O
Hej!

Vi har besiktigat ett hus och behöver göra lite åtgärder på tre punkter som vi anser rimliga att förhandla med säljaren kring.

Huset är byggt i början på 70-talet, 1,5 plans i lertegel varav ovanvåningen har gavlar i trä. De tre punkter som bör åtgärdas är att byta ut liggande träpanel och vindskivor på båda gavlarna, byta papptak och hängrännor på garage samt att installera ca 10 st tillufts-ventiler.

Det är såklart svårt att uppskatta pris på detta. Men har någon erfarenhet kring vad man grovt kan räkna på tar vi tacksamt emot det. Detta är dock inte min huvudsakliga fråga.

Min huvudsakliga fråga är hur man förhandlar på ett bra sätt? Vi har fått väldigt bra kontakt med säljaren och säljaren är mån om att det ska kännas väldigt bra för båda parter. Därför vill vi heller inte vara dumsnåla. Men de här tre posterna är något vi inte hade räknat med och är därför grunden till att vi skulle vilja ha ner priset lite.

Men att gå ner exempelvis 100 000 kr i slutpris gör, om vi förstår det rätt, "bara" att vi får 15 000 kr extra eftersom det dras bort från slutpriset och således blir kontantinsatsen 15 000 kr lägre. Finns det några andra sätt att förhandla eller hur ska man tänka utan att skrämma livet ur säljaren?
 
Dom saker du räknar upp gick väl att se på visning och ni borde ha räknat med detta i er budgivning?!
 
  • Gilla
shtob och 13 till
  • Laddar…
Karlia
Ofta tas ju hänsyn till sådant redan i utgångspriset så det är lägre.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Hur tänker du nu?:thinking: 100.000 lägre slutpris ger ju 100.000 lägre inköpspris för er!
15.000 lägre kontantinsats och 85.000 lägre lån...

Vad säger att säljaren vill förhandla?!
Panel och papptak anses väl ändå vara slut om det är från sjuttiotalet. Säljaren har väl satt priset därefter? Eller är ni de enda spekulanterna?
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
O
F Freddy_kruger skrev:
Hur tänker du nu?:thinking: 100.000 lägre slutpris ger ju 100.000 lägre inköpspris för er!
15.000 lägre kontantinsats och 85.000 lägre lån...

Vad säger att säljaren vill förhandla?!
Panel och papptak anses väl ändå vara slut om det är från sjuttiotalet. Säljaren har väl satt priset därefter? Eller är ni de enda spekulanterna?
Ja men då blir det ju inte 85 000 kr kontant vi kan utnyttja till renovering vid tillträde. Det är just därför jag frågar hur jag ska tänka för jag behöver hjälp med att förstå. 100 000 kr lägre inköpspris är mycket men det täcker inte så mycket kostnader för åtgärder eftersom vi "bara" får 15 000 kr tillbaka på vår insats.
 
O order66 skrev:
Ja men då blir det ju inte 85 000 kr kontant vi kan utnyttja till renovering vid tillträde. Det är just därför jag frågar hur jag ska tänka för jag behöver hjälp med att förstå. 100 000 kr lägre inköpspris är mycket men det täcker inte så mycket kostnader för åtgärder eftersom vi "bara" får 15 000 kr tillbaka på vår insats.
Med andra ord har du inte råd att köpa denna fastighet!
Vet inte vilka knep du är ute efter...?
Priset är ju vad säljaren begär, hur mycket du behöver låna ligger inte i hens intresse!
 
  • Gilla
Tamazin och 11 till
  • Laddar…
Karlia
Lånet du tar är för att kunna köpa huset. Vanligast är att man inte får låna till renoveringar. Så det blir ju pengarna från din egen minskade kontantinsats du kan använda.
 
O order66 skrev:
Ja men då blir det ju inte 85 000 kr kontant vi kan utnyttja till renovering vid tillträde. Det är just därför jag frågar hur jag ska tänka för jag behöver hjälp med att förstå. 100 000 kr lägre inköpspris är mycket men det täcker inte så mycket kostnader för åtgärder eftersom vi "bara" får 15 000 kr tillbaka på vår insats.
Hmmmm, så du menar att säljaren skall sänka priset med mkt mer än kostnaden för renoveringen?
 
  • Haha
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Utgångspriset är ju satt efter husets skick så att försöka dra av för detta är inte just. Hade det varit saker som var mindre uppenbara och som upptäckts under besiktning är det en annan sak.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Du lånar pengar av banken för att köpa ett hus. Banken har då en säkerhet i huset - kan ni inte betala lånet kan huset säljas så de får tillbaka sina utlånade pengar.

Det ni betalar för huset är marknadsvärdet just nu. Ifall huset skulle minska i värde kanske inte försäljningspriset kan täcka lånet. Det är en av anledningarna till att ni måste ha egna pengar också.

Visserligen kan era renoveringar öka värdet på huset, det framtida marknadsvärdet kan bli högre. Men det finns det inga garantier för, därför får ni inte låna till det.

Förenklad förklaring, hoppas det blev något så när tydligt.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
byta papptak och hängrännor på garage
Är det ett platt tak skulle jag fundera på att göra mer än bara byta papp, det är en rätt kass badkarskonstruktion på många av de taken. Men det är å andra sidan en känd riskkonstruktion som knappast är okänd för initierade budgivare och således något som är svårt att ha som prutningsargument.

Lite samma sak med de andra sakerna tycker jag. Försöka går ju, men som säljare skulle jag nog inte vara så imponerad.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Det var det här huset ni hade varit på förhandsvisning på?
 
Se det från säljarens sida.
Du vill förhandla bort 100 tusen, men du tycker att 15 tusen är lite för att åtgärda. Men säljaren förlorar 100 som du vunnit huset för.
Om det bara skulle kosta 50 tusen att fixa dessa fel men du vill pruta 100 så finns det stor risk att säljaren hoppar av. Jag hade gjort det.

Du borde nog ta diskussionen med banken om du inte har pengar till viss renovering.
Hur akut är det att åtgärda dessa saker?
Tänker att hängrännor och papptak på garaget kan du ju fixa själv om du är händig.
Kanske till och med resten om du känner någon som är lite händig och kan hjälpa dig.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Menar du alvar med att du varit på visning, du bör ha sett vad som behövs göras på huset, du har budat på huset och nu när du vinner vill du börja pruta för saker du redan borde vetat om?? Ditt bud skulle ju ha varit lägre från första början om du nu anser att huset inte är värt det du nu bjudit...
Så min spontana reaktion är nej, du har ingen anledning att ens försöka pruta för dessa saker.
 
  • Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
O
Jag tror det blivit något missförstånd kring min formulering. Så för att klargöra, det har inget med att vi inte har pengar att köpa huset. Vi har köpt det utan problem. Men anledningen till att jag frågar denna fråga är att besiktningsmannen upptäckte saker som vi inte hade kunskap om och som nya även för säljere och mäklare. Det är därför vi tog in besiktningsman, av just denna anledning.

Eftersom det är första gången vi köper hus ville jag ställa en fråga som var mer fokuserad kring hur man möjligtvis kan förhandla ner pris för åtgärder eftersom jag aldrig gjort det innan (är det inte just att göra så är ju det jättevärdefull information för mig!)

Så frågan hade inget att göra med "hur ska vi klara köpa bostaden" utan mer "hur kan man förhandla om det ens går". 100 000 var ett exempel för att göra det enklare för mig själv att räkna (15 % av 100 000 = 15 000) och på så vis försöka med er hjälp förstå hur man möjligtvis kan förhandla. Vilket jag tolkar inte går i detta fall, vilket är helt ok och anledningen till att jag frågade. Hur ska man annars kunna lära sig?

Så jag tar med mig informationen att det är dumt att pruta på småsaker och att det är viktigt att jag funderar mer kring exakt hur jag ska fråga saker här!

Tack!
 
Redigerat:
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.