Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
Fåglar hade nytta av nerstängningarna i våras:
I bullriga stadsmiljöer tvingas många fåglar till en mer förenklad sång, med färre nyanser och starkare och pipigare toner som tränger igenom det lågfrekventa trafikbruset. Samma fenomen har för övrigt observerats hos oss människor och kallas för Lombardeffekten. När bakgrundsljudet ökar börjar vi omedvetet prata med ljusare röst och högljutt betona stavelserna extra noga, och det krävs en viljeansträngning för att faktiskt sänka rösten.
Man har då frågat sig om den ursprungliga fågelsången finns kvar eller om det är en genetisk förändring som ligger bakom.
En ny amerikansk studie visar att åtminstone den vitkronade sparven i olika städer vid San Fransiscobukten direkt klarar av återgå till en mer ursprunglig sång när trafikbullret upphör. Under coronapandemins nedstängningar började sparvarna sjunga med lägre volym, fler drillar och ett större tonomfång.
När fåglarna anpassar sin sång till buller har man sett att deras fortplantning sjunker.

Ljudnivån i städerna i det undersökta området sjönk till de nivåer som gällde under 50-talet.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.06
 
D
T tobbbias skrev:
Cornucopia skriver just nu om katastrofsiffrorna för antalet döda i Sverige i år. Ser inte helt bra ut, tyvärr... 2020 är det värsta året sen 2015...
[bild]
0,8% mer än när vi har värmebölja, -ja men det var ju inte så farligt det här!
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Worldometer har nu över en miljon människor avlidit med Covid-19. :worried:
TT via [länk] kl. 17.39

Men det verkliga antalet är förstås högre.
Av hur många döda totalt, i samma period?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Olika medier är olika trovärdiga i olika frågor.

Jag tror till exempel att både SVT och Fox News kan leverera trovärdiga väderleksrapporter.

Med att det finns skäl till att vara lite kritisk till hur de rapporterar om vissa andra saker.

Eftersom att de båda har en politisk agenda även om den ena av dem är mer öppen med det än den andra.

Då känns det nästan självklart att fråga:
Vad är din politiska agenda?
Ber om ursäkt om någon senare(eller tidigare) i tråden ställt samma fråga.
Vilka tycker du kan leverera nyheter information utan politisk agenda?
/LOB
 
L lob skrev:
Då känns det nästan självklart att fråga:
Vad är din politiska agenda?
Ber om ursäkt om någon senare(eller tidigare) i tråden ställt samma fråga.
Vilka tycker du kan leverera nyheter information utan politisk agenda?
/LOB
Politik är ju förbjudet här. Men jag tror att det ändå skiner igenom från alla håll för alla i denna tråd.

Jag tror ingen kan leverera nyheter utan att ha en politisk agenda som antingen lyser igenom eller finns dold bakom budskapet.
 
BirgitS
D djac skrev:
0,8% mer än när vi har värmebölja, -ja men det var ju inte så farligt det här!
Ungefär under augusti var det en liten överdödlighet som inte berodde på Covid-19:
Diagrams visar normaldödlighet, faktiska dödsfall och covidrelaterad dödlighet i Sverige, med markering av överdödlighetsperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...d1438/rapport-overdodlighet-vecka-36-2020.pdf

Kanske för att det var ovanligt varm?
För övrigt kan man notera underdödligheten vecka 8-11 och att ovanligt få dog av annat än Covid-19 vecka 22.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror ingen kan leverera nyheter utan att ha en politisk agenda som antingen lyser igenom eller finns dold bakom budskapet.
Och vad har då Al Jazeera för politisk agenda enligt dig?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och varför anser du att Al Jazeera som (precis som SVT) får sina pengar från en stat skulle vara så trovärdigt när det gäller lokala svenska händelser?
Det är väl snarare tvärtom, de har ingen aning om vad som är sant och kan tänkas publicera rena lögner, särskilt om det ligger i deras intresse att framställa ett land i dålig dager. De har ju vid flera tillfällen blivit anklagade för att vara styrt av Qatars ledning. De kan alltså ha en politisk agenda.
Måste ändå säga att jag har större förtroende för SVT än al Jazeera.
Qatar är väl kanske inte en av världens bästa demokratier.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Politik är ju förbjudet här. Men jag tror att det ändå skiner igenom från alla håll för alla i denna tråd.

Jag tror ingen kan leverera nyheter utan att ha en politisk agenda som antingen lyser igenom eller finns dold bakom budskapet.
Kanske den politiska agendan går att dölja, men inte den åsikt man har i en viss fråga. När det gäller Corona tråden så är det lättare att inte visa sin politiska agenda. Men inte vad du har för åsikter i frågan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M
J JKrister skrev:
Otrolig tröghet i systemet. Skulle ha åkt till teneriffa imorse med frun och barnen (1 & 3år) var i huvudsak inte orolig för smitta utan karantän och isolering. Små barn i februari är ju inte precis feberfria.

Jag förstår er önskan, jag hade nog krigat och via 1177 påstått att familjen nu fått feber. Inga problem att säga att alla tagit nedsättande inför läkarbesök.
Verkar vara komplett egoism att ljuga och knuffa undan dom som verkligen har symptom för att själv kunna åka på semestern
 
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
Du får läsa mitt svar till BirgitS så får du ta åt dig i de delar du vill.;)
Lite sen replik nu.
Egentligen är vi säkert nästan överens ändå, eller jag tror åtminstone inte att vi står så väldigt långt från varandra.
Det enda jag lite tänker är väl varför ska det vara så väldigt bråttom med ett fönsterbyte där, egentligen.
Kan vi inte fixa med lite andra saker i samhället istället just nu, istället för att byta fönster där en massa äldre bor så kanske man kan bygga en ny förskola som behövs, eller rusta något studentboende.
Risken må vara liten, eller åtminstone gå att göra liten, men genom att göra något annat med arbetskraften så kan vi helt eliminera risken.

Visst, i vågskålen ligger också risken att det tar 10 år att få fram vaccin, eller att det aldrig lyckas, så till sist måste väl fönsterbytet ändå ske, men än så länge kan vi väl hoppas lite på att det kommer ett vaccin inom 1-2 år, så fönsterbytet sen kan ske utan risk för dessa äldre.

Jag kan ju säga som så att jag själv skulle inte vara så imponerad om jag fick höra att det skulle bytas alla fönster på min pappas äldreboende just nu. Nog skulle jag tycka att det finns bättre ställen som kommunen kan välja att arbeta på, ställen som även de har stora upprustningsbehov.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Nu tog Hyllan över från Ullis. Är det samma pers eller är det någon som driver med oss.
 
T
trähandtag trähandtag skrev:
Nu tog Hyllan över från Ullis. Är det samma pers eller är det någon som driver med oss.
Det är olika, men åtminstone en av dem har ju erkänt att han trollar.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Nu tog Hyllan över från Ullis. Är det samma pers eller är det någon som driver med oss.
Det kan inte vara svårt att ta reda på och märka (för den delen) att jag och Ullis är två helt olika personer.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
En gång är ingen gång så vänta tills han har varit med 5 gånger i något stort och etablerat media innan du drar några förhastade slutsatser.

Annars så är ju just SVT och TV4 stora och etablerade kanaler och där är han ju inte med har du ju själv konstaterat.
En gång i BBC en gång i Al-Jazira.

Även om vissa vill mörka med det så finns det folk i vår omvärld som fått upp ögonen för Sverige.

Detta är mycket intressant men denna tråd tar mer tid än jag har så nu är det Hyltran från Veglemyren over and out för en tid igen.

Vi ses om en tid gott folk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.