Jonas Persson
F Freddan#1 skrev:
Hör och häpna, mobilt bredband kommer alltid att finnas kvar och bli billigare, för alla behöver det för mobilerna och konkurrensen ökar. Så kommer att skippa fibern och bara köra 4G.
Priset går bara ner om konkurrensen ökar eller tillgången är större än efterfrågan.

Konkurrensen lär inte öka då inga nya operatörer kommer in på marknaden under överskådlig tid. T ex Starlink kommer ingen att se i Sverige innan vi närmar oss 2030, och frågan är varför några större mängder skulle byta till den tjänsten så att det skulle frigöra någon nämnbara datavolymer. Starlink är för fast internet, inte mobiler och över 70% har idag fiber, om fem år är den siffran säkert över 80% eller mer då det byggs ut för fullt.

Tillgången är som vi otaliga gånger sagt ändlig, det finns inte plats för mycket mer än vad som finns just nu. Troligtvis kommer tillgången att öka något förutsatt att andra inte gör som du, utan byter 4G till fiber, men den tillgången kommer att ätas upp pga det ökade behovet av bandbredd bland dem som använder tjänsten. Osäkert vilket som kommer först, det blir lite mer plats en tid, eller mer bandbreddsutnyttjande förbrukar än mer av vad som finns att tillgå.

USA är ett land före oss på mobilsidan och de har sedan länge ont om kapacitet. Där har konkurrensen lett till att tjänsten "no limit" innebär 15 GB data i månaden till betydligt högre priser än vad vi har i Sverige... Få har råd med att betala för obegränsade datamängder.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
USA är ett land före oss på mobilsidan och de har sedan länge ont om kapacitet. Där har konkurrensen lett till att tjänsten "no limit" innebär 15 GB data i månaden till betydligt högre priser än vad vi har i Sverige... Få har råd med att betala för obegränsade datamängder.
OT men kan inte hålla mig... USA har extremt dålig mobilkapacitet och ligger inte före oss om vi tittar på LTE. 24/28GHz däremot så ska byggas ut fort för just bredbandsuppkoppling då många ligger kvar på kabeltv-modem etc.
Väldigt OT...
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Jonas Persson
A anis16 skrev:
OT men kan inte hålla mig... USA har extremt dålig mobilkapacitet och ligger inte före oss om vi tittar på LTE. 24/28GHz däremot så ska byggas ut fort för just bredbandsuppkoppling då många ligger kvar på kabeltv-modem etc.
Väldigt OT...
De ligger för på mobilsidan med bla långt utbyggd 5G, men Internet till datorn hemma är som du skriver ett skämt. Vill påstå att kapacitetsproblemen beror just på att det börjar bli fullt i etern.
 
A anis16 skrev:
OT men kan inte hålla mig... USA har extremt dålig mobilkapacitet och ligger inte före oss om vi tittar på LTE. 24/28GHz däremot så ska byggas ut fort för just bredbandsuppkoppling då många ligger kvar på kabeltv-modem etc.
Väldigt OT...
Det vore intressant att veta i vilka miljöer man bygger mobila bredband i spektrumet 24/28 GHz, om man nu söker en bred utbyggnad. Tänker man sig basstationer precis överallt, på varje hus, i varje hus? Hur fungerar detta utanför extrem tätbebyggelse?
 
Marojo Marojo skrev:
Av erfarenhet. ADSL tappar anslutningen dagligen, om än bara korta stunder. Nätet på våra mobiler funkar alltid.
För mig har det alltid varit tvärtom!
Men nu blir de fiber istället, säkert, snabbt, och framtiden...
 
Jonas Persson
H Harald Blåtumme skrev:
Det vore intressant att veta i vilka miljöer man bygger mobila bredband i spektrumet 24/28 GHz, om man nu söker en bred utbyggnad. Tänker man sig basstationer precis överallt, på varje hus, i varje hus? Hur fungerar detta utanför extrem tätbebyggelse?
Ett litet smakprov från artikeln som är saklig och välskriven.

"We suspect that rural communities are unlikely to see mmWave deployments soon. While the extremely high throughput and low latency of mmWave is exciting, it comes with some steep disadvantages for rural areas—it's considerably shorter range than sub-6GHz bands, and it has much more difficulty penetrating things, including but not limited to wooded areas.

The biggest obstacle to deploying mmWave in rural communities comes down to the same reason that those communities are underserved in the first place—their lower population densities and wider territories makes them less immediately profitable to invest in."

Artikeln tar även upp hur man kan bygga på landet. Men glöm inte att USA har mycket dåligt internet på landet till skillnad från Sverige där många redan har fiber, trots detta är det tveksamt att det lönar sig att bygga ut i USA. Därför är det än mer osäkert att det finns ett kundunderlag i Sverige för en liknande lösning.

https://arstechnica.com/features/2020/09/5g-03-rural/
 
Jo det är precis de invändningar jag väntade mig mot iden att bygga ”5G” i landsbygd. Det lär inte vara försvarbart i Sverige heller som lösning för folk på landsbygd dit inga fibrer eller ens vettig 4G når idag. Snarare är det utbyggda och tekniskt förstärkta storcellsnät som kan vara intressanta.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Varför skickar du två likadana inlägg i två trådar?

[länk]
Misstag
 
F
Tokslut Tokslut skrev:
Ja, men med vilken kvalité? Leverantörerna tjänar mindre och mindre om konkurrensen ökar, mindre pengar att lägga på ett fungerande nät om du har otur ;)

Själv har jag en blinkade fiberdosa på väggen jag inte än kan koppla till leverantör pga. att Stadsnätet inte "signalerat" att de är klara med utbyggnaden allt enligt Bahnhof.. :thinking::sleep:
Kvaliteten är i topp redan nu.

Mobilen kommer att ta över ännu mer och då krävs bra 4G/5G internet överallt. Så det mobila nätet kommer bara att bli bättre och bättre.
Laptop och Powerbook kommer knappt att finnas om ett antal år. Istället kommer mobilen att ersätta dem och om man reser kan man ha med sig trådlös tunn lös skärm och tangentbord.
Finns redan idag på test i USA. Såg det i Ny Teknik. När man kommer till jobbet på kontoret så dockar man trådlöst mobilen för mobilen är ens dator också. Framtiden är trådlöst tror jag.

Hej då. Orkar inte skriva mer nu. Lite för mycket pajkastning här tycker jag. Finniga här tonåringar eller?
 
  • Haha
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jo det är precis de invändningar jag väntade mig mot iden att bygga ”5G” i landsbygd. Det lär inte vara försvarbart i Sverige heller som lösning för folk på landsbygd dit inga fibrer eller ens vettig 4G når idag. Snarare är det utbyggda och tekniskt förstärkta storcellsnät som kan vara intressanta.
3G är under aveckling och ersättas med 4g det fungerar väldigt bra ute i glesbyggt.
Det kommer alltid finns någon form av trådlös internet att tillgå då samhället är beroende av mobil / trådlös uppkoppling.
Där det inte går eller är lönsamt att dra in fiber så kommer det finns annat tex air2fiber.

Att vara utan internet är inget som man behöver gå runt och oroa sig för.
 
F Freddan#1 skrev:
Snackade med en förståsigpåare som verkligen hade en lysande lysande lösning. Hör och häpna, mobilt bredband kommer alltid att finnas kvar och bli billigare, för alla behöver det för mobilerna och konkurrensen ökar. Så kommer att skippa fibern och bara köra 4G.

Tänkte inte på det! Som uppfinnaren i Lorry brukade säga.
Brukade inte uppfinnaren i Lorry säga det när hans ide inte fungerade. :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
MatCan och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
3G är under aveckling och ersättas med 4g det fungerar väldigt bra ute i glesbyggt.
Det kommer alltid finns någon form av trådlös internet att tillgå då samhället är beroende av mobil / trådlös uppkoppling.
Där det inte går eller är lönsamt att dra in fiber så kommer det finns annat tex air2fiber.
Vad är Internet och vad kommer att finnas om man inte sätter det i perspektiv till vad man vill använda sin anslutning till och prestandabehovet ?
De flesta platser kan faktiskt nås med någon form av mobil lösning idag, men prestandamässigt är det många platser som det inte räcker till för majoriteten av användarna. Men det finns sedan en minoritet som det räcker till för, kanske att man också anpassar sitt användande utifrån den prestanda man får.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Mobilen kommer att ta över ännu mer och då krävs bra 4G/5G internet överallt. Så det mobila nätet kommer bara att bli bättre och bättre.
....... Finniga här tonåringar eller?
Nja, två av de de första problemen man vill lösa med 5G är att utöka kapacitet där det idag behövs och skapa förutsättningar för IoT. Mobiler har redan alla idag så det finns inte mycket att ersätta.
Sedan börjar jag nu tro att du blivit lite "förtrollad" utifrån hur du skriver de senaste två inläggen, är nog dags även för min del att avsluta engagemanget i den här tråden. Dock inga finnar men ett kalhygge på huvudet utifrån ålder.;)
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Kvaliteten är i topp redan nu.

Mobilen kommer att ta över ännu mer och då krävs bra 4G/5G internet överallt. Så det mobila nätet kommer bara att bli bättre och bättre.
Laptop och Powerbook kommer knappt att finnas om ett antal år. Istället kommer mobilen att ersätta dem och om man reser kan man ha med sig trådlös tunn lös skärm och tangentbord.
Finns redan idag på test i USA. Såg det i Ny Teknik. När man kommer till jobbet på kontoret så dockar man trådlöst mobilen för mobilen är ens dator också. Framtiden är trådlöst tror jag.

Hej då. Orkar inte skriva mer nu. Lite för mycket pajkastning här tycker jag. Finniga här tonåringar eller?
Ju mer saker som använder mobilnätet 4G/5G/etc ju överfullare blir eten.
Å ju slöare blir internet, påminn mig om ungefär en månad så kan jag göra en ny mätning, för då bör det mesta av extrapersonalen ha försvunnit. Det är nästan bara två arbetsplatser som använder aktuella mobilmasten.

Just nu är det bättre än förra mätningen men inom en timme så blir det övertjokat igen
Skärmdump av långsam internetanslutningshastighet på Speedtest med 0,84 Mbps nedladdning och 1,11 Mbps uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I går mitt på dan tog det minimum 15 sec att ladda upp en skärmdump till byggahusforumet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Kvaliteten är i topp redan nu.

Mobilen kommer att ta över ännu mer och då krävs bra 4G/5G internet överallt. Så det mobila nätet kommer bara att bli bättre och bättre.
Laptop och Powerbook kommer knappt att finnas om ett antal år. Istället kommer mobilen att ersätta dem och om man reser kan man ha med sig trådlös tunn lös skärm och tangentbord.
Finns redan idag på test i USA. Såg det i Ny Teknik. När man kommer till jobbet på kontoret så dockar man trådlöst mobilen för mobilen är ens dator också. Framtiden är trådlöst tror jag.

Hej då. Orkar inte skriva mer nu. Lite för mycket pajkastning här tycker jag. Finniga här tonåringar eller?
Spara den här tråden så att du kan ta fram och titta på den om några år.

Att begå misstag ger om inte annat erfarenhet...
 
  • Gilla
  • Haha
Huggabuggaa och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.