KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men varför skall min skatt här i Sverige minskas för att jag betalar en spanjor för att han/hon målar fönstren på mitt hus i Spanien?
Dom flesta tycker nog att det är fel men vi är med i EU och då gäller EU regler och inför man ROT så gäller det i hela EU. Samma sak med pension, den är intjänad i Sverige och skall då förstås skattas i Sverige men flyttar du får du skatta i ett förmånligare land.
 
Jag är förvånad ni som försvarar att just hantverkare (och iofs städ mm) ska få detta "bidrag" men inte några andra grupper. Jag tycker det vore utmärkt att göra fler tjänster billigare och det gör man genom att ta bort administration helt och helt enkelt sänka skatten. För alla tjänster. Enkelt, ta bort momsen på tjänster. Men då blir det ändå lite orättvist för de som förädlar en produkt. Enkelt, sänk skatten på de första 100.000 du tjänar.
 
J JohanLun skrev:
Ja, men att vara nära att få Rut gör det ju inte lönsamt. Om det nu inte är för att hantverkare tjänar dåligt eller har svårt att få jobb. Och inte för att vara snäll mot de som köper tjänster för då kunde man få rabatt på sina första 100.000 oavsett vad man köper.

Är det för att hantverkare tidigare jobbade svart? Då borde verkligen frisörer och pizzerior få Rut avdrag. Men det är helt åt helvete att de som förut jobbade svart ska belönas med bidrag att köpa vitt.

Lägre skatt gör att vi har råd med mer. Låt alla yrkesgrupper ta del av detta.
Svartjobbaren betalde noll skatt förut. Nu får de 30% i bidrag och får betala arbetsgivaravgift + 30+ % till 50+ % i skatt. Det är knappast ett bidrag det är en vinst för staten.
 
J JohanLun skrev:
Jag är förvånad ni som försvarar att just hantverkare (och iofs städ mm) ska få detta "bidrag" men inte några andra grupper. Jag tycker det vore utmärkt att göra fler tjänster billigare och det gör man genom att ta bort administration helt och helt enkelt sänka skatten. För alla tjänster. Enkelt, ta bort momsen på tjänster. Men då blir det ändå lite orättvist för de som förädlar en produkt. Enkelt, sänk skatten på de första 100.000 du tjänar.
100 000/år menar du?
På dina första 100 000 betalar du (beroende på din kommunalskatt) ca 10-15 000 i skatt. Ger inte mycket att sänka den minimala skatten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om?

En frisör kan köpa hus/bygga hus/äta lunch/fika/handla mat/köpa skor/kläder/bil/reparera bil osv osv.

/ATW
Han menar att en hantverkare måste köpa en kartong spik (för att lyckas att få två spikar som håller ihop brädan) och att det genererar fler skatteintäkter i flera led. I ett bygge går det åt många spik och i hans fall blir det många kartonger och då blir det MYCKET skattepengar till staten.
 
buspojken buspojken skrev:
dessutom så var de ju inte en slump att just hantverkartjånster blev subventionerade, just byggbranchen genererar många jobb i många steg, inte enbart hantverkaren. En frisör köper schampoo några saxar etc per år, skapar typ 0 jobb i sin tur.
Men en svartjobbande snickare måste ju med köpa material så jag förstår inte ditt resonemang. Säg bara som det är att utan rot vill ingen betala för dina tjänster
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Svartjobbaren betalde noll skatt förut. Nu får de 30% i bidrag och får betala arbetsgivaravgift + 30+ % till 50+ % i skatt. Det är knappast ett bidrag det är en vinst för staten.
Staten är inte dum. Hantverkaryrket har helt plötsligt blivit ett hederligt yrke och hantverkarna själva blivit lurade fast de inte själva förstår det.

Statens strategi var att först ge hantverkaren halva moroten ( nu 30%) och sedan ta först 30% på lönen i inkomstskatt och sedan ytterligare 32% i arbetsgivaravgift. Lyckas sedan hantverkaren att göra en vinst tar staten ytterligare 23% i vinstskatt. Så idag får hantverkaren knappt en tredjedel av moroten av staten men får ändå ge staten mer än två tredjedelar av moroten i skatt. Vem är vinnaren och vem är den korkade förloraren?
 
A ArneTW skrev:
Vad yrar du om?

En frisör kan köpa hus/bygga hus/äta lunch/fika/handla mat/köpa skor/kläder/bil/reparera bil osv osv.

/ATW
jaså ? Kan verkligen En frisör köpa hus..... var de de som ja skrev ? Läs igenom va folk skriver ordentligt först innan man kommenterar
 
P Putte 9497 skrev:
Men en svartjobbande snickare måste ju med köpa material så jag förstår inte ditt resonemang. Säg bara som det är att utan rot vill ingen betala för dina tjänster
vet inte om du är trög eller bara vill provocera, troligen en släng av bägge, när rot infördes så försvann i stort sett all efterfrågan på svar arbetskraft.
Och nej, de kommer finnas efterfrågan, har alltid funnits och kommer alltid finnas.
 
wildeside
Ja rot o rut är jätte bra, men för vem?
Företagaren hyr in utländska egenföretagare som gör skitjobbet och leds av en svensk arbetsledare som går på lönebidrag.
När den utländska personalen har lärt sig lite svenska och kan utföra arbetsledarens arbete så får arbetsledaren sluta pga arbetsbrist och blir åter arbetslös.
Så nu tjänar företaget mer pengar och öppnar ett bolag utomlands och för över vinsten dit eftersom det är lägre skatt där, som betalas i bästa fall.
Dom utländska egenföretagarna för ut sina pengar till hemlandet och eventuellt betalar skatt där.
Och snart är det bara Sune och dom anonyma stropparna på kullen som betalar skatt i Sverige så länge som dom har ett jobb att gå till.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Staten är inte dum. Hantverkaryrket har helt plötsligt blivit ett hederligt yrke och hantverkarna själva blivit lurade fast de inte själva förstår det.

Statens strategi var att först ge hantverkaren halva moroten ( nu 30%) och sedan ta först 30% på lönen i inkomstskatt och sedan ytterligare 32% i arbetsgivaravgift. Lyckas sedan hantverkaren att göra en vinst tar staten ytterligare 23% i vinstskatt. Så idag får hantverkaren knappt en tredjedel av moroten av staten men får ändå ge staten mer än två tredjedelar av moroten i skatt. Vem är vinnaren och vem är den korkade förloraren?
Hantverkare har inte blivit lurade, hantverkare har med hjälp av ROT fått chansen att bli hederliga och ta sig ur sitt kriminella liv. Det är ingen skillnad på en svartjobbande hantverkare och den irakier som har fejkat din död (på nyheterna idag) och lyft falskt efterlevnadsbidrag i 13 år. En del av förklaringen till att skattetrycket blivit så högt är svartarbetande hantverkare.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag är förvånad ni som försvarar att just hantverkare (och iofs städ mm) ska få detta "bidrag" men inte några andra grupper. Jag tycker det vore utmärkt att göra fler tjänster billigare och det gör man genom att ta bort administration helt och helt enkelt sänka skatten. För alla tjänster. Enkelt, ta bort momsen på tjänster. Men då blir det ändå lite orättvist för de som förädlar en produkt. Enkelt, sänk skatten på de första 100.000 du tjänar.
Det är det väl ingen som säger. Jag menar på att det inte fungerar med samma system för yrken där kostnaden är lägre än hanteringskostnaden. Det är ingen som tjänar på det. Där måste man nog titta på ett annat system isf. Sänkt arbetsgivaravgift är ett alternativ som alla hade tjänat på.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja rot o rut är jätte bra, men för vem?
Företagaren hyr in utländska egenföretagare som gör skitjobbet och leds av en svensk arbetsledare som går på lönebidrag.
När den utländska personalen har lärt sig lite svenska och kan utföra arbetsledarens arbete så får arbetsledaren sluta pga arbetsbrist och blir åter arbetslös.
Så nu tjänar företaget mer pengar och öppnar ett bolag utomlands och för över vinsten dit eftersom det är lägre skatt där, som betalas i bästa fall.
Dom utländska egenföretagarna för ut sina pengar till hemlandet och eventuellt betalar skatt där.
Och snart är det bara Sune och dom anonyma stropparna på kullen som betalar skatt i Sverige så länge som dom har ett jobb att gå till.
Om folk slutar anlita billiga företag bara för att de är just billiga, så kommer branschen att sortera ut sig själv. Men det finns betydligt fler seriösa hantverkare än smutset. Synen på yrket verkar vara förbannat dålig, iaf här..
 
P Putte 9497 skrev:
Nej, det skulle inte fungera men det är mest rättvist. Människan kan inte tänka utanför boxen som du. Går du på högskolan så får du 80% av de 20000 såklart. Varför ska högskolestudier värderas högre än grundskolestudier?
Jag har inte gått på högskolan men har ändå rent allmänbildat högre IQ än en som gjort det.
Vilken av dem är det?
 
wildeside
M MPinje skrev:
Om folk slutar anlita billiga företag bara för att de är just billiga, så kommer branschen att sortera ut sig själv. Men det finns betydligt fler seriösa hantverkare än smutset. Synen på yrket verkar vara förbannat dålig, iaf här..
Kan bara hålla med dej.
 
  • Gilla
MPinje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.