Dalbotant Dalbotös skrev:
Tycker du den äppelupptagarmojängen funkar? Hur många äpplen kan man ha i innan man måste tömma?
Ja den är äckligt bra, i diket utanför där det är 5 lite ojämnt samt längre gräs får jag kämpa lite mer men på normal gräsmatta funkar den riktigt bra. (y)
Beroende på storlek skulle jag säga 10-15 äpplen? :thinking:
Kan testa :cool:

<edit>
Äpplen utspridda på en gräsmatta med ojämn och längre gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En full skottkärra med äpplen och en äppelplockare full med äpplen på en välklippt gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

21½ i typ tennisbollstorlek.

Stark köprek ;)(y)
 
  • Gilla
GladanS och 7 till
  • Laddar…
Vid sommarstugan faller det drivor med äpplen. En sådan plockare vore inte dumt. (y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
I två dags har det rensats vid fritidshuset. Mängder med eksly och annat.
Största rensningen jag har gjort och jag uppskattar verkligen tigersågen med en grov klinga.
Rensade grenar och trädstammar ligger på marken vid ett stenparti för att skapa habitat för insekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte minst för att kapa upp träbitar som jag slänger ut här och var för att skapa ett habitat för insekter.
Nedkapade trägrenar på marken, skapar habitat för insekter vid ett fritidshus
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Plockat bort studsmattan

Träkista med demonterad studsmatta och två gula bollar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och monterat upp cykelställ.
Cykelställ med fyra parkeringsbågar på en gräsmatta nära en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Vid sommarstugan faller det drivor med äpplen. En sådan plockare vore inte dumt. (y)
Granngården låg bra till i pris, men jag antar det blir utförsäljning på massa ställen när säsongen börjar ta slut ;)
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
VI kunde inte hålla oss. Vi påbörjade vårens projekt redan nu och byggde ett rejält planteringsbord med vägg där redskap kan hängas upp. Vad som kommer att bli bänkskiva återstår att se, det kanske fixas till våren. Som vanligt kan jag inte låta bli att måla i diverse färger, jag tycker att det piggar upp.

Ett ommålat planteringsbord framför en färgglad vägg utomhus med upphängningsmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 8 till
  • Laddar…
Planterat.
Hallon, björnbär (taggfria), blåbär, jordgubbar och rabarber. Nu väntar vi på vår/sommar :rofl:

Hallon o björnbär från föräldrarnas trädgård, plantor som är närmare 40 år.
Jordgubbar o rabarber har vi egentligen bara planterat om och blåbären är köpta idag, fem plantor, tre olika sorter!

Trädgård med planterade bärbuskar och rabarber i upphöjda bäddar vid mörkt trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Hänger på temat nyplantering: fått en havtorn (hona) och två krusbär av svärföräldrarna så nu har det planterats ner denna höst än under 10 år innan!
Nypplanterade havtorn och krusbär med stödpinne och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kört med röjsåg ca 2 timmar (1,5 för den vanliga rundan), denna gång har jag röjt extra då vi ska försöka få till ängsmark. Nån som har tips hur man gör förutom ta bort klippet /näringen? Hjälper det om man kör ett varv med jordfräs?
Röjt område i trädgården med en röd trästaket i förgrunden, äng och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen tagit bort redan klippta öar av ängsblomster. Någon som gärna hellre är ute med pappa och får vara uppe lite senare! Nåja, vi fick ett mysigt samtal
Barn i rosa jacka puttar en skottkärra med trädgårdsavfall framför röd stuga och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Gjort färdigt grusningen av uteplatsen nu är det lite småfix innan allt är klart.

Uteplats under konstruktion med grus, trädgårdsväxter och växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad uteplats med gångstigar bredvid växthus och trädgårdsland, omgiven av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad uteplats med träpelare och växthus i bakgrunden, omgiven av en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad uteplats med trädgårdsmöbler, pergola och växthus i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrusad uteplats med trädgårdsmöbler och växthus, med en katt på en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Gjort färdigt grusningen av uteplatsen nu är det lite småfix innan allt är klart.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ser KA på sista bilden. Är det hela godkänt?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
KAtten tyckte att det ändå kommer falla på egenkontrollen om det skiter sig. Inkasserade sitt arvode i Royal Canin och tog en välförtjänt sovstund i kattbädden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är ärligt talat inte riktigt "idag", men nu har jag klippt det nya gräset för första gången så vi kan bokföra arbetet på dagens konto, kanske! I våras började jag röja upp ett hörn av trädgården där det tidigare fanns en slänt med sly, massa stenbumlingar, ogräs, rester av diverse gamla planteringar som säkert var fina för 25–30 år sedan, etc etc. Under sommaren sedan så flyttades det iväg gamla stenar och renoverades en trappa. Den senare bestod tidigare av stenplattor som av allt att döma varit hjälpligt fastmurade på stora stenar (ibland var det mer murbruk än sten) och berg som sticker upp i dagen. Nu år 2020 hade den förvandlats till en dödsfälla med stenplattor som såg ut att ligga fast men som rörde sig, ibland rätt plötsligt och våldsamt, när man steg på dem. Den renoverade trappan är gjuten i betong, i själv verket den första sak jag överhuvudtaget gör med betong, så antagligen fullständigt felkonstruerad. Hursomhelst så kostade det mest svett – det är ju sjukt billigt med byggmaterial när man gör saker själv! Ingen aning om vad en byggfirma tar för en sådan, men säkert en bra bit mer än de typ 3000 kronor i betong som jag gjorde av med. När trappan väl var färdig så förbereddes marken: ökade fluffet lite med torv, för leran i backen är som betong, och det sållades bort lite sten och det jämnades till. Bjöd in familj och grannbarn till att springa fram och tillbaka och hoppa på området ett tag emellanåt. Därefter såddes gräs, som var av en särskilt långsamtväxande sort ("Granngården Slottspark"). Visst följde jag råd och instruktioner till punkt och pricka, men döm om min förvåning när det var en decimeter högt efter tre veckor... ojdå. Inte ett ogräs så långt ögat kan nå, och knappt några kala fläckar. Nu har jag helt klart förbrukat min nybörjartur, så framtida besvikelser är nog garanterade!

Sektionen hitom trappan på bilderna har jag inte funderat färdigt på, så det får bli ett annat år. Nästa projekt är området längre bort, där jag planerar att upprepa proceduren med att gräva upp allt, sålla, fixa, jämna ut och snygga till. Där blir lite planteringar med bärbuskar (jag odlar bara saker man kan äta, annars tröttnar jag) och ett päronträd, som femåringen har beställt. ("Vi har ju redan äpplen, så vi borde ha päron.") Jag behöver också reparera en stenmur, så håller just nu på att läsa på hur man egentligen bygger en kallmur. Det blir vinterprojektet: jag räknar inte med några längre perioder med kyla/tjäle, så det går nog att fortsätta pyssla tills våren kommer. Tanken är att "markarbetet" ska vara klart framåt mars, och sedan blir det plantering av buskar, träd och sådant när temperaturen är sådan att man vågar sig på det.

Och ja, just det: staketet. Vi har i stort sett aldrig varit på denna delen av tomten tidigare, eftersom det varit svårt att ta sig dit (en djungel av sly ena vägen, och en livsfarlig gammal "trappa" andra vägen) och det knappt gick att ta sig fram, eftersom det var meterhögt med allt som kan växa. Innan jag röjde så visste jag inte ens att det fanns ett staket, men nu syns det rätt tydligt att det kanske redan 1990 behövde ... viss omvårdnad. Så sommarens arbete skapar merarbete! Inga fritidsproblem som villaägare! :D
 
  • En del av en trädgård före renovering med stenig slänt, utspridda stenar och vilda växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyklippt gräsmatta med nyligen gjuten betongtrappa och renoverad stenmur i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
Figursydd odlingslåda Halvfärdig, figursydd odlingslåda i trä under uppbyggnad utomhus med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Denna söndags "skörd".. :rolleyes:
Säga vad man vill, batteridrivna sänksågar och spikpistoler i all ära men Gardenas plockare är grym! :love:
En skottkärra full med äpplen och en blå Gardena plockare på en grusdrivväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Du borde köpa en motorsåg ;)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.