• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Finns redan en allmän CAD tråd men ingen använder den, därför skrev jag här så mera skulle se.

V vectrex skrev:
Jag kan förstå dem. Utveckla mjukvara är väldigt kostsamt och en del av de funktioner de drar in på är sådant som faktiskt kostar Autodesk pengar (cloud lagring t.ex.).

Jag kan absolut tänka mig att betala för programmet. Problemet för mig är att jag använder det rätt sporadiskt så det blir väldigt dyrt för det lilla jag använder det.
Jag har ingen sympati för Autodesk, jag är övertygad dom har planerat det såhär sen början. Det är en nedrig affärsstrategi och inte ett beteende jag är villig att stöda finansiellt. Därför skulle jag inte ens tänka mig att betala 40$ åt autodesk för F360 som vore kostnaden för solidworks, men jag kunde betala mera åt något annat företag.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kör idag inventor, men det är som det är, men saknar nx :p
Körde nx 7 år o trots att det nu är 6 år sen saknar jag det varenda dag jag vevar igång solid works. Svårt att förklara för de som inte testat det men enligt mig är det helt överlägset dom andra programmen.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Körde nx 7 år o trots att det nu är 6 år sen saknar jag det varenda dag jag vevar igång solid works. Svårt att förklara för de som inte testat det men enligt mig är det helt överlägset dom andra programmen.
Men så kostar det väl också 5 normala årslöner per år?
 
V vectrex skrev:
Men så kostar det väl också 5 normala årslöner per år?
På den tiden kostade det väl 5-10 normala cadprogram, tror dock de gått ner i pris.
 
richardtenggren
Ola C Ola C skrev:
Körde nx 7 år o trots att det nu är 6 år sen saknar jag det varenda dag jag vevar igång solid works. Svårt att förklara för de som inte testat det men enligt mig är det helt överlägset dom andra programmen.
Förstår dig, även om Solid känns bättre än inventor. Jag körde solid i skolan för typ 6 år sedan, men en kollega på ett annat kontor visatde lite smidiga saker i solid som fick det att överglänsa inventor :)
 
Ola C Ola C skrev:
På den tiden kostade det väl 5-10 normala cadprogram, tror dock de gått ner i pris.
Fortsätt gärna er diskussion i den nya tråden, länk enligt inlägg #9556. Så kan denna tråd följa sitt ämne.
 
Slängde ihop ytterligare 2 ändträskärbrädor (många som fyller 40 i min bekantskapskrets i år). Börjar bli rätt trist! :oops:

Lång bräda i en planhyvel med mätdon, visar buktning orsakad av flex i planhyvelbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlade träskärbrädor med märkbar buktning ligger på ett arbetsbord i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång ändträskärbräda med lager efter limning på ett snickarbord med såg och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel med träskärbrädor pressade tillsammans med skruvtvingar på ett arbetsbord under limningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskärbräda med många limmade lager i en planhyvel som uppvisar en svag utbuktning i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett ”intressant” problem uppdagades. Det är väldigt många lager i sista limningen (33 för att vara exakt) och delarna kommer av ihoplimmade ämnen som planhyvlats. Maxade planhyveln på ganska exakt 41cm i bredd.

Märkte när den var klar att den buktade ut på mitten. Mätte några av de överblivna remsorna och den var 4,61mm i mitten och 4,52mm längst ut, väldigt konsekvent. 1 tiondel gånger 33 blir 3,3mm vilket stämmer rätt bra med skillnaden i bredd på mitten och längs kanterna.

Har kollat planhyveln och den är perfekt kalibrerad på höger och vänstersida. Detta fel gissar jag kommer av att planhyvelbordet flexar ned på kanterna. Bordet stödjs av en pelare i mitten.

1 tiondels mm är ju så litet att det oftast inte spelar någon roll, men i detta fallet så hade det faktiskt betydelse. Bara leva med antar jag.
 
  • Ändträskärbräda med många lager limmade trädelar i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Mawe85 och 14 till
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Fusion 360 - 495$ /år
Solidworks - 40$ /år

Är fusion värt 12x så mycket? Jag vill gärna inte lära mig, och fastna, i ett program som blir sämre för varje år som går.

Sorry, mycket OT nu, kanske ska starta en ny tråd?

Edit: Startat en ny tråd, häng på om ni vill - Diskussioner om 3d program/3d skrivare [länk]
Var kan kan köpa Solidworks för 40 usd/år?
 
G Gri11en skrev:
Var kan kan köpa Solidworks för 40 usd/år?
Se inlägg #9551
 
  • Gilla
Gri11en
  • Laddar…
Uppgraderat från gammal Bosch PFS 65 till Wagner W 690 och är så långt nöjd. Kraftigare luftflöde gör att jag slipper späda lika mycket som tidigare vilket gör att det går snabbare att måla (bättre täckning på färre strykningar).
Använd, dammig Bosch PFS 65 målarspruta ligger i en blå behållare bredvid en slang och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Wagner W 690 Flexio färgsprutsystem förpackning och använd sprutpistol framför kartongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Lagat gängpaj på djupjusteringen på min cirkelsåg.
Bosch cirkelsåg och reservdel på träläm, smörjmedel och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reservdelen i förgrunden gick på 4kr och fanns hemma på hyllan. Det är inte så dumt med standarddelar.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
@vectrex det där problemet har jag också haft på nån skärbräda. Inga problem i limfogen? Det är ändå 1.65mm per sida som yttersta raden böjs vilket är ganska mycket.
 
Verktygsvagn belastad med flera lådor öl bredvid en bilparkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir dåligt med verktygsanvändning nu när man flyttat tillbaka till stan efter sommaren. Hann dock använda ett gröngrått tillbehör off label idag iaf.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Byggt kaninbur

2a våningen till vänster ska få väggar och tak, resten nät. Funderar på om väggarna ska vara formplywood, en sarg av 20cm formplywood och resten vanlig, eller bara vanlig plywood..
 
  • Påbörjad konstruktion av en tvåvånings kaninbur i trä med svarta bottenplattor, placerad utomhus mot en röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.