richardtenggren
Nej, var nära på att beställa lite skurna plåtar på någon dansk(?) sida, men blev att jag löste det lokalt istället :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nej, var nära på att beställa lite skurna plåtar på någon dansk(?) sida, men blev att jag löste det lokalt istället :)
Jag försökte googla fram något företag, men det gick sådär... Vet att jag fått reklam på Instagram för det... Springer du på nåt sånt företag får du gärna länka här..... (y)
 
richardtenggren
Det var cotter.se jag kikat på till våra fasadbokstäver (Två), men hittade även 3dhubs.com som verkar vara ett kluster av tillverkare där man kan beställa :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Har inte hänt så mycket mer... Jag brottas mest med ramen... Kul att få lite mer känsla för TIG-svetsningen, men lite halvjobbigt att komma åt på många ställen...

Har även funderat lite på var batteriet och brytaren ska sitta.. Det går att få in ett mc-batteri ovanpå växellådan, viket gör kablarna så korta som möjligt. Då blir det bara 20-22 A, och möjligen något sämre viktfördelning...
Sätter jag batteriet bak blir det möjligt med vanligt bilbatteri och troligen bättre viktfördelning. På nackdelssidan hamnar längre kablar som endera får gå krångligt över golvet eller utsatt för elementen i kardantunneln. Brytaren hamnar inte under instrumentpanelen som jag önskat, eftersom den ska sitta så nära batteriet som möjligt...
 
  • Metallram i en verkstad visas under arbete, troligen en del av ett fordon, med verktyg på arbetsbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
På golvet framför passageraren har jag sett några placera batteriet. Sedan ett fällbart fotstöd som skydd.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
På golvet framför passageraren har jag sett några placera batteriet. Sedan ett fällbart fotstöd som skydd.
Iofs en inte helt dum tanke... Jag lär ju åka mest själv, så lite mer vikt på den sidan kan ju vara bra...
 
Lågt centrerad vikt som balanserar mot föraren är inte dumt. Platsen där har ju annars en tendens att bli outnyttjad.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Såhär var placeringen tänkt...
När jag tänker efter så får jag invertera den, om batteriet ska ta passagerarens fotutrymme...
 
  • Metallisk fordonram i garage med tänkt batteriplacering, verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallram för fordon under konstruktion i verkstadsmiljö med verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jahapp....
 
  • Metallram för byggprojekt med tejpmarkeringar i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalldelar och verktyg på verkstadsbord, delar av påbörjat byggprojekt med metallram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Sätt dit fronten först. Sen kan du försöka hitta linjespelet på huven och mellanbiten över torpeden.
 
Tänkte mest bara se hur bra jag kapat...

Den där nos>huv>scuttle-linjen tror jag kommer bli ett kapitel för sig.... :dizzy:
 
På ena bygget har vi satt batteriet precis under motorhuv framför torpedväggen. På modellen är det en liten hylla där (ser ut att vara samma på din). Sitter sedan huvudbrytare på batteripolen på jordsidfrån plusspolen går direktströmning till startmotor och generator. Det går även en huvudsäkring till alla förbrukare. Sitter relä och säkringar bakom instrumentpanelen på passagerarsidan.

På bil nummer två köpte vi med en färdig kabelhärva. Efter ha lagt ut den. Så tror jag att tanken är att det ska vara på likadant sätt.
 
Joacimz Joacimz skrev:
På ena bygget har vi satt batteriet precis under motorhuv framför torpedväggen. På modellen är det en liten hylla där (ser ut att vara samma på din). Sitter sedan huvudbrytare på batteripolen på jordsidfrån plusspolen går direktströmning till startmotor och generator. Det går även en huvudsäkring till alla förbrukare. Sitter relä och säkringar bakom instrumentpanelen på passagerarsidan.

På bil nummer två köpte vi med en färdig kabelhärva. Efter ha lagt ut den. Så tror jag att tanken är att det ska vara på likadant sätt.
Jag har ju sett en del bilar med batteriet "på hyllan" mellan motor och scuttle, men frågan är hur stort batteri man får plats med?

Jag hittade ett batteri på Biltema som är 237 mm brett, 223 mm högt och 133 mm djupt, det passar perfekt längst fram i passagerarens fotutrymme....
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Annars kan man t.ex. köra dubbla MC batterier om formatet inte passar
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Annars kan man t.ex. köra dubbla MC batterier om formatet inte passar
Det är också en tanke.... Inte helt dum den heller.... :thinking:(y)

Edit: när jag tänker efter lite mer så tror att jag spikar platsen, men lämnar typen öppen... Om det skulle bli så att jag behöver vikta upp :)rolleyes:) så kan det ju vara bra att ha 20 kilo batteri där...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.