Magnus E K
Jäklar, glömde helt bort att jag sen 2014 inte har någon TV alls. Men nu när licensen är avskaffad kanske man kan köpa en igen?
 
Ja, man får ju betala via skattsedeln oavsett
 
A AndersS skrev:
QLED har väl blivit ett produktnamn/varumärke som Samsung använder, men kommer väl från det som kallas "quantum dots", så Q har väl ett visst berättigande i QLED.
Oberoende av fabrikat är det LED-teknik i olika former,
Det är ju LCD, kort och gott. Bildpixlarna är och har alltid varit LCD. Finns ingen anledning att kalla dem något annat. Vi kallade ju inte de första årens LCD för CCFL.
 
B Broken arrow skrev:
Fattar dock inte hur samsung kan få tillåtelse köra med Qled som namn, vilseleder kunder rätt hårt.

Känner en som tror samsung inte kunde använda namnet oled, utan körde namne Qled i stället jösses :)
Jag har fattat det som att Samsung först inte var intresserade av OLED, samt nu står utan rättigheter att utveckla det, LG har patentet.
 
A Alfons3301 skrev:
Har en Pioneer Kuro som nog är 12 år gammal eller nåt, den bara tuffar på. Hur stor förbättring av bilden om man bytte till OLED? Förr hade jag bluray, men nu bara streamat material.
Bra fråga. Jag har haft G8 och har fortfarande en G9. De är ju helt fantastiska i bildkvalitet. Djup och äkta känsla. Har haft många andra märken parallellt men de håller ju bara några år, endast Pio tuffar på. Jag kommer byta så småningom, men det är för är få större bild, inte för att det blir revolution i bilden. OLED är en fortsättning på plasma (organiska självstrålande bildceller) och Pioneer låg många år före de vanliga konsumentprodukterna. Därav blev det inte ekonomi i det, men nu har tiden hunnit ikapp och vi får OLED.

Det många missar ang streaming är att det är rätt hårt komprimerat - i alla fall senast jag kollade upp det. Bluray ger bättre ljud och bild. En streamad HD-film kan vara 4-8 GB medan Bluray ofta är 10-30 GB (minns att "Avatar" klockar in på 42 GB).
Allt är inte upplösning, det handlar om bitrate. Jag kan casta en helvit bild som är äkta 8K, men den innehåller ju ingen bildinformation.
 
R Ro88an skrev:
Jag har en LG OLED C8 nere i bio/TV-rummet men uppe i vardagsrummet sitter fortfarande en Sony X2000 LED 1080p från anno 2006. Sonyn var nog bästa LED man kunde köpa då om man undvek plasma. Kostade väl 38 000:- tror jag. Den 14 år gamla Sonyn funkar väldigt bra till morgon-tv och så ... kontrasten suger typ (men vem jämför) men kvalitén på vanlig TV är fortfarande mycket bra.

Men blir det bättre med modern 4K OLED ?? Svar: Ja för sjutton ... det är en milsvid skillnad på alla sätt. Jag hade LG:n uppe i ljusa rummet ett tag och den var extremt mycket ljusstarkare än gamlingen så OLED kräver inte mörka rum. Nu nere i det mörka rummet är svärtan total vilket ju ger grym bild.
Kul att du har kvar din Sony (det är en *LCD). Min Pappa har samma modell, bra bildkvalitet även i SD. Men svärtan är blågrå, så är det bara. Jag själv har en Sony från 2010 i vardagsrummet, trevlig bild och bättre svärta. Jag ser Sony som den enda highend i bildkvalitet, komponentkvalitet och byggkvalitet (på LCD-sidan), strax nedanför Pioneer som är kungen. Men Sony kan inte helt mäta sig med Pioneer från 2007-2009 som satsade hårt på svärta (eftersom det är en förutsättning för korrekta färger, kontrast, detaljnivå).
 
Jag har funderat lite mer på varför projicerad bild är trevligare än aktiva pixlar som OLED. Verkligheten är ju heller inte aktiv utan ljus träffar en yta som reflekteras och sedan träffar gula fläcken i ditt öga.

Vi är helt enkelt vana vid projicering och det är därför som projektorer har så mycket bättre bild trots sämre spec på pappret
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har funderat lite mer på varför projicerad bild är trevligare än aktiva pixlar som OLED. Verkligheten är ju heller inte aktiv utan ljus träffar en yta som reflekteras och sedan träffar gula fläcken i ditt öga.
Det kan absolut bidra till en behagligare upplevelse iallatall. Ett besläktat men mer extremt exempel är läsplattor, att läsa en bok på en surfplatta är rätt tröttsamt för ögonen medan en riktig läsplatta (som ju bara reflekterar ljus) är en fröjd att använda.
 
T TowaTei skrev:
Det kan absolut bidra till en behagligare upplevelse iallatall. Ett besläktat men mer extremt exempel är läsplattor, att läsa en bok på en surfplatta är rätt tröttsamt för ögonen medan en riktig läsplatta (som ju bara reflekterar ljus) är en fröjd att använda.
Exakt och eftersom ögat är van vid projicering kan det (subjektivt) uppfattas som en sämre bildkvalitet även fast den på pappret är bättre (kontrast mot oändligheten).

Jag har även svårt för 48hz filmer känns mer som TV spel eller TV-serie än film.

Värst är ju interpolering, det får ju vilken film som helst att kännas som en budget TV serie :)
 
Har en 14 år gammal Samsung, den är bra kalla vinterkvällar, med sina 272 watt i effektförbrukning funkar den som ett extra element. När den ger upp får jag höja värmen eller installera en braskamin ;)
Nä skämt o sido, den ska bytas ut under hösten.

Flera jag pratat med rekommenderar Sony för naturligaste bild, har inte själv varit ute i butikerna och kollat.
Jag ska ha en relativt liten tv, typ 120 cm på diagonalen, vad det nu blir i tum.
 
Isakare Isakare skrev:
Har en 14 år gammal Samsung, den är bra kalla vinterkvällar, med sina 272 watt i effektförbrukning funkar den som ett extra element. När den ger upp får jag höja värmen eller installera en braskamin ;)
Nä skämt o sido, den ska bytas ut under hösten.

Flera jag pratat med rekommenderar Sony för naturligaste bild, har inte själv varit ute i butikerna och kollat.
Jag ska ha en relativt liten tv, typ 120 cm på diagonalen, vad det nu blir i tum.
Sony har bra kvalitet. Dock är de nya på OLED, så du är i princip hänvisad till LCD. När det gäller naturlig eller korrekt bild så har organisk panel (plasma och OLED) bättre möjligheter att komma närmare. Titta på olika skärmar och läs proffsrecensioner.
120 cm är cirka 47 tum.
 
S Sir Duke skrev:
Sony har bra kvalitet. Dock är de nya på OLED, så du är i princip hänvisad till LCD. När det gäller naturlig eller korrekt bild så har organisk panel (plasma och OLED) bättre möjligheter att komma närmare. Titta på olika skärmar och läs proffsrecensioner.
120 cm är cirka 47 tum.
Tack.
 
Isakare Isakare skrev:
Har en 14 år gammal Samsung, den är bra kalla vinterkvällar, med sina 272 watt i effektförbrukning funkar den som ett extra element. När den ger upp får jag höja värmen eller installera en braskamin ;)
Nä skämt o sido, den ska bytas ut under hösten.

Flera jag pratat med rekommenderar Sony för naturligaste bild, har inte själv varit ute i butikerna och kollat.
Jag ska ha en relativt liten tv, typ 120 cm på diagonalen, vad det nu blir i tum.
Sony apparaterna är riktigt bra. 120cm blir 47" och där har Sony en 48" ny lite mindre Oled skärm om man vill ha det bästa. Acoustic surface tekniken ger en supertunn ram och riktigt bra ljud för att vara en tv.
Sonys Led TV line är bra också och dom har jämn bildkvalitet ner i prissegmentet där i mellan och budgetklass kan det annars vara lite hej vilt med färgkorrektheten.
Största nackdelen med Sony är att fjärrkontrollen inte är superkul. Kanske skickar dom med en mindre kontroll i de senaste?
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nej men allvarligt talat, man kan babbla om nya 4k eller 8k-kapabla tv till förbannelse och ja, man ser ju på demos hur fenomenal bild man kan få.

Den stora frågan är: var hittar man 4k-upplösta kanaler idag, 4k-upplöst material över huvud taget förutom att tanka ner filmer via div gråa ställen. Satellitbolagen verkar ha missat detta helt, finns någon enstaka kanal på viasat som är totalt ointressant för flertalet folk som handlar om hästsport. Har jag missat något här? Berätta gärna mer hur jag gör för att kunna nyttja en 4k-tv till det den är avsedd för.

Och ja, jag vet att det finns en del 4k-filmer man kan köpa på blueray och spela upp på avsedda spelare...
Är inte allt material Netflix själva producerat i 4K? Minns dock inte vad jag fått det ifrån

Själv sitter jag på en Samsung Plasma från 2009
 
Tokslut Tokslut skrev:
Är inte allt material Netflix själva producerat i 4K? Minns dock inte vad jag fått det ifrån

Själv sitter jag på en Samsung Plasma från 2009
För låg bitrate på 4k streamat. Enbart blu-ray som har tillräcklig bitrate, men det är bara en tidsfråga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.