T
M MagHam skrev:
Märkligt det här med träd. Man kan plantera en "trädvägg" som sakta men säkert växer och växer och växer...
Man att bygga plank eller mur kräver grannmedgivande och ev byggnadslov.
Finns det nån som kan motivera den skillnaden med hållbar logik?
Finns ingen logik. Borde naturligtvis vara lag på att man får bygga så mycket plank och murar man vill på sin egen tomt.
 
  • Gilla
Johan886 och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Finns ingen logik. Borde naturligtvis vara lag på att man får bygga så mycket plank och murar man vill på sin egen tomt.
Lagstiftaren styrs helt klart ava thuja-häcks lobbyister.
 
  • Gilla
  • Haha
Lakritsianen och 3 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Den vanliga hem/villaförsäkringen täcker sannolikt de skadorna hos de allra flesta bolag.
När vi fick en gigantisk gran över taket var det inga problem alls, o vi hade ingen som helst extraförsäkring.
Det var inte vår mark som trädet stod på vill jag tillägga, så det speglar frågeställningen i denna tråden.
Självrisken fick du väl betala på din försäkring? Det är det vanliga förfarandet om t ex grannens träd faller på din bil på din tomt.
 
useless useless skrev:
Nej, du får inte gräva av rötter eller kapa grenar så att du skadar träden.
M -MH- skrev:
Jo, så länge de är på din sida gränsen, så.
Har vi BH-mästerskap i förenklingar nu? ;)

Så här säger lagtexten:
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Grannens granar växer så det knakar, säker 1 m per år! Har frågat om de kan tänka sig att ta ned några men de vill inte ha insyn vilket är löjligt för granarna blir bara glesare och glesare nedtill. Som det är nu har grannen inget ekonomiskt ansvar alls om hans grannar faller över mitt hus plus att de gör att mitt hus står ständigt i skugga och jag får elda dubbelt så mycket för att hålla huset friskt! Borde det finnas en lag som reglerar sådant här för att minska skaderisken?
Nej alla har rätten på sin egen tomt
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har vi BH-mästerskap i förenklingar nu? ;)

Så här säger lagtexten:
Jag tror den där lagtexten har citerats 20 ggr nu genom åren, några gånger av mig själv.

Och det står att man måste ge grannen rätt att ta ner grener och rötter, men om inte grannen vill, så kan man göra det själv.
 
S seniorkonsult skrev:
Självrisken fick du väl betala på din försäkring? Det är det vanliga förfarandet om t ex grannens träd faller på din bil på din tomt.
Ja, självklart.
 
R Robert-san01 skrev:
Grannen har ansvar för att ta hand om allt som hans tomt ger ifrån sig. Det gäller såväl vatten och snö som löv och rötter.

Så jag skulle säga att grannen är fullt ansvarig om deras träd faller och skadar något på din tomt.
Kanske i din värld men inte i den juridiska världen.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
TS du kan ju erbjuda dig att stå för alla fioler, bortforsling av träden och bygga upp ett snyggt insynsskydd högt nog. Det är ändå du som vill göra det, varför ska grannen behöva besväras av att göra jobbet?

Ena sidan av min tomt mot närmsta grannen har jag 2 thujor ca 13-15 meter höga drygt 3 meter från grannen.
andra sidan har jag 4 st som är högre. Har även en ek som är runt 20 meter något hög i tomtgränsen som är riktigt bred.
Resterande består av asp på drygt 14 meter.

Det är mitt insynsskydd. Folk får jättegärna hugga ner det. Men de får fan ersätta med en snygg mur på 4 meter i höjd. Då är det inte lika intressant att lägga ett par hundratusen längre. Plank vägrar jag då det är i min mening fult ;)

Någon skrev att man har ansvar för alla löven,det är ju skitsnack. =)
 
useless useless skrev:
I princip finns det väl redan en sån lag? Enligt jordabalken får inte inträngande grenar eller rötter orsaka olägenheter, så ett stort träd som står precis vid gränsen kan vara 'olagligt' om det inte går att kapa grenar och rötter utan att trädet tar skada.
Men något generellt förbud mot träd finns inte.
Grannen där jag bor har en tomt (det är en före detta gård) där man vid avstyckningen under tidigt 50-tal var så roliga så att man satte tomtgränsen längs med de almar som avgränsar själva området runt huset.

Skulle en närstående kräva borttagning av dem i dag så skulle jag se det som en förvanskning av vad deras tomter ursprungligen var (jo och huset där jag bor är byggt på den marken (en av almarna var där skortstenen är idag type.)
 
Men allvarligt, är det ingen mer än jag som reagerar på att granarna påstås vara c:a 20 m höga? Det är ungefär lika högt som ett 7-våningshus. Är det rimligt att det mellan 2 hus i ett tättbebyggt villaområde växer inte bara en utan flera såna mastodontgranar?
 
  • Gilla
appelappe och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men allvarligt, är det ingen mer än jag som reagerar på att granarna påstås vara c:a 20 m höga? Det är ungefär lika högt som ett 7-våningshus. Är det rimligt att det mellan 2 hus i ett tättbebyggt villaområde växer inte bara en utan flera såna mastodontgranar?
Inget konstigt alls... varför byggdes ditt hus så nära tomtgränsen?
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men allvarligt, är det ingen mer än jag som reagerar på att granarna påstås vara c:a 20 m höga? Det är ungefär lika högt som ett 7-våningshus. Är det rimligt att det mellan 2 hus i ett tättbebyggt villaområde växer inte bara en utan flera såna mastodontgranar?
Har TS skrivit att det är ett tättbebyggt villaområde? Det har jag missat. Jag trodde det var i utkanten av ett samhälle eller vischan med tanke på att TS skrev att det var kalhygge.

Nej Nej här har träd fallit varje storm framför allt sedan vi har fått ett kalhygge bredvid.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men allvarligt, är det ingen mer än jag som reagerar på att granarna påstås vara c:a 20 m höga? Det är ungefär lika högt som ett 7-våningshus. Är det rimligt att det mellan 2 hus i ett tättbebyggt villaområde växer inte bara en utan flera såna mastodontgranar?
Kolla i ett villaområde som är 50-70år. Rätt vanligt med gigantiska träd i dem.
 
L Lakritsianen skrev:
Ja visst är det fördjävligt! Det skulle även du tycka om du var drabbad därför krävs det en lagändrig där granar med höga träd kan fällas för vårdslöshet
5000 kr är mer än 0 kr.
Kan granar verkligen fällas för vårdslöshet :D:D

Fick mig att fundera på om det är granarna eller grannarna som är problemet här.
 
  • Haha
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.