Hej hopp har läst tråden nu men kan inte hitta svar på en liten fundering jag hade...

vad kommer/har du att lägga/laggt för isolering på vinden över badrummet efter att du blir/blev klar med elen på vinden?

/P-A
 
JadedHeart skrev:
Hej hopp har läst tråden nu men kan inte hitta svar på en liten fundering jag hade...

vad kommer/har du att lägga/laggt för isolering på vinden över badrummet efter att du blir/blev klar med elen på vinden?

/P-A
Jag har blåst på lösull/stenull.
 
Xanthy
Jag bara undrar om du ändvände väggdosa till pex slangen?
Jag funderade på att andväna väggbockfixtur..men jag har nu bara 45 reglar och väggbockfixtur..kräver min 70 reglar.

MVH
Morgan
 
Xanthy skrev:
Jag bara undrar om du ändvände väggdosa till pex slangen?
Jag funderade på att andväna väggbockfixtur..men jag har nu bara 45 reglar och väggbockfixtur..kräver min 70 reglar.

MVH
Morgan
Nix, jag har väggbockfixturen överallt, inte dosan. Har byggt alla innerväggar i 45x70.
 
Tjusigt!

Har du någon bild på hur du gjorde med övergångne från koppar rören till rir systemet?

inspektion?
 
Hittar ingen bra bild på det nu, men det är gjort som på bilden (fast bilden visar golvvärme). Övergång från koppar till pex är gjord med en Beulco 66 koppling och kopplingen ligger i bjälklaget. Inspektionslucka finns.
PICT0713.jpg
 
Xanthy
ok tack för ditt svar det gör jag med dosorna var ruggigt mycket dyrare och ockarna verkar mycket smidigare.
Bra med lite byggråd det får man att fatta vettiga beslut.
Måste samtidigt berätta om ett renoveringsobjekt jag var till.
En stackars husägare som köpt ett ruckel ringde oss och frågade om vi kunde hjälpa till.
Han berättade att han fått råd att issolera väggarna med 145 issolering.
Först tyckte jag det verkade lite onödigt mycket med tanke på att väggarna redan var issolerade.
Men när jag kom dit och skulle hjälpa till att montera fönster ja då såg jag att han issolerat 145 cm inte mm.
Snacka om att försöka hålla sig för skratt.
Tänka dig vilka salningar runt fönster det behövs.
 
145cm????! Han kanske vill ha ett passivt hus? :))
 
Xanthy
en fråga till Mathias.
Jag ska nu till att dra rör i rör i ett badrum med 70 reglar.
Min fråga är hur du bar dig åt i hörnen bockfixen tar stor platts.
Hur bar du dig åt?
 
Xanthy skrev:
en fråga till Mathias.
Jag ska nu till att dra rör i rör i ett badrum med 70 reglar.
Min fråga är hur du bar dig åt i hörnen bockfixen tar stor platts.
Hur bar du dig åt?
Mina rör kommer upp i väggen rakt under där dom ska vara på väggen så jag går inte förbi några vägghörnor. Jag antar att det är kallbockfixturen (inte den gröna väggfixturen) som du har svårt att få plats med.
 
Hej! Den koppling (kulkoppling) som sitter på fördelningsröret, 90 graders med grön kran. Var har du köpt den, har ett fördelningrör från upnor och de har bara den stora vredet för avstängning och den får ej plats i skåpet

Mvh Hille
 
Den stora med grön kran är handlad på RSKnr från Wirsbo. Det är väl en TA armatur som Wirsbo har/hade i sitt sortiment. RSK= 241 8616

http://katalog.uponornordic.com/open/produktgrupp_visa.asp?lista=5

Jag har inget skåp så om den inte får plats har jag inte kunnat stöta på det problemet. Det verkar konstigt att den INTE skulle få plats om det är rätt skåp till det antalet fördelare du har, det är ju just denna vinklade ventil som Wirsbo har i sitt sortiment.
 
Tack för hjälpen!
Såg att de låg under golvvärmesystem, spelar väll ingen roll att man tar en sådan avstängningsventil till tappvatten sidan. Ska kunna stänga av inkommande.
Mvh Hille
 
Jag råkade beställa 187 0148 till mina tappvattenfördelare. Av någon anledning beställde jag utan att ha koll på priset. Det är den satans dyraste rördelen jag någonsin köpt, helt i onödan. Jag tror att den rackarns ventilen kostade över 300sek. Helt galet, kunde ha använt vilken kulventil som helst.

Det funkar förstås som du tänkt, du behöver ha någon bussning från 1" till 3/4".
 
måste säga att det var inspirerande detta :) Skall själv göra om badrummet om ett år eller så :) och fick lite tips här!! Då vi ändå skall ta bort två fönster vi har idag, så fick jag ide om att göra något liknande det du gjorde med fönstret :) Kanonsnyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.