Hittade en relativt ny gummipackning som suttit på ett avloppsrör (oanvänt). Dock 110 i diameter, så lär väl spännas åt om det nu öht har någon effekt. Annars gummihandskar?
 
B bradgard skrev:
Det där hade varit ypperligt, stod själv och sneglade på dem nere på Biltema, men tror de där är för stora om det är filtermåttet som avses med t.ex. 74 mm (det som sitter där nu är 65 mm...).


Det är inte så att den glider och har sig? Det är liksom skräcken att den ska bli precis som en söndernött gammal mässingsplugg i ett gammalt avlopp och vägra hänga med...
Nejdå, den glider inte .. definitivt inte om filtret är såpass rent som ditt ...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nejdå, den glider inte .. definitivt inte om filtret är såpass rent som ditt ...
Du menar att det kan se värre ut än sådär? (Bilen blev iofs nytvättad häromdagen)
 
Där inte
B bradgard skrev:
Det där hade varit ypperligt, stod själv och sneglade på dem nere på Biltema, men tror de där är för stora om det är filtermåttet som avses med t.ex. 74 mm (det som sitter där nu är 65 mm...).
När inte dessa funkar använder jag en

https://www.boatoolcorp.com/our-products/boa-constrictor-range/aluminium-boa-constrictor/

Dock vet jag inte var man köper dessa i sverige. Funkar skitbra på annat än oljefilter också.
 
  • Haha
bradgard
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Känns som det kommer bli förjävligt kladdigt om jag ska in med en skruvmejsel och borr och greja....


Har ju sett några olika "avdragare" som ser ut som en strypsnara eller dylikt på t.ex. Biltema och Jula, men om de är något att ha vette katten. Vissa säger att de inte fäster riktigt, bara glider runt. Finns ju som hattar ochså man kan sätta på spärrnyckel, men är ju som du säger, ska ju passa.


Jag använder nästintill bara strypsnara, det handlar om handhavandefel om den börjar glida och ha sig. Man måste dra åt ordentligt innan man kan börja lossa. Och det går utmärkt på trånga bilar =)
Om du inte byte olja så ofta så passar väl en större polygrip eller rörtång fint i din verktygslåda annars?

PS, glöm inte olja packningen innan du skruva dit oljefiltret för hand.


Tror inte det är lock på den här, det är ett filter i sin helhet. Som jag kan se i alla fall. Ska slinka under med kameran så ser man lite hur det ser ut i alla fall.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Där inte


När inte dessa funkar använder jag en

[länk]

Dock vet jag inte var man köper dessa i sverige. Funkar skitbra på annat än oljefilter också.
Räknade med något helt annat när jag kilckade på din länk... Ser ut som samma princip som med öh... hängsnaran från Biltema m.fl.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Där inte


När inte dessa funkar använder jag en

[länk]

Dock vet jag inte var man köper dessa i sverige. Funkar skitbra på annat än oljefilter också.
Jag har en liknande jag köpt troligen på biltema, eller jula...

Ett vanligt spännband kan funka att lossa saker med...

För att tipsa om en annan grej, jag skulle byta rem på en (fd) bil som generatorn skurit på så remmen gått av. Man skulle ha ett specialverktyg att lätta på spännhjulet med. Tidigare bilar har det varit ett vanligt fyrkanthål, åtkomligt och sen släpper man ned en spik i ett hål som låser spännaren... Här (saab ng93) var det en lång tunn nyckel som skulle manövreras underifrån vid hjulhuset (om jag minns rätt). Jag försökte med olika metoder men gick bet - det gick att dra tillbaka spännaren men inte att hålla den i det läget och samtidigt lägga på remmen - plus att man skulle klämma sig rejält om man fastnade om spännaren lossnade när man pillade med remmen, på kvällen (när jag gett upp) kom jag på ett sätt - att lägga ett vanligt spännband runt spännrullen och sen dra åt kring motorfästet - snällt och långsamt gick den att "backa". Då sitter remspännaren helt säkert för att lägga på ny rem. Sen bara att ta loss spännbandet och lätta på spännaren och dra ut bandet. Hade man inte kunnat lätta på den så hade man nog kunnat rotera motorn lite långsamt och på så sätt få loss spännbandet.
 
  • Gilla
bradgard och 1 till
  • Laddar…
Om jag minns rätt från saab-tiden finns det ett U-format verktyg för just det där problemet....Ett U med bredare bas än ben....
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om jag minns rätt från saab-tiden finns det ett U-format verktyg för just det där problemet....Ett U med bredare bas än ben....
Jo, verkstadsmjukvaran hänvisade till specialverktyg... Som förstås inte fanns hemma hos mig...
 
Thomas59
Bonnmekartips: Sätt en stor slangklämma runt basen på filtret. Alltså närmast motorn. Skruva åt hårt. Ta sedan en tång typ polygrip och nyp åt runt den delen av bandet på slangklämman som blir ”över” och som sticker ut. Tänk på att vända polygripen så att den bildar en hävstång rakt ut från filtret så du får lite kraft. Tänk hammare som drar ut spik. När filtret väl lossat skruvar du resten med handkraft.

Har du ingen slangklämma kan du vira några varv najtråd runt filtret. Vanlig ståltråd är för klen. Snurra ihop (naja) ändarna på najtråden hårt. Använd sedan en polygrip enligt samma princip som med slangklämman ovan på de hopnajade trådändarna.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Bonnmekartips: Sätt en stor slangklämma runt basen på filtret. Alltså närmast motorn. Skruva åt hårt. Ta sedan en tång typ polygrip och nyp åt runt den delen av bandet på slangklämman som blir ”över” och som sticker ut. Tänk på att vända polygripen så att den bildar en hävstång rakt ut från filtret så du får lite kraft. Tänk hammare som drar ut spik. När filtret väl lossat skruvar du resten med handkraft.

Har du ingen slangklämma kan du vira några varv najtråd runt filtret. Vanlig ståltråd är för klen. Snurra ihop (naja) ändarna på najtråden hårt. Använd sedan en polygrip enligt samma princip som med slangklämman ovan på de hopnajade trådändarna.
Lät som en vettig idé, förutsatt att jag hittar lite reservdelar till ändamålet :) Annars får det bli Biltema :O
 
Glöm inte att smörja packningen med lite motorolja innan du skruvar dit det nya filtret :)
 
När du sen skruvar tillbaka det nya filtret ska det inte dras så hårt att det inte går att ta bort med handkraft. Jag har bytt oljefilter på mina bilar och båtar i 30 år och aldrig behövt använda något verktyg.
 
Den här har jag använt i många år, funkar fint. Köpte den egentligen för gasklockor som vanligen sitter betydligt hårdare än oljefilter och även där funkade den bra för det mesta.https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/universaloppnare-2000016986. Annars har jag typ en sånhär ifall klockorna trilskar men har aldrig behövt använda den på ett oljefilter. Lite bökigare att få plats med så den första är alltid första alternativet.
https://www.skruvat.se/Oljefilteravdragare-med-kedja-P199299.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.