Thomas59
L lordi skrev:
Glöm inte att smörja packningen med lite motorolja innan du skruvar dit det nya filtret :)
Och förfyll filtret med motorolja innan du sätter dit det
 
Jag köpte en sats på biltema med olika ”hylsor”. De flesta filter (engångs och locken till insats) har någon form av grepp som hylsan passar på. Värt varenda krona.
 
Thomas59 Thomas59 skrev:
Och förfyll filtret med motorolja innan du sätter dit det
Kul råd med tanke på att filtret sitter horisontellt :p
 
Redigerat:
H hapazard skrev:
Kul råf med tanke på att filtret sitter horisontellt :p
Det gäller att vara snabb .. De allra flesta bilar jag bytt olja på har filtret horisontellt, men nog ska man fylla med olja innan ... brukar lösa inoljningen av packningen automatiskt när man skruvar dit det nya filtret ... :)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det gäller att vara snabb .. De allra flesta bilar jag bytt olja på har filtret horisontellt, men nog ska man fylla med olja innan ... brukar lösa inoljningen av packningen automatiskt när man skruvar dit det nya filtret ... :)
Tja, aldrig något jag gjort. Att det skulle vara så otroligt viktigt trycket stiger lite snabbare än med ett tomt filter någon enstaka start per år tror jag inte på.
På min nuvarande bil (Saab 9-3NG) går det inte ens rimligen att förfylla eftersom filtret är av uttagbar typ och kapseln sitter nere vid motorblocket, åtkomligt endast ovanifrån. Eller ja, med någon lång tratt eller slang skulle det väl funka men liksom....
 
H hapazard skrev:
Tja, aldrig något jag gjort. Att det skulle vara så otroligt viktigt trycket stiger lite snabbare än med ett tomt filter någon enstaka start per år tror jag inte på.
På min nuvarande bil (Saab 9-3NG) går det inte ens rimligen att förfylla eftersom filtret är av uttagbar typ och kapseln sitter nere vid motorblocket, åtkomligt endast ovanifrån. Eller ja, med någon lång tratt eller slang skulle det väl funka men liksom....
Nä, det är nog inte helt nödvändigt egentligen, men känns bra..
 
J JFreemountain skrev:
Köp en större polygrip. Den har du dessutom mer glädje av än en för ändåmålet avsedd avdragare.

[länk]
Intressant rekommendation... Den där typen av polygrip skulle jag inte uppmana någon att köpa, ens om de behövde en billig polygrip. Totalt klappkassa.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant rekommendation... Den där typen av polygrip skulle jag inte uppmana någon att köpa, ens om de behövde en billig polygrip. Totalt klappkassa.
Du har uppenbarligen en annan erfarenhet än jag. Har aldrig haft problem med Biltemas polygrip. Och med ca 1000 oljebyten i ryggen så vågar jag påstå att den gör jobbet den ska.
 
J JFreemountain skrev:
Du har uppenbarligen en annan erfarenhet än jag. Har aldrig haft problem med Biltemas polygrip. Och med ca 1000 oljebyten i ryggen så vågar jag påstå att den gör jobbet den ska.
Jag trodde alla hade klämt fingrarna i en billig polygrip? Menar du att du gjort 1000 oljefilterbyten utan att köpa ett verktyg för det? Jag gör på sin höjd två om året, och skulle jag inte hitta verktyget för det skulle jag åka och köpa ett nytt hellre än att göra det med en polygrip.

Edit: jag säger inte att polygripen inte går att använda för att få bort oljefiltret, men det är nog det enda den duger till...
 
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag trodde alla hade klämt fingrarna i en billig polygrip? Menar du att du gjort 1000 oljefilterbyten utan att köpa ett verktyg för det? Jag gör på sin höjd två om året, och skulle jag inte hitta verktyget för det skulle jag åka och köpa ett nytt hellre än att göra det med en polygrip

Edit: jag säger inte att polygripen inte går att använda för att få bort oljefiltret, men det är nog det enda den duger till...
Smaken är som baken. Varför skulle jag lägga pengar på ett verktyg jag uppenbarligen inte behöver.. Polygripen funkar fint till de saker jag använder den till.

Behöver jag ha loss något annat eller hålla emot rejält använder jag en rörtång.
Det är väl inte till det du använder din polygrip?
 
Den bästa polygrip jag använt är av märket Diamond (ett gammalt amerikanskt märke som inte finns kvar längre), den greppar nästan lika bra som en rörtång, och verkar vara outslitlig efter 20+ år :)

Lånad bild, men ser ut så här.
s-l1600.jpg
 
J JFreemountain skrev:
Smaken är som baken. Varför skulle jag lägga pengar på ett verktyg jag uppenbarligen inte behöver.. Polygripen funkar fint till de saker jag använder den till.

Behöver jag ha loss något annat eller hålla emot rejält använder jag en rörtång.
Det är väl inte till det du använder din polygrip?
Jag använder min(a) knipex cobra till allt, hela tiden... Men inte till oljefilter...
 
S Strontus skrev:
Den bästa polygrip jag använt är av märket Diamond (ett gammalt amerikanskt märke som inte finns kvar längre), den greppar nästan lika bra som en rörtång, och verkar vara outslitlig efter 20+ år :)

Lånad bild, men ser ut så här.
[bild]
20 år är ju inget. Min stora Knipex är iaf 10 år äldre och jag föredrar dom med knapp. Men favoriten är trots allt en Knipex från tidigt 80-tal som ser ut som på bilden. Jobbig att ändra men superstabil.
 
V
Jag använder min stora polygrip(Biltemas) bl.a. till att klämma tillbaka bromskolven.
Den funkar bra trots sina 30+ år.
 
  • Gilla
JFree
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.