Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
En gång i BBC en gång i Al-Jazira.

Även om vissa vill mörka med det så finns det folk i vår omvärld som fått upp ögonen för Sverige.

Detta är mycket intressant men denna tråd tar mer tid än jag har så nu är det Hyltran från Veglemyren over and out för en tid igen.

Vi ses om en tid gott folk
Som sagt kom igen när det är flera gånger på samma ställe.

Sverige har varit känt i väldigt många år så det är inget nytt att det skrivs om Sverige. Omdömena i omvärlden under augusti/september har i stort sett varit positiva när det gäller Sveriges hantering av Covid-19.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Av hur många döda totalt, i samma period?
Det är ett förskräckligt antal men visst kan man sätta det i proportion till annat och då t.ex. att det enligt WHO dog 1,5 miljon människor i tuberkulos under 2018.
https://www.svt.se/nyheter/over-en-miljon-doda-i-covid-19
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte?
Jag hoppas verkligen att du har fel. Man tvingar karlar som har modet att bli dagisfröknar att visa upp sitt ev. brottsregister. Massa yrken har specifika krav på hälsa, syn etc. Så varför kan inte en arbetsgivare kräva vaccination för anställning?

Staffan
Alla måste göra det, inte bara "karlar". Min då 17-åriga dotter var tvungen att ha registerutdrag för att få kommunalt sommarjobb på äldreboende, och igen för ett år sedan för att få jobba som "kalasgeneral" på Brigadmuseet. Jag behövde det för att jobba på landstingets IT-avdelning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är därför jag undantar den.

Som jag skrev den är minst lika dödlig som corona.
Det går ju inte att ta undan beviset fattar du väl :surprised:
 
Du måste läsa på bättre om du skall kommentera med någon mening. :)

Ingen influensa i mordern tid undantaget Spanska sjukan och möjligen asiaten är lika dödlig som Covid.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du måste läsa på bättre om du skall kommentera med någon mening. :)

Ingen influensa i mordern tid undantaget Spanska sjukan och möjligen asiaten är lika dödlig som Covid.
Det räcker så bra med Spanska sjukan och Asiaten.

Sedan bör man väl i rimlighetens namn, som andra redan påpekat, räkna ihop influensorna från flera år, när det är samma typ som kommer. Alternativt börja från början nu.

När en ny farsot kommer, oavsett vad det gäller dör ju de svagaste först, men vilka som är svaga beror på sjukdomen, då de angriper på olika sätt. Att identifiera vilken grupp som är svagast och att skydda dem i väntan på vaccin är kruxet för att hålla nere dödstalen.

Men att Covid-19 som de flesta experter säger har ungefär samma dödlighet som influensa torde stå ställt utom alla tvivel nu. Den där procentsatsen sjunker ju för var dag, ju fler man testar, trots att sjukdomen nu åter ökar överallt, även i Sverige.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Det räcker så bra med Spanska sjukan och Asiaten.

Sedan bör man väl i rimlighetens namn, som andra redan påpekat, räkna ihop influensorna från flera år, när det är samma typ som kommer. Alternativt börja från början nu.

När en ny farsot kommer, oavsett vad det gäller dör ju de svagaste först, men vilka som är svaga beror på sjukdomen, då de angriper på olika sätt. Att identifiera vilken grupp som är svagast och att skydda dem i väntan på vaccin är kruxet för att hålla nere dödstalen.

Men att Covid-19 som de flesta experter säger har ungefär samma dödlighet som influensa torde stå ställt utom alla tvivel nu. Den där procentsatsen sjunker ju för var dag, ju fler man testar, trots att sjukdomen nu åter ökar överallt, även i Sverige.
Nu har Ullis bestämt att det är 40 tusen miljarder ggr farligare och då är det så.
 
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
Man skulle kunna jämföra CFR och IFR istället för absoluta dödstal.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Förenade arabemiraten godkänner kinesiskt vaccin och börjar vaccinera speciellt utsatta grupper.

Enligt kinesiska myndigheter man nu vaccinerat flera hunda tusen medborgare utan allvarliga biverkningar. Ingen skall heller efter vaccinering ha insjuknat i covid19.

Nu har man ju ingen smittspridning alls i Kina så att utvärdera skyddseffekten av ett vaccin kan inte vara helt lätt.

https://edition.cnn.com/2020/09/25/asia/china-vaccine-who-intl/index.html
 
Redigerat:
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ett förskräckligt antal men visst kan man sätta det i proportion till annat och då t.ex. att det enligt WHO dog 1,5 miljon människor i tuberkulos under 2018.
[länk]
Jag tycker det är relevant, det jag kunnat hitta är att det dör cirka 150.000 människor om dagen så vi pratar om ungefär 6-7 dagars avlidande med Corona, en del av dessa kanske inte dog av Corona och en del kanske hade dött iaf men detta är ett maximum.

Ändrar inte min uppfattning att om vi hade spenderat dessa pengar mer eftertänksamt, så hade vi kunnat rädda många multiplar fler, varje år, om och om igen.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
De stora demokratierna som bryr sig om mänskliga rättigheter har börjat vaccinera sin befolkning. Jag talar om länder som Kina, Förenade Arabemiraten och Ryssland Ryssland lät till och med Putins dotter föregå med gott exempel och vaccinera sig tidigt, så det är ju ett tydligt bevis på att vaccinet är ofarligt och bra. Ingen kan väl komma på tanken ens att Putins dotter inte är vaccinerad på riktigt? Det vore ju en lögn och inte skulle det väl kunna komma officiella lögner från det landet?

Varför kan inte övriga länder bara sätta full fart på vaccinationen nu när dessa förebilder visat vägen?

Varning, det kan finnas ett uns av ironi i inlägget.
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ändrar inte min uppfattning att om vi hade spenderat dessa pengar mer eftertänksamt, så hade vi kunnat rädda många multiplar fler, varje år, om och om igen.
Troligen är det så men alternativet finns inte att låta smittan härja fritt. Sjukvården skulle kolapsa och folk ligga och dö på gatan. Så som det faktiskt såg ut i Wuhan ett tag.

Annars kan man ju reagera snabbare och stänga in smittan innan den blivit för spridd som med tex Sars och Mers
 
R
Nu har jag tillbringat ett par dagar i ett land där man behöver munskydd på vissa platser, Tyskland.

Efter att ha upplevt detta i verkligheten har min tidigare uppfattning bekräftats. Allmänt munskyddstvång är inte en bra lösning. Folk kan helt enkelt inte hantera dem på rätt sätt och jag tror att i minst lika många fall har de orsakat smitta som de har förhindrat den.

Munskydden tas av och på med otvättade händer efter att det tagits i ledstänger, dörrhandtag, kontanter, och gud vet vad. Social distansering är minimal jämfört med Sverige, antagligen p.g.a. att de har uppfattningen att munskydden är tillräckliga.

De flesta av munskydden man ser är av sämsta typen flergångsskydd i tyg som antagligen inte ger något skydd alls.

Dessutom har jag aldrig hört folk hosta och snörvla på samma sätt i Sverige sista halvåret som jag upplevde där. Om det beror på munskydden eller inte är ju svårt att säga med säkerhet, men jag får uppfattningen att det beror på "snuttefiltarnas" falska känsla av trygghet.
 
  • Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det lovar jag att jag sak göra.
Försöker desperat hitta kontaktuppgifter till al-jazeeras lokalredaktion med insyn i hemtjänstens agerande i södermanlands landsbygd i slutet på april, kan du hjälpa mig med det? De verkar ju vara kompetenta nog att kunna värdera faktanivån i påståenden om lokala händelser så vill stämma av några rykten med dem.

Pratade nyss med nerikes allehanda om hur slappt hemvården i Doha hanterade munskydden efter användning och förväntar mig att de ska göra en helsida om det, för det är ju så man gör, helt utan politiska eller andra underliggande motiv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.