Mikael_L
M MPinje skrev:
Så om man tar timkostnaden för en hantverkare, drar bort alla kostnader så bör där vara nästan hälften kvar i ren förtjänst?
Varför ramlar du alltid ner på 50%, vet du inte att ROT är 30% ?

Behöver vi räkna förtjänsten.
Är det inte bättre att vi tittar på timkostnaden, då det är just den som jag säger har gått upp lika mycket som ROT sänker den.
2010 kunde man få en målare för under 300:- timmen, men knappast under 500 idag, väl?
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför ramlar du alltid ner på 50%, vet du inte att ROT är 30% ?

Behöver vi räkna förtjänsten.
Är det inte bättre att vi tittar på timkostnaden, då det är just den som jag säger har gått upp lika mycket som ROT sänker den.
2010 kunde man få en målare för under 300:- timmen, men knappast under 500 idag, väl?
För att ROT låg på 50% från början..
Jag vet mycket väl hur priserna har förändrats genom åren och jag vet ingen hantverkare som höjt sina priser pga ROT. Hur det är med RUT har jag ingen aning om.
 
M MPinje skrev:
Då tänker jag att om en snickare kan klara sig på 150/h svart men måste ta 550 vitt när han måste betala alla skatter och avgifter, var ligger problemet då?
Problemet är väll att snickaren har en fin firmabil, har en fet lön, har en fin snickarverkstad, har en rejäl vinst så han har råd med båten, motorcykeln, fjällstugan, Porschen och lyxhustrun.

Svartjobbaren har inte dessa omkostnader då han redan är kriminell så stjäl han bilen, verktygen och kundens fru.
 
  • Haha
MPinje
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Nu tror jag du inte hittar någon vettig snickare som jobbar för 150 kr svart i timmen, då går han back gentemot att han jobbar vitt med vanlig lön , snitt lön ligger på ca 200- 220 timme plus semesterersättning på 13% samt kontanta reseräkningar på 18:50 kr milen.
En svartjobbande snickare jobbar knappast vitt när han kan bli miljonär på att jobba svart. Då behöver han inga 220 i timmen för att lyfta samma lön som han får vitt i näven efter skatt.
 
En tankevurpa. Flyktingströmmen 2015 har kostat oss och kostar oss fortfarande en massa inbetalda skattepengar. Alla som nu vill öppna upp gränserna igen kan ju betala mer i skatt än de som inte vill. Kan garantera er om det skulle bli aktuellt skulle de som vill öppna gränserna stänga dessa fort.
 
T
P Putte 9497 skrev:
En svartjobbande snickare jobbar knappast vitt när han kan bli miljonär på att jobba svart. Då behöver han inga 220 i timmen för att lyfta samma lön som han får vitt i näven efter skatt.
Rot är inget som stoppar svartjobben märkvärt mycket , finns byggföretag med väldigt stora intäkter men bara en anställd , avdraget är ingen garanti mot kund att företaget inte skattefuskar, men man får lite bättre koll, eller det tycker skatteverket, då kan dom fortsätta göra en uppföljning.
 
Finns många fula fiskar som är egen företagare. En helt ärlig företagare överlever inte länge:cool:
 
P Putte 9497 skrev:
Då behöver vi inte höja rot till 50% utan snarare ta bort det helt:D
absolut inte, de är massor med människor som har möjlighet att få hjälp tack vare rot, och de sysselsätter många människor, alla kan inte leva på staten
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför ramlar du alltid ner på 50%, vet du inte att ROT är 30% ?

Behöver vi räkna förtjänsten.
Är det inte bättre att vi tittar på timkostnaden, då det är just den som jag säger har gått upp lika mycket som ROT sänker den.
2010 kunde man få en målare för under 300:- timmen, men knappast under 500 idag, väl?
de målare ja använder ligger på 400+moms, så en höjning på 100kr på 10 år är väl inte uppseendeväckande
 
buspojken buspojken skrev:
absolut inte, de är massor med människor som har möjlighet att få hjälp tack vare rot, och de sysselsätter många människor, alla kan inte leva på staten
Men företaget lever ju på staten när han får rot
 
P Putte 9497 skrev:
Problemet är väll att snickaren har en fin firmabil, har en fet lön, har en fin snickarverkstad, har en rejäl vinst så han har råd med båten, motorcykeln, fjällstugan, Porschen och lyxhustrun.

Svartjobbaren har inte dessa omkostnader då han redan är kriminell så stjäl han bilen, verktygen och kundens fru.
du har ju inte torrt på fötterna någonstans, kolla upp byggfirmor och deras vinst%, de är ingen guldgruva att driva eget direkt.
”Fet” firmabil, suck nu är jante här igen, svider de i ögonen på dig att
Nån åker finare bil än dig? Ska berätta en hemlighet, de allra flesta har bilarna på leasing, även jag. Kostar bolaget 2600kr/mån för en ”fet” pickup. Då betalar man med oskattade pengar, och får enbart användas i arbete. den feta lönen du yrar om har ja inte heller sett till ännu, har mindre i ren lön nu än ja var anställd snickare.
 
P Putte 9497 skrev:
Men företaget lever ju på staten när han får rot
lever på staten ? De är privatpersonen som får ett avdrag, inte företaget som får bidrag. Rätt stor skillnad. Rot är den bästa marknadspolitiska åtgärd som genomförts
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
de målare ja använder ligger på 400+moms, så en höjning på 100kr på 10 år är väl inte uppseendeväckande
En höjning på 100 kr blir ju 125 kr för privatkunder. Du vill höja Rot för att tjäna mer på dina polska målare?
 
P Putte 9497 skrev:
Finns många fula fiskar som är egen företagare. En helt ärlig företagare överlever inte länge:cool:
jag är helt ärlig, har aldrig och kommer aldrig blåsa någon, så lägg ner dina förutfattade meningar om hantverkare
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
En höjning på 100 kr blir ju 125 kr för privatkunder. Du vill höja Rot för att tjäna mer på dina polska målare?
hur mycket har kostnaderna gått upp under 10 år? I form av bil, bränsle, skatt, försäkringar, etc etc, i bästa fall är de plus minus noll på 10 år.

alltså du är ju bara för mycket, du snackar om saker du inte har en aning om. Ja vill höja rot för att ge fler möjligheten till renovering och hjälp i hemmet, dessutom så Använder Ja inga polska målare, enbart svensk arbetskraft, men de behöver ja inte förklara för dig, ditt hantverkarförakt och kommunistvurm är skrattretande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.