom att t.ex skaffa ett större elskåp, dra genomföringar genom bjälklag på bra platser, och installera en golvvärmefördelare med plats för fler slingor - då är det bara att koppla in rum för rum allteftersom de blir klara.
 
Då va det dags att kika på nya fönster. Vi kommer att byta ut samtliga fönster i huset eftersom att de är gamla, hänger snett och är av olika modeller. Vi visste inte vilka fönster vi vill ha varför vi tog en tur till Nordiska Fönster och kikade på deras Showroom.

För oss var det bra att vi åkte och nu vet vi nog vilka fönster vi kommer att beställa, nu väntar vi bara på att bygglovet ska bli klart (förhoppningsvis denna vecka) och därefter kommer vi att beställa fönster. Vi kommer att anlita en firma som installerar alla fönster och dörrar samt gör klart allt utvändigt, därefter kommer vi att göra klart allt invändigt.

 
B b8q skrev:
Det går ju alltid att _förbereda_ för framtida renoveringar genom att t.ex skaffa ett större elskåp, dra genomföringar genom bjälklag på bra platser, och installera en golvvärmefördelare med plats för fler slingor - då är det bara att koppla in rum för rum allteftersom de blir klara.
Jo, vi funderade ganska länge på hur vi skulle göra men vi landade i att det skulle bli mycket dyrare eftersom det skulle bli många besök av elektrikern och rörmokaren. Eftersom att vi tänker sänka taket och dra alla rör i taket kom vi fram till att det skulle bli mycket merjobb om vi delade upp allt i etapper.
 
T
E Emeliesrenovering skrev:
Jag har inte renoverat något större men Jonathan har lite mera erfarenhet (med betoning på lite). Vi får råd och tips från vänner och familjen, vi har även läst en massa trådar här på forumet för att få tips och råd.

Det är flera som skriver att vi borde delat upp huset i delar men vi chansa på att riva av plåstret och köra allt direkt. Jag tror att du har en poäng med att det vore bra att bo i huset några år för att klura ut de bästa lösningarna men vi är lite otåliga :)
Ja då får jag nog ändå säga att ni tagit er vatten över huvudet. Men ni är ju unga och oförstörda så ni lär säkert klara det ändå ;) Nu när ni rivit är mitt tips att också slänga allt på sortergård och städa ordentligt innan ni går på nästa moment.
 
  • Gilla
Emeliesrenovering
  • Laddar…
Lätt att riva men ett helvete att gå på totalrenovering av allt direkt,verker inte som ni renoverat hus tidigare och jobbar man heltid och går på något sådant är risken omfattande att man tar sig vatten över huvudet både kostnadsmässigt samt arbetsmässigt.Säger som andra ta ett rum i taget och känn efter vad man vill ha samt bo in er och hasta aldrig fram lösningar.Man måste få tid att leva också
 
Tänk på att bottenvåningen måste ha ett rum eller avskiljbar del av rum som kan användas som sovrum för rörelsehindrade.
Man vill ju inte tro att man själv ska hamna i rullstol, men det kan ju hända att någon av er blir tillfälligt rörelsehindrade en längre tid, så att man inte kan gå i trappor. Likaså om ni får någon övernattande gäst som inte kan gå i trappor.
Det är ett krav enligt plan och bygglagen, delvis därför att kommunen är skyldiga att bekosta en anpassning av bostaden ifall någon av er blir tillfälligt eller permanent rörelsehindrade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.