Bra jobbat!! :)
 
P palman87 skrev:
Sommarstuga på 60kvm. Rev ut torpargrunden, innerväggarna och hälften av ytterväggarna 1m upp. Sen kom Anticimex och brände grundmuren och sen spruta på något som försegla allt trä som va kvar. Sen gjöt jag en platta invändigt och byggde upp det. Fick bekosta allt själv. Jippie...

Har du hittat någon svampkropp än? För det man ser på bilden ser bara ut som mycel (stavning?) Svampkroppen ser ut som en vidbränd pannkaka eller vad man ska säga.

Sen det roliga med Hussvamp är att den behöver inte direkt tillgång till vatten. Den kan hämta vatten 10m bort från en brunn tex. Dom har hittat svamp i våningshus där svampen hämtat vatten från rännstensbrunn ute i gatan.
Vi hittade hussvamp i ett hus vi vill köpa nu. Vad kostade alltihop?
 
C camaro1969 skrev:
lite goda nyheter detta år iaf, 2 väntas bli 3, i februari, ja ännu nästa år då. och en även en 4-bent labrador är handpenningen betald på.

hoppas man lagt en bra grund för framtiden genom detta projekt :)
Tack för att du lagt upp din resa! Vi vill som sagt köpa hus som kan ha svamp och jag var rätt molloken och nere. Men ditt (häst)jobb visar ändå att det är möjligt och att man inte måste sälja sin själ för mycket. (Eventuellt...)

Hur var det att göra allt jobb med barn? Vi har en tvååring och en tvåmånaders...
 
Tänk dig för noggrant innan du skaffar sig ett sånt projekt.
Har du satt två små barn till världen så är det ditt ansvar att ta hand om dem också... dina kommande 3-5 år kommer vara jobbiga, även om du inte köper ett renoveringsobjekt.
Det är många blöjor att byta, mellanmål att fixa, barn att natta och en slutkörd partner att stötta.
 
  • Gilla
O.Hult
  • Laddar…
ja det är ju lite pyssel.. men att renovera pga hussvamp är inte värre än annan grundlig renovering skulle jag vilja påstå.

så det är väl från fall till fall beroende på omfattning.

i efterhand är jag inte alls lika orolig som jag var i början av tråden, sporer finns överallt och det är förutsättningarna för svampen man får jobba på att ta bort enligt min uppfattning
 
  • Gilla
O.Hult
  • Laddar…
Mikael_L
Lite jävligare än andra slag angrepp är det ju dock.
Det luriga med den äkta hussvampen är att den kan själv hämta sin fukt, det den angriper behöver inte vara fuktigt, så det räcker inte med att endast få det torrt vid angreppet, utan både där den har kontakt med långt bort (t.ex. där angreppet började och själva luften måste bli torr.
Denna egenskap samt att den kan växa till fruktansvärt snabbt vid för svampen gynnsam miljö är det som gör den besvärlig och fruktad.

Men visst går det att få bukt med svampen, det känns ju dock inte som något drömprojekt man direkt kastar sig in i, det bör finnas några väldigt goda anledningar till det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
jo så är det ju, men den är nog värre i "media" än vad den är i verkligheten..

engångsoveraller varje gång man besöker huset som sen ska slängas... nää saneringsfirmorna har nog skrämt upp "oss" lite väl tror jag.

sen om man får välja tar man såklart ett hus utan hussvamp hellre än med=)
 
  • Gilla
O.Hult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.