T Takläggare skrev:
Nu tror jag du inte hittar någon vettig snickare som jobbar för 150 kr svart i timmen, då går han back gentemot att han jobbar vitt med vanlig lön , snitt lön ligger på ca 200- 220 timme plus semesterersättning på 13% samt kontanta reseräkningar på 18:50 kr milen.
Jodå de finns gott om sådana från baltländerna, de åker i sina gamla wv bussar från polen och estland och jobbet blir gjort för bra mycket mindre.
 
kitco kitco skrev:
Jodå de finns gott om sådana från baltländerna, de åker i sina gamla wv bussar från polen och estland och jobbet blir gjort för bra mycket mindre.
men då pratar vi inte svensk arbetskraft, är nog väldigt sparsamt med yrkessnickare som jobbar för 150kr svart
 
T
P Putte 9497 skrev:
Men företaget lever ju på staten när han får rot
Det är precis tvärt om , staten lever på företagen , vilket vi tydligt upplevde på 70-80 talet, när staten fick för sig att skatta ännu mer av företagarna, många flydde landet, som exempel IKEA , Astrid Lindgren åkte på 102% i skatt , hon skrev då Pomperipossaskatten som publicerades, Samt Ingmar Berman fick fly landet , vissa påstår han åkte på139% i skatt.
Härliga tider att vara företagare då. riktiga kris år i Sveriges ekonomi med den metoden, efter det kom ändringarna det blev lägre skatter företagarna , Sverige byggde upp innovationsförmågorna bland företagen, på så sätt har vi i dag vår välfärd.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
T
kitco kitco skrev:
Jodå de finns gott om sådana från baltländerna, de åker i sina gamla wv bussar från polen och estland och jobbet blir gjort för bra mycket mindre.
Samma med garantierna på jobben, dom följer även efter killen till Polen eller Estland , och blir obefintliga i slutändan, varav alla program, som byggfuskarna ,osv..
Men visst , även om man tar ett företag som ger rot eller rut så är det inte säkert personen som jobbar får rätt lön, han/hon kan gott ha en lön under 100 kr timme fast företaget debiterar 400-500 kr timme före rot/rut . få som kollar upp den anställde.
 
buspojken buspojken skrev:
lever på staten ? De är privatpersonen som får ett avdrag, inte företaget som får bidrag. Rätt stor skillnad. Rot är den bästa marknadspolitiska åtgärd som genomförts
Om det är så bra, varför inte implementera det på alla tjänster? Bilverkstad, frisör, advokat, cykelreparatör, kemtvätt?
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
du har ju inte torrt på fötterna någonstans, kolla upp byggfirmor och deras vinst%, de är ingen guldgruva att driva eget direkt.
”Fet” firmabil, suck nu är jante här igen, svider de i ögonen på dig att
Nån åker finare bil än dig? Ska berätta en hemlighet, de allra flesta har bilarna på leasing, även jag. Kostar bolaget 2600kr/mån för en ”fet” pickup. Då betalar man med oskattade pengar, och får enbart användas i arbete. den feta lönen du yrar om har ja inte heller sett till ännu, har mindre i ren lön nu än ja var anställd snickare.
Men varför höjer du inte priset då om du nu har det så skralt eller går tillbaka till en anställning?

Alla kan inte vara egenföretagare
 
kitco kitco skrev:
Jodå de finns gott om sådana från baltländerna, de åker i sina gamla wv bussar från polen och estland och jobbet blir gjort för bra mycket mindre.
Ibland blir det dessutom bra mycket bättre mee
 
buspojken buspojken skrev:
jag är helt ärlig, har aldrig och kommer aldrig blåsa någon, så lägg ner dina förutfattade meningar om hantverkare
Du gör ett jobb på 100 timmar för 500 i timmen. Det blir 50000 och kunden betalar dig 35000 ur egen ficka och du får 15000 från staten. Då är det ju du som tjänar på det hela. Hade inte rot funnits hade du bara tjänat 35000 för annars hade kunden låtit Oleg från Baltikum gjort jobbet och du gått på A kassa
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
T
J JohanLun skrev:
Om det är så bra, varför inte implementera det på alla tjänster? Bilverkstad, frisör, advokat, cykelreparatör, kemtvätt?
Kemtvätten är nära rut, kommer dom hem och gör tjänsten där så är den giltig, du får även rut på laga vitvaror som tvättmaskin, häll osv, hemma, advokaten kunde du förut använda till läxläsning ;) så snart rut till alla ,utökas hela tiden.
 
P Putte 9497 skrev:
Men varför höjer du inte priset då om du nu har det så skralt eller går tillbaka till en anställning?

Alla kan inte vara egenföretagare
Har de inte skralt, va har du fått de ifrån? Du bara svamlar, de finns en skillnad mellan att vältra sig i lyx och ha de skralt, att vara egen är speciellt, och passar inte alla. Jag trivs alldeles ypperligt med att vara egen, och de ger andra möjligheter än att vara löneslav. Sen försöker man bygga upp något, de tar tid men Sten för sten så byggs företaget upp. men får dina likasinnade bestämma så ska ju privat ägande upphöra.
 
P Putte 9497 skrev:
Du gör ett jobb på 100 timmar för 500 i timmen. Det blir 50000 och kunden betalar dig 35000 ur egen ficka och du får 15000 från staten. Då är det ju du som tjänar på det hela. Hade inte rot funnits hade du bara tjänat 35000 för annars hade kunden låtit Oleg från Baltikum gjort jobbet och du gått på A kassa
ja har ingen a-kassa, inte stämplat en dag i mitt liv, och som företagare har vi inte de skyddsnätet.
Ja tjänar inte en spänn på rot, utan enbart kunden, de är helt upp till kund om de vill anlita oleg som entreprenör, vet inte hur många kunder jag varit till efter att de anlitat ”oleg” och försökt spara pengar, och resultatet är rena katastrofen.
Har lyckats varit sysselsatt i 22 år nu och tror oleg får svårt att konkurrera ut lokala entreprenörer med gott rykte.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
ja har ingen a-kassa, inte stämplat en dag i mitt liv, och som företagare har vi inte de skyddsnätet.
Ja tjänar inte en spänn på rot, utan enbart kunden, de är helt upp till kund om de vill anlita oleg som entreprenör, vet inte hur många kunder jag varit till efter att de anlitat ”oleg” och försökt spara pengar, och resultatet är rena katastrofen.
Har lyckats varit sysselsatt i 22 år nu och tror oleg får svårt att konkurrera ut lokala entreprenörer med gott rykte.
Men om du nu är så nöjd, varför då inte slopa rot helt?
 
buspojken buspojken skrev:
ja har ingen a-kassa, inte stämplat en dag i mitt liv, och som företagare har vi inte de skyddsnätet.
Ja tjänar inte en spänn på rot, utan enbart kunden, de är helt upp till kund om de vill anlita oleg som entreprenör, vet inte hur många kunder jag varit till efter att de anlitat ”oleg” och försökt spara pengar, och resultatet är rena katastrofen.
Har lyckats varit sysselsatt i 22 år nu och tror oleg får svårt att konkurrera ut lokala entreprenörer med gott rykte.
Oleg konkurrerar ut dig om rot försvinner.
 
T Takläggare skrev:
Samma med garantierna på jobben, dom följer även efter killen till Polen eller Estland , och blir obefintliga i slutändan, varav alla program, som byggfuskarna ,osv..
Men visst , även om man tar ett företag som ger rot eller rut så är det inte säkert personen som jobbar får rätt lön, han/hon kan gott ha en lön under 100 kr timme fast företaget debiterar 400-500 kr timme före rot/rut . få som kollar upp den anställde.
Ja, vad är garantier värt när det är enklare och kursa ett bolag för att slippa garantin och därefter starta ett nytt och slingra sig ifrån alla garantier. När det gäller dåligt gjorda badrum som lovar guld o gröna skogar att jo du har hela 10års garanti!! Men glömmer o säga att det inte är ett piss värt när det väl behövs.
 
P Putte 9497 skrev:
Men om du nu är så nöjd, varför då inte slopa rot helt?
men snälla du, tänk till ett steg till, rot är inte för min skull utan för kunden. Det skapar möjligheter för kunden att renovera som annars kanske inte funnits.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.