Det får bli ett 88x88 hörnskåp från Ikea istället för ett 128x67,5 krypin-i hörnskåp närmast spisen. Då får jag ca 25 cm fritt på vänster sida spisen. Längden på köket kompenserar jag med att förlänga väggen med 30 centimeter bakom kylskåpet istället!
Bara å börja bygga för det nästa helg när jag är tillbaka igen. Det och flytta alla eldosor a 20 cm åt höger! :D
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det får bli ett 88x88 hörnskåp från Ikea istället för ett 128x67,5 krypin-i hörnskåp närmast spisen. Då får jag ca 25 cm fritt på vänster sida spisen. Längden på köket kompenserar jag med att förlänga väggen med 30 centimeter bakom kylskåpet istället!
Bara å börja bygga för det nästa helg när jag är tillbaka igen. Det och flytta alla eldosor a 20 cm åt höger! :D
Varför vill du ha 90 spis...?
Ugnen blir enorm och svårjobbad?
Om du inte köper resturangkvallitet så kommer det ta tid innan ugnen blir riktig i temperatur...
 
Jag vill gärna ha en 90 bred spis för då får jag plats med mina köttgrytor. Å en inbyggnadsugn är jag lite skeptisk till då det inte går att fånga upp ångan från den i en köksfläkt om man inte sätter den rakt under hällen. Och då kan man ju lika gärna ha en spis.
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag vill gärna ha en 90 bred spis för då får jag plats med mina köttgrytor. Å en inbyggnadsugn är jag lite skeptisk till då det inte går att fånga upp ångan från den i en köksfläkt om man inte sätter den rakt under hällen. Och då kan man ju lika gärna ha en spis.
Kolla på hällar med inbyggd fläkt perfekt för köttgrytor?
Ugnar 60 värms upp snabbare och har mer lätthanterade plåtar
 
B byggarätt skrev:
Kolla på hällar med inbyggd fläkt perfekt för köttgrytor?
Ugnar 60 värms upp snabbare och har mer lätthanterade plåtar
Vad jag har förstått så är just stora köttgrytor akilleshälen för häll med inbyggd fläkt. Soppgrytans höga kanter och den stora mängd ånga som genereras en bit ifrån fläktens insug gör att denna inte fångar upp lika bra som en fläktkåpa ovanför.
Vad gäller ugnens bredd så låter det du säger rimligt men vi har inte valt spis slutgiltigt ännu, jag ska tänka på det då det verkar finnas 90-spisar med flera ugnsalternativ!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Du får börja med findus... Då behöver du inte ha spis alls tänk va pengar du sparar på det;)
Förvisso äts det snabbt upp av findus men de är en hemlis :D
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vad jag har förstått så är just stora köttgrytor akilleshälen för häll med inbyggd fläkt. Soppgrytans höga kanter och den stora mängd ånga som genereras en bit ifrån fläktens insug gör att denna inte fångar upp lika bra som en fläktkåpa ovanför.
Vad gäller ugnens bredd så låter det du säger rimligt men vi har inte valt spis slutgiltigt ännu, jag ska tänka på det då det verkar finnas 90-spisar med flera ugnsalternativ!
Du kan ju ha både och ?
Gaggenau har lösa enheter som du bygger ihop så sätt två fläktenheter runt om en häll samt kåpa ovanför så kan du ha beuf burginion på dygnet runt!

Sous viddar du så blir det dessutom till att skaffa gasbrännare till köket för att få stekytan på beufen

Ugnslösning skaffar du en varmluft med ångfunktion på 60 för hantering med plåtar eller 90 och kör grytan i ugnen?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Du kan ju ha både och ?
Gaggenau har lösa enheter som du bygger ihop så sätt två fläktenheter runt om en häll samt kåpa ovanför så kan du ha beuf burginion på dygnet runt!

Sous viddar du så blir det dessutom till att skaffa gasbrännare till köket för att få stekytan på beufen

Ugnslösning skaffar du en varmluft med ångfunktion på 60 för hantering med plåtar eller 90 och kör grytan i ugnen?
Jag har aldrig riktigt förstått det där med gasolspis, jag har ju en sån redan men jag tycker verkligen inte att den förbättrar min matlagning så mycket som det sägs.. Grytlocken tenderar att fastna i köksfläkten. För att inte tala om när jag ska slänga upp en plättar på vändning! :thinking:
En bärbar gasolspis monterad på en blå gasolflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått det där med gasolspis, jag har ju en sån redan men jag tycker verkligen inte att den förbättrar min matlagning så mycket som det sägs.. Grytlocken tenderar att fastna i köksfläkten. För att inte tala om när jag ska slänga upp en plättar på vändning! :thinking:
[bild]
Det var inte du som var med i "Plötsligt i Vinslöv" och hade kolgrill på spisen? :D

Iofs brukar Norrbottningar handskas bättre med eld.
eller ja. kanske inte med gasol då ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Fel av Åke och 1 till
  • Laddar…
Inre renoveringsarbete med synliga isolerade väggar, elinstallationer och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör på med ett kvällspass!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Planen för köket blir förresten följande:
Utskrift av planlösning från IKEA Home Planner som visar ett modernt kök med vita skåp, mörka bänkskivor och en köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Planen för köket blir förresten följande:
[bild]
Ser riktigt bra ut det där :)
Ska ni ha en till frys i förrådet?

En vän till mig har en "bänk" under köksfönstret och den är nog den sittplats som är mest använd i köket :)
 
Appendix Appendix skrev:
Ser riktigt bra ut det där :)
Ska ni ha en till frys i förrådet?

En vän till mig har en "bänk" under köksfönstret och den är nog den sittplats som är mest använd i köket :)
Det låter bra, då är jag ju inte helt fel ute!
Jo det blir en riktig frysbox eller två i källaren senare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Grävd grop för fiberinstallation nära röd husvägg och trappa med synliga rötter och uppbruten asfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävde för fiber idag..
Nygrävd grävning för fiberinstallation med synliga rötter och uppbruten asfalt nära hus och leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ruskigt med rötter, och nära gatubelysningen så rätt ofta man tror att man gräver på kabel!
Grävd schakt i trädgård nära asfalterad gata för fiberinstallation, med synliga rötter och en rödmarkerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tråkigt att behöva bryta upp asfalten!
Minigrävare nära ett träd och en röd stuga, med synliga rötter och asfalt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu får storCatten vila!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Grävde för fiber idag..
[bild]
Ruskigt med rötter, och nära gatubelysningen så rätt ofta man tror att man gräver på kabel!
[bild]
Tråkigt att behöva bryta upp asfalten!
[bild]
Nu får storCatten vila!
Seriöst dike för fiberkanalisation! Vilken bandbredd du får plats med där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.