När vi köpte vårt hus för 2 år sedan hade snörasskyddet släppt och delvis deformerat plåten på taket. Det andra släppte förra året. Det var alltså inte ett långt, utan två på taket. Rasskydden monterades dit av förra ägaren 2013 och det första släppte 4 år senare. Tycker det är kort hållbarhetstid på snörasskydd? Sett äldre som håller fortfarande.
Utifrån bilden ser fästena de korrekt monterade ut?
Tak med deformerad plåt och löst snörasskydd mot bakgrund av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar vara felaktigt dimensionerat eftersom det inte håller. Antingen för få fästpunkter, eller så behövs en rad till på halva takhöjden för att fördela vikten.

tillverkare av snörasskydd brukar tillhandahålla info om antal fästpunkter per rad och hur många rader som krävs med hänsyn till taklutning och snölast.
 
  • Gilla
ratax och 1 till
  • Laddar…
Är ju snörasskydd är det mycket snö/vikt måste man skotta.
Sen rekommenderar alla tillverkare att man sätter utmed hela taket du har nog fåt sne vikt på ditt.
 
  • Gilla
ratax och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Glöm inte kvalité på takplåten, tunn plåt håller sämre.

Ser inte på bilden hur det satt fast, fanns det en plåt på undersidan av takplåten som mothåll?
 
Snörasskydd betyder att du måste skotta taket oftare ist för där det annars hamnat.
Glad att när jag la nytt tak valde en plåt som har en sandad yta.
På så sätt slipper jag snörasskydden, snön ligger stadigt kvar tills jag själv väljer att ta ner det med min snö takhyvel.
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Glöm inte kvalité på takplåten, tunn plåt håller sämre.

Ser inte på bilden hur det satt fast, fanns det en plåt på undersidan av takplåten som mothåll?
Tack för svar! Ja det är tunn plåt. De har lagt ett nytt tak ovanpå det gamla så det finns ett tak under också. Ser ut som att snörasskydden sitter i bara den övre takplåten men så kanske rasskydd sitter fast? Har ingen erfarenhet av rasskydd
 
I johan ivarsson skrev:
Är ju snörasskydd är det mycket snö/vikt måste man skotta.
Sen rekommenderar alla tillverkare att man sätter utmed hela taket du har nog fåt sne vikt på ditt.
Tack för svar! Ja precis alla andra villor här i byn verkar ju ha ett snörasskydd som går över hela taket. De här snörasskydden var 2 st. Säkert det som var problemet i kombination med dålig kvalla på plåten och dåligt underhåll (tanten var ganska gammal)
 
Jonas Persson
R ratax skrev:
Tack för svar! Ja det är tunn plåt. De har lagt ett nytt tak ovanpå det gamla så det finns ett tak under också. Ser ut som att snörasskydden sitter i bara den övre takplåten men så kanske rasskydd sitter fast? Har ingen erfarenhet av rasskydd
Jag reagerar bara på att det sitter kvar tre plus två skruvar på vänster sida. Hur kan de sitta kvar om rasskyddet lossnat? Vad är den ljusgrå rektangeln på bilden bakom de fem skruvarna? Bilden har för dålig upplösning för att man ska se vad det är.

En tunn plåt klarar inga stora krafter, än mindre om rasskyddet inte sitter fast på ett sätt som fördelar krafterna i plåten. Om jag skulle montera ett rasskydd bara i plåten så skulle jag förstärkt plåten på baksidan. Tänk dig en stor bricka, eller i det här fallet en plåt på baksidan som alla fästskruvar går igenom. Sen är frågan vad installationsanvisningen säger.

Just ditt tak ser ut som det Byggmax säljer och den plåten är inte tjock. Har den själv på några utetak, men inget hus.
 
Jonas Persson
Jag skulle köpa en likadan takplåt och klippa ut bitar på säg 150x300 mm som passar rakt under där fästet sitter. På så sätt kan jag med en eller flera bitar öka tjockleken på takplåten där fästet sitter. Om man sedan drar ihop det stumt med genomgående bultar så kommer det att klara mycket större krafter. Se bara till att hela taket sitter fast ordentligt;)
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag reagerar bara på att det sitter kvar tre plus två skruvar på vänster sida. Hur kan de sitta kvar om rasskyddet lossnat? Vad är den ljusgrå rektangeln på bilden bakom de fem skruvarna? Bilden har för dålig upplösning för att man ska se vad det är.

En tunn plåt klarar inga stora krafter, än mindre om rasskyddet inte sitter fast på ett sätt som fördelar krafterna i plåten. Om jag skulle montera ett rasskydd bara i plåten så skulle jag förstärkt plåten på baksidan. Tänk dig en stor bricka, eller i det här fallet en plåt på baksidan som alla fästskruvar går igenom. Sen är frågan vad installationsanvisningen säger.

Just ditt tak ser ut som det Byggmax säljer och den plåten är inte tjock. Har den själv på några utetak, men inget hus.
Här är en bild från ett av de andra rasskyddsfästena.
Själva stommen sitter nog kvar men det är fästena som gått av/vikt sig av snöns tyngd. Kan inte.förklara bättre. Tog en random bild från Google och försökte ringa in delen på snörasskyddet som gett vika. Det är dock inte ett sådant modell av rasskydd som suttit på taket men fästet är typ detsamma.
Skadat rasskyddsfäste på svart takpannor med träd i bakgrunden. Fästet verkar ha vikt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild som illustrerar ett snörasskyddsfäste markerat med röd ring, som liknar det som skadats av snöns tyngd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur många fästen,? Hur långt mellan fästena, o hur långa är snörasskydden?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur många fästen,? Hur långt mellan fästena, o hur långa är snörasskydden?
Jag får det till 15 fästen med ca 1.5 m mellan varje. Alltså det är 15 som sitter kvar. Men på sina håll är det också skruvhål som att det suttit något annat där.
Ena snörasskyddet var ca 8 m långt och det andra 5 m (grov uppskattning). Dock sitter det fästen över hela taket så kanske var det så att hon hade ett helt rasskyddet från början, som föll ner (efter 4 år) och så satte de bara upp ett nytt rasskydd (typ 5 m långt)över den inglasade altanen, det var det som gett vika för snön förra året.
Rasskydden har delvis deformerat takplåten står det i besiktningsanmärkningen- och ja det syns ju. Frågan är bara vad de gjorde fel...
Takplåt med synliga skruvhål och deformerade områden, samt delar av ett snörasskydd och takränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takplåt med ett synligt deformerat område och ett snörasskyddsfäste med skruvar, träd syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonas Persson
Så takplåten höll och det var snörasskyddet som gick av.

Då kommer frågan om det var för mycket snö för skyddet.

Men jag förstår ändå inte, är inte metallstycket som snörasrören löper igenom och som fäster skyddet i taket av tjock plåt, typ 3 mm?

Fattar inte hur det kan brista.
 
Det är många faktorer som spelar in varför det har gått som det gått.
Denna tegelplåt är alltför tunn i sig för att hålla för påfrestningarna som uppkommer av snölaster.
Resultat: Trycket drar upp formationen på plåten (som ger pannliknande utseende) och det blir en skjuvande kraft som förvränger konsolen, och samverkan av dessa förstärker försvagningen ytterligare.
Vidare så är det som det sägs i andra inlägg att förlänger man räcket så fördelas trycket jämnare över hela taket, och det blir inte denna sneddragning som uppkommer vid sidan av räcket. Men jag kan tro att detta är en marginell orsak till skjutningen av konsolen. Men STÖRSTA orsaken är att konsolerna sitter alltför glest. Minsta mått emellan är 1200mm. och att det sitter låsningar och minst två konsoller på varje räckesdel.
 
  • Gilla
ratax
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det är många faktorer som spelar in varför det har gått som det gått.
Denna tegelplåt är alltför tunn i sig för att hålla för påfrestningarna som uppkommer av snölaster.
Resultat: Trycket drar upp formationen på plåten (som ger pannliknande utseende) och det blir en skjuvande kraft som förvränger konsolen, och samverkan av dessa förstärker försvagningen ytterligare.
Vidare så är det som det sägs i andra inlägg att förlänger man räcket så fördelas trycket jämnare över hela taket, och det blir inte denna sneddragning som uppkommer vid sidan av räcket. Men jag kan tro att detta är en marginell orsak till skjutningen av konsolen. Men STÖRSTA orsaken är att konsolerna sitter alltför glest. Minsta mått emellan är 1200mm. och att det sitter låsningar och minst två konsoller på varje räckesdel.
Tack så hemskt mycket för ett mycket utförligt och bra svar. Vad anser du vi ska göra härnäst? Är det värt att köpa helt nya snörasskydd med nya fästen och sätta i den (delvis) deformerade plåten eller ska man vara utan rasskydd helt, eller tänka på något annat sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.