S seniorkonsult skrev:
Det har jag skrivit redan men nu talar jag om mått på situationsplanen för husplacering, avlopp mm
Fönstetplacering och mått på fönster ska framgå på en byggnadsritning för godkännande av byggnadslov
 
P Putte 9497 skrev:
Det är ju det som E har gjort och sedan lämnar han över det till TS för godkännande. Beställer du 10 par blå jeans på postorder ska du godkänna detta vid leverans. Du räknar jeansen men ser inte att tre par är svarta. Godkänner du leveransen kan du inte komma i efterhand med klagomål
Och då har alltså TS godkänt att jeansen är rätt sydda? Det är inte antal fönster det handlar om utan ett mer komplicerat fel.
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Fönstetplacering och mått på fönster ska framgå på en byggnadsritning för godkännande av byggnadslov
Fel! Fönstermått förekommer aldrig på en bygglovshandling.
 
M Matimark skrev:
Jag har länge sökt en sommarstuga att köpa men då jag inte hittat någon lämplig bestämde jag mig för att köpa tomt och bygga en egen. Jag fick förtroende för en byggfirma och anlitade dem till att uppföra ett "vädertätt och isolerat" skal. Jag hade med mig en egen A-ritning och vi skrev kontrakt. I kontraktet stod det att fönster skulle ingå enligt ritning och beställning av dessa gjordes i tidigt skede. En kopia på denna skickades till mig för godkännande. Jag räknade antalet fönster och svarade att det verkade stämma. Då det närmade sig att väggblocken skulle byggas gick vi också igenom var de öppningsbara fönstren skulle sitta.
Det rullade på och huset sattes upp på ett par dagar. Först då upptäckte jag till min stora förtvivlan att fönstren var för små. Ljusinsläppet är förstås mindre och estetiskt tycker jag att det blivit fult.

Lägger upp bild på ritning och färdigt hus
För att exakt jämföra behöver ditt foto tas parallellt men skjuvat digitalt tycker jag dina hantverkare är ute på hal is
Rödmålad träfasad på hus med vita hörnlistar och tre synliga fönster i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karmyttermått är vedertagit begrepp, jag tycker dom är minst 140mm off i sida och jisses, kanske 300 i höjd
 
  • Gilla
citronskal och 28 till
  • Laddar…
I IaMatsErik skrev:
För att exakt jämföra behöver ditt foto tas parallellt men skjuvat digitalt tycker jag dina hantverkare är ute på hal is
[bild]
Karmyttermått är vedertagit begrepp, jag tycker dom är minst 140mm off i sida och jisses, kanske 300 i höjd
Mycket bra redovisad bild. TS bör använda denna!
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Fel! Fönstermått förekommer aldrig på en bygglovshandling.
konstigt, dessa ska alltid anges
 
P Putte 9497 skrev:
konstigt, dessa ska alltid anges
Källa?
 
S seniorkonsult skrev:
Mycket bra redovisad bild. TS bör använda denna!
tror ändå att det blir svårt då TS godkände montering av kamin till halva priset som plåster på såren
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Källa?
Har du källa?
 
>>I kontraktet står alltså att det ska vara fönster enligt ritning..<<
Och så har inte levererats
 
S seniorkonsult skrev:
Källa?
jag ger mig, du verkar ha rätt att det räcker med en skala. Jag måttsatte mina ritningar men då fick jag godkänt bygglov samma dag med:cool:
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tittar man på ritningen och på färdigt resultat ser man att det är fel, men TS borde upptäckt att fönstergluggarna var för små tidigare så helt skuldfri är hen inte
 
  • Gilla
hakber77
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Fel! Fönstermått förekommer aldrig på en bygglovshandling.
Nope, så är det. Fråga mig som har som leverne skissa fram kunders dröm till bygglovshandling. Mina A blad är just A, en visualisering för kommunhandläggaren ta ställning till. Avskalat så lite dom kan invända mot. När väl första striden är vunnen ..
 
  • Gilla
Sewen
  • Laddar…
Jag föreslår att du går vidare. Köp nya större fönster nertill och flytta upp ett av fönstren till övervåningen. Sälj övriga på blocket. Så länge som du inte gjort färdigt invändigt så är det ett väldigt enkelt jobb och du behöver bara bredda fönster genom att såga ur extra mot gaveln och flytta några reglar. En erfaren snickare gör allt detta på några timmar.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Tittar man på ritningen och på färdigt resultat ser man att det är fel, men TS borde upptäckt att fönstergluggarna var för små tidigare så helt skuldfri är hen inte
"Man" såsom du? Vem är du att döma? Ge mig en femöring för var kund som gått från en skiss på rutat papper till min första skiss och inte fått en A-ha upplevelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.