HOBBY ARCHITECT
Ett helt annat hus. Ett så normalt hus som möjligt.
Handritad planritning av ett normalt hus med noteringar och möbleringssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT
Ska renrita dom sen i 3D och lägga upp på min hemsida.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ny version igen.
[bild] [bild] [bild]
Varför ha flera med samma bokstav? Blir ganska svårt för utomstående att förstå.. Hade det inte varit bättre isåfall att kalla dom A1, A2, A3 osv?
 
HOBBY ARCHITECT
H Husägaren87 skrev:
Varför ha flera med samma bokstav? Blir ganska svårt för utomstående att förstå.. Hade det inte varit bättre isåfall att kalla dom A1, A2, A3 osv?
Jo, men det är normalt sett bara jag som kollar på mina skisser, visar egentligen bara upp renritningarna.
 
Hittar inga 3D på din hemsida
 
HOBBY ARCHITECT
P Putte 9497 skrev:
Hittar inga 3D på din hemsida
Bara i gång med den första. Men inte heller det klart.
 
HOBBY ARCHITECT
(Pilen ska bara gå åt höger i första bilden, glömde redigera i photoshop.)
 
Jag vet inte om du tar till dig av kritiken, men när jag tittar på de ritningar som du har lagt upp nu och snabbt vill få en överblick på vad som är vad upplever jag att ritningen är otydlig. En massa streck, svårt att se dörröppningar, fönster och se flöden i huset. Och som andra påpekar, bokstaven A har tre olika betydelser, rörigt, minst sagt.

Mitt råd till dig är att vända istället med att ladda upp en bild tills du har något tydligare att presentera. Något som är lättöverskådligt och en beskrivning av vad ytan ska nyttjas till, det innebär inte att det måste vara en ritning i datorn, det går alldeles utmärkt med en handritad skiss i någorlunda rätt skalförhållande med fönster och dörrar utritade..
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Bara i gång med den första. Men inte heller det klart.
Mitt tips är att du gör klart den första i alla led innan du börjar på nästa
 
HOBBY ARCHITECT
N NoOne2k skrev:
Jag vet inte om du tar till dig av kritiken, men när jag tittar på de ritningar som du har lagt upp nu och snabbt vill få en överblick på vad som är vad upplever jag att ritningen är otydlig. En massa streck, svårt att se dörröppningar, fönster och se flöden i huset. Och som andra påpekar, bokstaven A har tre olika betydelser, rörigt, minst sagt.

Mitt råd till dig är att vända istället med att ladda upp en bild tills du har något tydligare att presentera. Något som är lättöverskådligt och en beskrivning av vad ytan ska nyttjas till, det innebär inte att det måste vara en ritning i datorn, det går alldeles utmärkt med en handritad skiss i någorlunda rätt skalförhållande med fönster och dörrar utritade..
Jag borde inte ha lagt upp det.

P Putte 9497 skrev:
Mitt tips är att du gör klart den första i alla led innan du börjar på nästa
Kan inte vänta med mina nya idéer om dom är bättre. Skönt med omväxling också.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ett helt annat hus. Ett så normalt hus som möjligt.
[bild]
Gillar att du ritar för hand. Det är värt att skissa många gånger innan man tar det vidare. Ett tips är att komplicera maneret lite så att rumsligheterna blir tydligare redan i första skisserna. Lämna öppningarna öppna tex. Kanske skaffa en annan tjockare penna som du går över samma linjer med med hoppar över ställena där det skall vara dörrar och fönster. Går rätt snabbt när strukturen redan är gjord.

Sedan är ju skisspapper magiskt. Om du hittar bakplåtspapper eller dylik utan silikon funkar det lika bra.

Kul att se!
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
makhno_ makhno_ skrev:
Gillar att du ritar för hand. Det är värt att skissa många gånger innan man tar det vidare. Ett tips är att komplicera maneret lite så att rumsligheterna blir tydligare redan i första skisserna. Lämna öppningarna öppna tex. Kanske skaffa en annan tjockare penna som du går över samma linjer med med hoppar över ställena där det skall vara dörrar och fönster. Går rätt snabbt när strukturen redan är gjord.

Sedan är ju skisspapper magiskt. Om du hittar bakplåtspapper eller dylik utan silikon funkar det lika bra.

Kul att se!
Nu har jag renritat det huset, vad tycks? :)
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/villa-norm
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Nu har jag renritat det huset, vad tycks? :)
[länk]
Får dessvärre säga att jag inte är ett fan.
Trappa direkt innanför ytterdörren är inte att rekommendera om man kan göra på annat sätt. Det blir rätt grusigt och skitigt vid ytterdörren.
Samtidigt vill jag alltid ha tillgång till en toalett i direkt anslutning till ytterdörren. Kanske inte för att jag behöver kissa akut när jag kommer hem, utan för att kunna tvätta av mig enkelt.
 
Jag tycker baksidan rent visuellt ser trevlig ut med de stora glaspartierna. Framsidan däremot ger mig en känsla av ett flerbostadshus.

Planlösningsmässigt uppskattar jag inte all döyta som går till korridoren som sträcker sig genom huset, dels känns den slösaktigt stor men framförallt känns det som att den inte fyller något direkt syfte, utan man hade kunnat rita så att den inte behövts alls och sparat in gissningsvis 40m² eller ~800000kr.

Layout mässigt inga större bekymmer, känns ganska straight forward och påminner en del om planlösningar man kan hitta i kataloghus, fast med en liten twist så som bastu.

Sammanfattningsvis. Utan korridorerna så hade det varit trevliga i min mening, och en främre fasad med lite mer liv i för att knyta an till den bakre fasaden. För nu blir det lite 50-tals hyreshus på framsidan medan baksidan känns 2000-tal Hollywood typ.
 
HOBBY ARCHITECT
tensiden tensiden skrev:
Trappa direkt innanför ytterdörren är inte att rekommendera om man kan göra på annat sätt. Det blir rätt grusigt och skitigt vid ytterdörren.
Samtidigt vill jag alltid ha tillgång till en toalett i direkt anslutning till ytterdörren. Kanske inte för att jag behöver kissa akut när jag kommer hem, utan för att kunna tvätta av mig enkelt.
Intressanta synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.