NICE! :) Kul läsning!
 
UPPDATERING:

Trafon utbytt, så nu lyser det igen.... Bra med två trafosar så det inte blir helt svart när något går sönder.

Golvvärmen är nu också påkopplad - jag kan direkt konstatera att golvkonstruktionen med en gjuten kaka på plåtar ger ett väldigt värmeeffektivt golv. I jämförelse med en konstruktion med rör i glespanel+dubbelgips ovanpå så är detta golv subjektivt sett betydligt varmare, värmen sprider sig också helt jämt över golvet. Jag kommer antagligen få strypa denna slinga för att inte få en ofrivillig bastu i badrummet.

Kvar att göra:
1. Fixa ekskiva ovanför inbyggd toalett
2. Fixa ljusramp i ek ovanför spegel
3. Fixa hylla i ek under spegel
4. Välja, beställa och montera duschvägg
5. Bygga in badkaret.
6. Slutmåla dörrkarm+foder.
7. Montera dimmer till spottarna i taket + lite annat elfix.

Vi har fokus på annat håll i huset just nu så det lär ta ett tag till innan det blir HELT klart.
 
Mathias hur gjorde du med skarven Vägg/golv? Enligt BKR tillägg 2/2005 så skall ALLTID skarv Golv/Vägg (då skivorna monteras efter golvet läser jag det som) spacklas med mineraliskt bundet spackel.

http://www.bkr.se/branschregler/tillagg2.pdf

Då golvet nu är ett ”flytande” golv där minimala rörelser kan förekomma känns det fel med ett sådant spackel. Antingen en mjukfog eller att förvissa sig om ett tjockt lager tätgucka känns mer riktigt då denna spalt är minimal. Hur gjorde du här?

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Mathias hur gjorde du med skarven Vägg/golv? Enligt BKR tillägg 2/2005 så skall ALLTID skarv Golv/Vägg (då skivorna monteras efter golvet läser jag det som) spacklas med mineraliskt bundet spackel.

[länk]

Då golvet nu är ett ”flytande” golv där minimala rörelser kan förekomma känns det fel med ett sådant spackel. Antingen en mjukfog eller att förvissa sig om ett tjockt lager tätgucka känns mer riktigt då denna spalt är minimal. Hur gjorde du här?

Tompa
Det där tillägget handlar ju som jag förstår det om det glapp som kan uppstå mellan golv och vägg, precis i vinkeln. Remsan får då inget stöd på baksidan och tätguckat blir för tunt. Därför ska man spackla så att remsan har nått att luta sig på OCH man kan lägga gucka innan man petar dit remsan.

I mitt fall har jag inget mellanrum mellan golv och väggskivorna, skivorna står iprincip på golvet och därför är det bara att kleta på "som vanligt". I något fall vill jag minnas att jag sabbat nån gipsskiva, då har jag lagat denna med våtrumsspackel.

Låter det rimligt tro?
 
Jo visst, det låter rimligt. Som jag tänkte mig. Spalten är i det närmaste obefintlig, blev bara lite konfunderad av frasen ”Ilagning ska alltig göras”.

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Jo visst, det låter rimligt. Som jag tänkte mig. Spalten är i det närmaste obefintlig, blev bara lite konfunderad av frasen ”Ilagning ska alltig göras”.

Tompa
För att vara säker är det väl bäst att ringa och fråga hur dom tänkt sig - jag gissar ju bara.... ;)
 
Är det helt klart nu eller? Skulle vara kul o se det slutgiltiga resultatet! Har ju följt ditt bygge med väldigt intresse. Stort tack för en kanon tråd! Bra jobbat där! :)
 
jogi02 skrev:
Är det helt klart nu eller? Skulle vara kul o se det slutgiltiga resultatet! Har ju följt ditt bygge med väldigt intresse. Stort tack för en kanon tråd! Bra jobbat där! :)
Tack!

Njae.....inte riktigt klart. ::)

Kvar att göra:
1. Fixa ekskiva ovanför inbyggd toalett
2. Fixa ljusramp i ek ovanför spegel
3. Fixa hylla i ek under spegel
4. Välja, beställa och montera duschvägg
5. Bygga in badkaret.
6. Montera dimmer till spottarna i taket + lite annat elfix.

Det kom som sagt ett nytt sovrum på plats innan vi ger oss på detta. Dessutom är jag lite trött på småpill nu så jag har också smygbörjat med det arkeologiska utgrävningen i källaren (golvvärme + isolering + ny platta + nya mellanväggar).

Frugan envisas dock med att badrummet borde bli helt klart så snart så är det dags att ta tag i detta.

Bilder på slutresultatet kommer!
 
Kanontråd MathiasS!! För oss som står inför en stundande badrumsrenovering är en sådan här tråd perfekt!! Otroligt kul att se alla bilder på det fortlöpande arbetet och inte bara "före-och-efter bilder". Röstar på din fru - gör klart det sista så vi får se "efter-bilderna".
 
Helt fantastiskt! Jag tycker speciellt att det runda fönstret med mosaiksmygen är nåt alldeles extra! Stort tack för denna tråden, och jag håller med frun - har man sagt A så får man säga B.. :)

Jag gillar skarpt sådana här "följ mitt bygge"-trådar för man får hänga med på alla moment och inte bara se slutresultatet. Dessutom får man en hel massa bra tips. Nackdelen är förstås att man blir lite knäsvag inför sitt eget bygge :)

Skulle hemskt gärna vilja se en sammanställning av alla kostnader för projektet (om du vill dela med dig av de uppgifterna).

 
Kul med positiv feedback! tack!

Bilder på det *färdiga* resultatet kommer nog i juni gissar jag.....så då börjar frugan klaga på nått annat som inte är klart...:)

mhack - du har pm.
 
Uppdatering [timestamp=1149156629]

Det blev ju faktiskt inte bara ett badrum av detta - även en liten gästtoalett kom till världen.

Som vanligt är det några små detaljer kvar men iprincip så är det klart:

PICT3967.jpg


PICT3972.jpg
 
Ja jag kan bara hålla med Marlene, Mycket snyggt!!
Bra jobbat!
 
Tack tack!
 
toppensnyggt och trevligt badrum..

själv så våndas jag just nu för att vi bara har ett badrum som ska grävas ur i sommar och samtidigt så börjar man bli obehagligt medveten om att man inte är världens bästa på att snabba på ett projekt och komma till avslut :-/

suck och stön...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.