Tobzter
Vet ni om allt styrs genom balboa systemet lampor å bubblor å pump ? Eller är något separat ?.
Ingen som har någon bild på en Pacific monterad för att få en uppskattning om hur stor den är ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Vet ni om allt styrs genom balboa systemet lampor å bubblor å pump ? Eller är något separat ?.
Ingen som har någon bild på en Pacific monterad för att få en uppskattning om hur stor den är ?
Bubblorna styrs från kontrollpanelen ja. Belysningen är jag osäker på men jag beställde Balboas belysning som ska kopplas till resten av Balboa systemet så antar den också styrs via panelen. Finns ett annat belysningspaket from en annan leverantör (hos SBD), den har en separat knapp.
Pacific är stor :D! Ser inte så stor ut när den kommer på lastpallen, men när vi tog bort emballaget såg man hur stor den är. Jag provasatt i den (utan vatten) och då var kanten på poolen en bra bit över mina axlar (jag är 181 lång).
 
Tobzter
Sindbad Sindbad skrev:
Bubblorna styrs från kontrollpanelen ja. Belysningen är jag osäker på men jag beställde Balboas belysning som ska kopplas till resten av Balboa systemet så antar den också styrs via panelen. Finns ett annat belysningspaket from en annan leverantör (hos SBD), den har en separat knapp.
Pacific är stor :D! Ser inte så stor ut när den kommer på lastpallen, men när vi tog bort emballaget såg man hur stor den är. Jag provasatt i den (utan vatten) och då var kanten på poolen en bra bit över mina axlar (jag är 181 lång).
Låter lovande. Jag är 195 cm och undrar lite vart man får vattennivån.
 
Tobzter
S stewed skrev:
@Vickedm har en del bilder på sin Pacific i den här tråden och alla mått finns hos tillverkaren: [länk] ritning.pdf
Jo den ritningen har man kika på. Men svårt att få en uppfattning om hur stor den är :)
 
Tobzter
Inkoppling av allt till styrsystemet är de typ "plug and play"? Med bubblor etc ..
 
Fulkemisten
Min kommer på måndag. Är den väl emballerad? Brukar alltid vänta tills jag inspekterat varan innan jag kvitterar, många chaufförer vill dra på direkten men då får denne nog snällt vänta på att jag inspekterar efter sprickor.
 
  • Gilla
Michael Hübbert
  • Laddar…
Min var helt insluten i svart plast, precis som i bilden i första inlägget i den här tråden. Alla tillbehör utom filtret låg inuti baljan. Om du river av plasten och lyfter ur kartongerna så kan du nog inspektera hela baljan medan den fortfarande står kvar på pallen.
 
Hur har ni gjort / tänker ni göra med dränering ifall ni har grävt ner poolen? Min tunna kommer stå 30-40 cm nere i marken och funderar om jag borde göra något mer än att bara slänga på markduk och lite makadam för att få ytan slät. Bifogar en bild på gropen
Uppgrävd grop i en trädgård för poolinstallation, nära en träaltan, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När min grop såg ut så där så la jag en dräneringsslang (med lite fall och invirad i markduk) längs kanterna innan jag fyllde på med makadam. Ändarna på slangen tejpade jag igen och lät jag bara sticka upp vid sidan av poolen. OM det visar sig bli stående vatten i min grop så gräver jag vidare då och drar dräneringsslangen till en dagvattenbrunn i närheten. Förhoppningsvis ska det inte behövas, men om det gör det så kommer jag vara glad att slangen redan ligger där. :)
 
Fulkemisten
S stewed skrev:
Min var helt insluten i svart plast, precis som i bilden i första inlägget i den här tråden. Alla tillbehör utom filtret låg inuti baljan. Om du river av plasten och lyfter ur kartongerna så kan du nog inspektera hela baljan medan den fortfarande står kvar på pallen.
Ok. Då borde det bara vara att skära ett hål och lysa med ficklampa om den står på högkant.
 
S stewed skrev:
När min grop såg ut så där så la jag en dräneringsslang (med lite fall och invirad i markduk) längs kanterna innan jag fyllde på med makadam. Ändarna på slangen tejpade jag igen och lät jag bara sticka upp vid sidan av poolen. OM det visar sig bli stående vatten i min grop så gräver jag vidare då och drar dräneringsslangen till en dagvattenbrunn i närheten. Förhoppningsvis ska det inte behövas, men om det gör det så kommer jag vara glad att slangen redan ligger där. :)
Smart, det ska jag också göra :D
 
Är det någon som har hittat beskrivning på mer exakt var man skall borra hål för anslutningar till baljan?
 
Hej! Uppdatering från mitt håll:

Har fått grand badtunna och all utrustning förutom värmare och pump. Grävde ut 40 cm djupt, markduk, 5-7 cm bärlager 0-32. Paddning. Sen på med 5-7 cm bärlager igen, 0-32 sen paddning. Sen på med stenmjöl 5 cm, paddning och riktning av ytan med metallrör. Badtunnans färdiga isoleringsgrund och isoleringslåda står på samma mark/höjd.

Nu ska jag borra hål för anslutningar i tunnan. Jag ser ingen instruktion som visar exakt vart hålen skall vara men generellt brukar man sätta dessa vertikalt ovanför varandra, det första hålet nere strax över bottennivå och andra hålet några dm över sittplatsernas nivå.

Det finns inte så mycket mer instruktion kring hur den färdiga tekniklådan skall hanteras (kortsidan mot pool eller långsidan mot pool) men det är väl kanske efter smak och tycke. I och med att de båda generellt brukar står dikt an varandra kan man karva i lådan enligt behov, då de båda ändå delar yta/värme med varandra.

Det jag saknar i tråden och som jag endast har viss erfarenhet av från en badtunna på landet är anslutningar. Ju mer kopplingar, desto mer problem med läckage.

Jag såg en person nämna sina problem ovan. Hur är det för er andra. Vilka kopplingar ger er problem och hur har ni löst det? Känns lite overkill att behöva köpa egna rördelar och börja limma ihop en massa med andra material och lim.

Jag fick för övrigt inget lim med i mitt kit till pumpen och rördelar som redan kommit. Tacksam för tips kring liminstruktioner om det finns några. Tanken jag hade med att köpa färdiga "KIT" var ju att jag skulle slippa åka runt till olika affärer i syfte att få tag på specialartiklar under byggets gång. Irriterande om så är fallet!

På landet monterade jag en Kirami-tunna, vedeldad. Den har alltså endast två rör = 4 anslutningar. Samtliga läckte oavsett hur hårt jag drog åt slangklämmorna (som för övrigt verkade vara alldeles för breda). Jag fick det inte tätt. Jag löste det genom att ta vanligt nylon/bomullssnöre, några mm i tjocklek och vira hårt runt gummiröret och kopplingen, sen knyta. Inte optimalt men extremt lätt att få tätt. Går givetvis med vad som helst som går att vira runt med visst tryck och som inte skadar slangen.

Det är ett tips i de fall det läcker och och vill köpa sig tid utan att tömma hela tunnan och börja om.

I övrigt underligt att en bit snöre runt gummislangar kan täta betydligt bättre än en krallig slangklämma.

Tar tacksam emot tips kring ihopkoppling av alla rördelar samt ev. läckageåtgärder. Jag är helt säker på att det kommer droppa överallt när jag är klar och medan jag fyller på tunnan.

När det gäller dränering och annat i mitt bygge har jag skippat det helt. bärlagret dränerar inte speciellt bra. Jag kommer lägga makadam/singel runt tunnan (jag har ju ett visst avstånd mellan pool och utgrävningens kanter). Jag har räknat med att om tunnan läcker hinner det mesta gå ner i marken. I och med isolering/uppvärmning bör vatten som läcker inte frysa i marken som är precis bredvid.

Däremot kommer jag borra något/några simpla hål snett utåt från insidan av isolerlådan. Då hamnar ev. läckage utanför lådan och utanför poolen. Ytan utanför klarar några hundra liter utan problem i och med grusbädden jag fyller på med.

I övrigt gör jag som alla andra, försöker noga leta efter "rätt" och "fel" sätt att bygga på. Har insett att det är lönlöst. Det finns mängder av sätt att hantera vatten på. I de fall det läcker är det oavsett bara tunnans mängd som över tid skapar problem. Det blir i alla fall inte mer vatten än så :)

Hade fundering på att dra ner ett dräneringsrör men hade inget ställe att dra det till i och med att jag grävt ner tunnan. Marken är inte kul att gräva i. I alla fall inte för de 36 plintar jag grävt ner för att förbereda för altanen.

I övrigt skippade jag avlopp. Oklart vad jag skulle ha det till. Framförallt eftersom tunnan är nedsänkt under marknivå. Dessutom undviker jag extra kopplingar som kan läcka och som ej är synliga. Det blir dränkpump de få gånger om året jag tänkt byta vatten, alternativt vanlig hävert 10 meter bort mot stuprören som går ner en bit i marken till dagvattenavlopp.

/H
 
Redigerat:
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
Tack för att ni skriver här, tips och trix, misstag samt bilder som inspiration.

Jag planerar för en Pacific till nästa år och läser på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.