Är i renoveringstagen av vårt 70-tals kök.
Har suttit och skissat i Ikeas kitchenplanner och fått till ett kök som känns rätt bra, har försökt något sånär tänka i arbetstriangeln och försökt se ev "fällor" redan i förväg.

Vad tror ni om detta kök? Tanken är att bara bänkskåp och inga överskåp.
Tips och ideer välkomnas tacksamt!

Planritning av ett 70-tals kök under renovering som visar placering av diskbänk, spis, kyl och frys utan överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett köksrenoveringsprojekt med bänkskåp, köksö och inbyggda apparater i gråa toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett kök utan överskåp med bänkskåp, inbyggd ugn och träbänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett 70-tals kök designat i en planeringsverktyg med bänkskåp och arbetsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett 70-tals kök renoveringskoncept utan överskåp och med bänkskåp runt arbetsytorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Varför så långt mellan spis och kyl/frys? Antar att plats 13 är spisen...? Vad är 20?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Varför så långt mellan spis och kyl/frys? Antar att plats 13 är spisen...? Vad är 20?
20 är ett vitrinskåp :)

Försökte få till att spisen bytte plats med diskmaskin o diskho men då vart det dumt när man ska tömma diskmaskinen.
Vi vill gärna ha gott om bänkyta mellan spisen o diskhon då vi ofta är hela familjen i köket (5st) när vi lagar mat.
 
Känns bra avvägt IMO. Klart att fick man önska skulle längre avstånd mellan diskho och spishäll vara revligt. Men 120 cm är OK. Dessutom har ni mycket yta andra sidan av diskhon..
Hur tänker ni med fläkt ? Det ser ut som att den borde undvika fönstret, bara en tanke. S

Sedan beror layouten lite på vad som finns "utanför köket med" i nuläget kommer man ha bra uppsikt mot hallen men stå med ryggen mot matrummet... Det kanske är rätt/bra, men värt att ägna det en tanke också.
 
Bra helhet.
Jag skulle dock inte placera vitrinskåpet på bänken, utan montera det på väggen (och minska med två fönster). Då får ni en hel bänkskiva under. Med nuvarande placering är det lätt att man ställer prylar framför skåpet som gör det bökigt när dörrarna ska öppnas.

Hur har ni tänkt lösa det med köksfläkt? Det finns inte risk att den ”krockar” med fönstret?
 
Redigerat:
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Känns bra avvägt IMO. Klart att fick man önska skulle längre avstånd mellan diskho och spishäll vara revligt. Men 120 cm är OK. Dessutom har ni mycket yta andra sidan av diskhon..
Hur tänker ni med fläkt ? Det ser ut som att den borde undvika fönstret, bara en tanke. S

Sedan beror layouten lite på vad som finns "utanför köket med" i nuläget kommer man ha bra uppsikt mot hallen men stå med ryggen mot matrummet... Det kanske är rätt/bra, men värt att ägna det en tanke också.
Ja just ja, fläkten har jag inte tänkt på. Det måste jag kika på!

Spisens placering käns lite sådär, är orolig att man ska få känslan av att stå i hallen o laga mat.. men precis bredvid bänken till höger om spisen är det en altandörr och till höger om den en vägg (trapphus innanför). Ska se om jag kan ta bild på hur allt ser ut just nu (renoverar för fullt)!
 
M MetteKson skrev:
Bra helhet.
Jag skulle dock inte placera vitrinskåpet på bänken, utan montera det på väggen (och minska med två fönster). Då får ni en hel bänkskiva under. Med nuvarande placering är det lätt att man ställer prylar framför skåpet som gör det bökigt när dörrarna ska öppnas.
Vitrinskåpet är tänkt att bara vara till finglas som inte används dagligen utan bara när vi bjuder hem folk. Men ska fundera på den!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Såhär ser kök/hall ut idag. Hallen är renoverad.

Vy från hall in till kök. Träväggen ska rivas och köket ska fortsätta fram till klinkersen.
Vy från renoverad hall med klinkergolv till kök med trävägg som ska rivas, dörr med glaspanel syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från vardagsrumsdörr mot altandörr. Köket kommer sluta till vänster om dörren.
Vy från en renoverad hall med klinkergolv fram till en öppen altandörr som leder ut till en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från kök ut till altandörren. Köket kommer fortsätta fram till klinkersen.
Vy från hall till altandörr med klinkergolv som möter trägolv, gråa väggar och vita gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy från köket ut till hallen. Den grå väggen till höger i bild kommer städskåpet och högskåpet med micro/ugn att stå.
Vy från hallen med klinkergolv in mot kök med trägolv och en altandörr, renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om altan dörren kommer typ precis där sista bänkskåp slutar, dvs du står och steker typ 60 cm från altandörren så finns det risk att det kan upplevas som att man står i hallen som du säger. Då väggen på bilderna ska rivas så skulle ett alternativ vara att riva den och "prov jobba" lite i köket för att få en känsla för rummet, hur långt man kommer från altandörren och från resten av köket.
Du skulle väl lika gärna kunna ha spisen på det mellersta bänkskåpen på högra väggen (utan fönster) ? Blir det för trångt så går det kanske att flytta vasken åt vänster, till framför fönstret. Så som diskmaskinen är placerad nu så finns det risk att den krockar med lådorna i skåp 7 när den är helt eller lite öppen.

Köket är bra, det handlar väl snarare om att vända och vrida på allt så man känner sig trygg med att "detta är rätt" :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur blir det om du sätter diskhon framför fönstret? Det kan vara ganska trevligt att diska och kunna titta ut. Flytta spishäll med fläkt till bänken där det inte är någonting nu. Då behöver ni inte stå i hörnet och laga mat. Även nära till kylen och en blick in mot matrummet.
 
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Om altan dörren kommer typ precis där sista bänkskåp slutar, dvs du står och steker typ 60 cm från altandörren så finns det risk att det kan upplevas som att man står i hallen som du säger. Då väggen på bilderna ska rivas så skulle ett alternativ vara att riva den och "prov jobba" lite i köket för att få en känsla för rummet, hur långt man kommer från altandörren och från resten av köket.
Du skulle väl lika gärna kunna ha spisen på det mellersta bänkskåpen på högra väggen (utan fönster) ? Blir det för trångt så går det kanske att flytta vasken åt vänster, till framför fönstret. Så som diskmaskinen är placerad nu så finns det risk att den krockar med lådorna i skåp 7 när den är helt eller lite öppen.

Köket är bra, det handlar väl snarare om att vända och vrida på allt så man känner sig trygg med att "detta är rätt" :)
Funderade ett tag på att ställa spisen i hörnet och ha diskhon framför fönstret men sambon gillade inte den placeringen av diskbänken..
Dock är inte fönstrets placeringen helt fastställt ännu då det idag inte finns något fönster där, utan det kommer vi sätta dit när vi börjar renovera.
När träväggen rivs ska vi sätta en U-balk i taket, så tyvärr är det ett lite större företag än att bara riva för att kunna "känna in" köket. Även fast jag är bra sugen, för som det är nu får man ingen känsla eftersom väggen är i vägen!

Och ang diskmaskin och krock med lådorna på vänster sida, tänkte jag som så att man har glas och porslin i bänkskåpet i mitten och sådant som inte används så ofta i lådorna närmast diskbänken. Men du har helt rätt, risken är stor att man kommer reta sig på det! Placerade diskmaskinen på vänster sidan om diskbänken ef jag inte ville ha den mellan diskbänk och spis. :)
 
Redigerat:
M Meijah skrev:
Vitrinskåpet är tänkt att bara vara till finglas som inte används dagligen utan bara när vi bjuder hem folk. Men ska fundera på den!
Så här menar jag (bilden).

Påpekar för att jag vet min kompis är irriterad på precis den detaljen.

Vad har ni tänkt för typ av häll? Kom på att ovan nämnda kompis också har stor familj, och har valt en häll som är större än standard där fler grytor får plats.

Kök med vit inredning, kritvit köksmaskin på bänk, och gröna gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Meijah
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Så här menar jag (bilden).

Påpekar för att jag vet min kompis är irriterad på precis den detaljen.

Vad har ni tänkt för typ av häll? Kom på att ovan nämnda kompis också har stor familj, och har valt en häll som är större än standard där fler grytor får plats.

[bild]
Superfint!
Så långt har vi inte kommit i planeringen, men hällen ska sitta på ett 80 bänkskåp, så vet inte om den är större än standard?
 
M Meijah skrev:
Superfint!
Så långt har vi inte kommit i planeringen, men hällen ska sitta på ett 80 bänkskåp, så vet inte om den är större än standard?
80 skåp är 20 cm bredare än standard, men ska du dra nytta av skåpets bredd så behöver hällen också varas större :)
 
  • Gilla
Jimmy_C
  • Laddar…
M Meijah skrev:
Superfint!
Så långt har vi inte kommit i planeringen, men hällen ska sitta på ett 80 bänkskåp, så vet inte om den är större än standard?
Ska jag vara ärlig så har jag inte full koll på vad standard för hällar är idag, själv har jag en gammal spis/ugn kombination som är ca 60x60 med 4 plattor. Det är den storleken jag tänkte på, men inser att min referens inte är helt ”up to date”. Skåp på 80 cm är bredare än standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.