Status
Inte öppen för fler kommentarer.
trähandtag trähandtag skrev:
Jag o arbetskamrat har en teori att starten drevs av den välavlönade medelklassen, konsulter, chefer, som måste till varje pris, åka skidor i alperna, nöjesresa till London, till något ställe med värme o sol. Tycker i mitt sinne att det är just dessa personer som i många fall skrikit högst om lock down, hårdare tag, men ändå många av dem röstat på nedskärningar o optimeringar. Kanske lite raljant!
Utan att egentligen veta tror jag inte det stämmer. Min gissning är att de flesta som smittades i Alperna var yngre personer som festade på afterski och klubbar på nätterna. Cheferna och konsulterna med tonårsbarn tenderar att hålla sig för sig själva på skidorterna.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
På nextstrains sida står det såhär under diagrammet, något stycke ner:
"There are thousands of complete genomes available now and this number increases by hundreds of every day. This visualization can only handle ~3000 genomes in a single view for performance and legibility reasons. Because of this we have to subsample available genome data for these analysis views. Our primary global analysis subsamples to 120 genomes per admin division per month. "

Jag är lite osäker på hur jag ska tolka det, dvs ifall det är 120*209 samples, eller om det fortfarande ska tolkas som 209 samples.
Jag menade att det verkar vara 209 prover i Sverige:
Showing 209 of 5051 genomes sampled between Jan 2020 and Aug 2020. Filtered to Sweden (209).
Ovanför graferna.

Sen verkar Finland ha fått något virus från Sverige också, även om jag inte lyckas hitta igen det i trädet: https://nextstrain.org/ncov/europe?f_country=Finland

Det är verkligen en global värld vi lever i med resor kors och tvärs på kort tid.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Så med det som argumnet är det OK för dig att 5000 gamla tappat 6 måder av sitt liv
Det är tvärtom, flera tusen gamla levde redan på lånad tid pga att de två senaste influensasäsongerna var så milda.

Är det enligt dig inte okej att dö av influensa, vinterkräksjuka elerl Covid-19?
Och vem är det som ska ställas till svars för det?
Hur vet man hur länge en person har rätt att leva och vilken som är deras godkända dödsorsak?
Min svärmor dog i sviterna av att ha snubblat på en mattkant. Var det okej, eller skulle vi ha tänkt på det och tagit bort alla mattor så att hon skulle ha dött av att halka omkull istället? Eller av att någon av oss råkat smitta henne med influensa eller Covid-19, som hennes sons fru hade medan vi höll på med att städa upp lägenheten efter hennes död?
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är tvärtom, flera tusen gamla levde redan på länad tid pga att de två senaste influensasäsongerna var så milda.

Är det enligt dig inte okej att dö av influensa, vinterkräksjuka elerl Covid-19?
Och vem är det som ska ställas till svars för det?
Hur vet man hur länge en person har rätt att leva och vilken som är deras godkända dödsorsak?
Min svärmor dog i sviterna av att ha snubblat på en mattkant. Var det okej, eller skulle vi ha tänkt på det och tagit bort alla mattor så att hon skulle ha dött av att halka omkull istället? Eller av att någon av oss råkat smitta henne med influensa eller Covid-19, som hennes sons fru hade medan vi höll på med att städa upp lägenheten efter hennes död?
Min mormor dog i sviterna av att snubblat på en gatsten som låg lite ojämnt. Förbjuda gatstenar låter rimligt. Eller förresten, vi hade tjatat på henne att skaffa rullator eftersom hon började bli lite ostadig, men hon vägrade eftersom hon tyckte hon såg så gammal ut då (hon var ju bara 90+). Det kanske var hennes eget fel? Vi kanske måste förbjuda envisa äldre personer?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det borde vara olagligt med mattor.

Edit: Tvåa på bollen. Det borde såklart vara olagligt med gatsten också.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Kontentan är naturligtvis att människor blir skörare och skörare ju äldre de blir. En del föds dessutom sköra.

Till slut så år det något som puttar en över kanten och in i Nangijala, och den tröskeln blir bara lägre och lägre ju äldre man blir.

Frågan är ju då, när vi nu har introducerat en ny mattkant i vår värld, om vi ska bekämpa den med alla till buds stående medel, eller om vi ska acceptera den som en i raden av alla saker man kan snubbla på. Det kan ju vara så att den står i paritet med både mattkanter och influensan.

Man får ha i baktanke att människor väldigt länge inte blev äldre än 35-40 år. 80-90 år är otroligt gammalt. Man måste trots allt dö av någonting.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min mormor dog i sviterna av att snubblat på en gatsten som låg lite ojämnt. Förbjuda gatstenar låter rimligt. Eller förresten, vi hade tjatat på henne att skaffa rullator eftersom hon började bli lite ostadig, men hon vägrade eftersom hon tyckte hon såg så gammal ut då (hon var ju bara 90+). Det kanske var hennes eget fel? Vi kanske måste förbjuda envisa äldre personer?
Det hade varit en bra lösning, då hade svärmor levt idag. Försökte få henne att använda rullator redan när hon fick en TIA vid 86, men hon tyckte att det bara var för gamla och sjuka. Hon var redan då äldst i huset och det stod 6 rullatorer parkerade i entrén. Istället slutade hon att gå ut. Detta resulterade naturligtvis i bristande aptit. Sista åren levde hon på 1/2 köttbullemacka, päronsoda och ett par koppar kaffe med löjligt mycket socker i per dag. Pga näringsbrist, brist på motion och brist på stimulans tappade hon korttidsminnet, troligen så kallad vaskulär demens. Så hon var helt övertygad om att hon hade gott om mat hemma eftersom hon var på Konsum och handlade igår. för dit gick hon ju varje dag.

Vi sade redan då, att hon kan leva hur länge som helst bara hon inte snubblar på mattan. 7 år höll det. Fallolyckor (dit detta räknas) är en mycket vanlig dödsorsak bland äldre-äldre. Motverkas bäst av motion och bra kost.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man får ha i baktanke att människor väldigt länge inte blev äldre än 35-40 år. 80-90 år är otroligt gammalt. Man måste trots allt dö av någonting.
Nja, medellivslängden var 35-40 år, men det är inte detsamma som att folk inte blev äldre än så. Huvudorsaken var att väldigt många barn dog. Om man lyckades överleva sin femtonårsdag levde många till sin 60-årsdag eller längre.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Nja, medellivslängden var 35-40 år, men det är inte detsamma som att folk inte blev äldre än så. Huvudorsaken var att väldigt många barn dog. Om man lyckades överleva sin femtonårsdag levde många till sin 60-årsdag eller längre.
Det beror på vilket årtal du pratar om.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läs #25941. Finns massor av anledningar..
Ja, det finns såklart många förklaringar till att olika länders utveckling ser olika ut. Men att samtidigt säga att våran strategi är bra och att dom 6000 som har dött ändå skulle dö snart haltar lite.
Visst har våran strategi varit bra ur många synvinklar, men knappast när det gäller att minimera antalet döda.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Eller ska vi förbjuda gamla och sköra samt envisa? Det fungerar kanske inte. :pSå vi får se till att rullator blir en mode acceoar istället. Där man blir hipp om man skaffar rullator. ;)
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Staffans2000
useless useless skrev:
Ja, det finns såklart många förklaringar till att olika länders utveckling ser olika ut. Men att samtidigt säga att våran strategi är bra och att dom 6000 som har dött ändå skulle dö snart haltar lite.
Visst har våran strategi varit bra ur många synvinklar, men knappast när det gäller att minimera antalet döda.
Så i våra nordiska grannländer fanns det inga sköra gamlingar?

Staffan
 
  • Gilla
Nette
  • Laddar…
Jo, där finns det nog fler kvar än i Sverige...
 
Staffans2000
useless useless skrev:
Jo, där finns det nog fler kvar än i Sverige...
Visst. Då håller inte det argumentet heller. Kanske dags att snegla på Belgien istället?

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.